Sci-fit rendez Budapesten a BKK
További Belföld cikkek
- Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait, több mint egymilliárd forint volt a tét
- „Fekália”, „Trafikcsaló Rozsdaminiszter” – Hadházy Ákos újra nekiment Lázár Jánosnak
- Újabb fejlemény Lakatos Márk ügyében: kiderült, miért nyomoznak a stylist ellen
- Tűz ütött ki egy budapesti lakóházban szombat délután
- Előkerült egy videó a Budapesten megölt amerikai nőről és feltételezett gyilkosáról
Elkészítette a BKK a következő 16 évre szóló közlekedésfejlesztési stratégiáját, amely alapján Budapesten jobb lesz élni, mint mondjuk Bécsben, ami jelenleg a világ legélhetőbb városának számít. A magyarok csendes járműveken suhannak céljuk felé, gond nélkül váltanak bicikliről HÉV-re, amelyek mellesleg a városközpontig szállítják az utasokat. Új hidak, metrók és szuperül kinéző járművek a szereplői a 2030-ban játszódó történetnek.
A százoldalas dokumentum alaposan körüljárja a témát, és a fejlett közlekedési és városfejlesztési elvek alapján kínál megoldásokat. Egyetlen fejezet hiányzik egészében, mégpedig a költségvetés. Jelzés sincs arra nézve, hogy mennyibe kerülhet a megafejlesztés.
A Fővárosi Közgyűlés hétfőn tárgyalja Budapest új mobilitási tervének, a Balázs Mór-terv egyeztetési változatát .
Drasztikusan kevesebb autó, sokkal több bicikli
A BKK-tanulmány szerint a főváros közlekedési rendszere alapvető korrekcióra és erős fejlesztésre szorul. Jelentős a járművek állagromlása, az úthálózat körkörös, és sugárirányú egységei nem megfelelően vannak összekötve. A fejlesztések eddig szigetszerűen, nem rendszerben történtek.
A cél, hogy a közösségi közlekedés aránya a jelenlegi 45-ről 50 százalékra emelkedjen. Az autóhasználat 35-ről 20 százalékra csökkenhet. Jelentősen többet kell majd bicikliznünk 16 év múlva: a jelenlegi 2 százalék helyett a teljes közlekedésnek már a tizedét tenné ki a biciklizés. A gyalogosok száma viszont szolidan nő csak, 18-ról 20 százalékra.
A közlekedésfejlesztés jelszavai:
- Több közeledési kapcsolat
- Vonzóbb járművek
- Jobb szolgáltatások
- Hatékonyabb intézményrendszer
A legjelentősebb fejlesztések
- Új hidak: Három híd is vezetne a Csepel-szigetre, és egy kötné össze Újpestet Aquincummal
- Gyalogos- és kerékpároshidak épülnének a Duna-ágak környékén
- A Csepel-szigetről vasúti alagút vezetne a városba
- A gödöllői HÉV a metróalagútban folytatná az útját, így átszállás nélkül lehetne eljutni a belvárosba
- A 3-as metró útvonalát meghosszabbítanák: Újpest-Központtól a felszínen folytatná útját egészen Káposztásmegyerig
- Elindulna az 5-ös metró építése
- A Ferihegyi repülőtér nem kapna külön vonatot, de a fővárosból induló vasúton is megközelíthető lenne
- A Hungária körúton belül kiépítenék az összefüggő kerékpáros hálózatot
- Olyan trolik közlekednének, amelyek vezeték nélkül is képesek megtenni köztes szakaszokat
- A kisföldalatti Mexikói úti végállomásnál tovább közlekedne a Csáktornya parkig A Ráckevei és Csepeli HÉV-et összekapcsolnák, és egy 5-ös metróként bekötnék a belvárosba, egészen az Astoriáig. A 3-as és 4-es metrót a Kálvin térnél keresztezné
- Az 1-es villamos útvonalát a Kelenföldi pályaudvarig hosszabbítanák meg
- Új villamosvonalat terveztek a külső Bécsi útra, egészen az Aranyvölgyi vasútállomásig
- Villamos járna a Lehel tér és a Deák tér között is
Ki az a Balázs Mór?
19. századi közlekedési mérnök. Ő indította el 1887-ben az első villamost a Nagykörúton. Nevéhez fűződik a budapesti villamoshálózat és a földalatti fejlesztése.