A parkolóőr telefonálgatott, hogy mit csináljon
További Belföld cikkek
Írja meg, mit tapasztalt
Működik? Nem működik? Lát még régi matricát, 810-es telefonszámmal? Egyszerűbb vagy bonyolultabb a gyakorlatban? Egyértelmű a tájékoztatás? Segítőkészek a parkolóőrök? Ne tartsa magában, hogy ön hogy élte meg a váltást, írjon nekünk a tema+parkolas@mail.index.hu címre.
Az átállást egy hatalmas bravúr előzi meg: az NM Zrt. munkatársai keddre virradóra az összes parkolóautomatán lecserélik az összes matricát, ami összesen mintegy 13 ezer matrica kiragasztását jelenti. A munkát csak azután kezdhetik meg a cég munkatársai, hogy már mindenhol lejárt a fizetős parkolás ideje, hiszen hétfőn még teljesen más információk érvényesek.
Ez a bravúr azonban nem sikerült mindenhol. Tamás ezt a képet küldte a 8. kerületből. Ő úgy látta, hogy a régi matricát letépték, de az új még nincs kint, így konkrétan semmi infó nincs arról, hogy hova kell küldeni sms-t.
Később ugyanerről egy másik olvasónk beküldött egy képet, amiből kiderül: az automatának három oldala van, és a harmadik oldalra került matrica.
Amúgy nem lenne haszontalan, ha az automatákat körbematricáznák. Akkor az autósok talán messziről is látnák a kódot, nem kellene körbejárni az automatát.
Folyamatban lévö parkolás
V. ezt az sms-t kapta az egységesített új parkolási rendszer első napján. Nem hosszú a szöveg, de csak becsúszott egy hiba.
Spontán lakossági fórum a parkolóőr körül
B. azt írta: az EME regisztrált előfizetőjeként a szokásos módon, szokásos számra küldött sms-el indította el a parkolást még tegnap este, amit vissza is igazoltak. Reggel azért lement az autóhoz, ahol már spontán lakossági fórum volt a parkolóőr körül. Az új számra küldött sms-ekre ugyanis nem jött válasz, az nem is került be a rendszerbe, a parkolóőr pedig már büntette a mögötte álló autót.
Kérdezte, hogy nekem is gondom van-e, melyik az autóm. Mutatom, hogy az, mondja, hogy "Oké, az tiszta." Akit büntetett, az mutogatta, hogy elküldte az sms-t többször is, de nem jött válasz. A parkolóőr telefonálgatott, hogy mit csináljon, hallhatólag nem tudták neki megmondani, kérdezte, hogy akkor kit hívjon, nem nagyon kapott megoldást. Tehát valahogy az EME még mindig működik, legalábbis regisztráltként nem volt gondom, az új viszont nem.
Papucsos sprint az automatához
M. ma reggel próbálkozott mobilparkolással, de nem járt sikerrel. Végül az automatából akart jegyet venni, de az nem működött, el kellett futnia a másikig:
A régi kinyírva, tiszta sor, az vissza is szól, hogy írjak az újra. Az új nem válaszol. Saját mobilról (20-as) legalábbis. Aztán cégesről (20-as) sem. Aztán lakótársnő elkobzással megszerzett 30-as számáról sem. Kipróbáltam a telefont. Rögzítették az igényemet, de nem történt semmi más. Adtak előzetes tájékoztatót - szélvédőn -, amin volt egy QR-kód. Gondoltam, letöltöm, és megoldjuk alkalmazással. Nos, nem. Az oldal bejön, szétesve, de annyit mond, hogy az alkalmazás letölthető hamarosan. A parkolóautomata magába fordultan, kétségbeesetten kattog, és nem hajlandó enni (Bp. VI. ker). Az idő meg persze múlik. Végül kócos-alvóspólós-papucsos sprint a másikhoz, és vissza a kocsihoz.
Vidékiként meg vagyok szívatva
P. ma kétszer próbált sms-sel parkolást indítani Kecskeméten.
Feladtam. Sms nem megy el. Ramaty egy rendszer.
M. Szegeden lakik, és neki nagyon nem jött jól a parkolási rendszer egységesítése. Szegeden ugyanis eddig egy SMS-t kellett elküldeni a rendszámmal, és beírni, hogy napi, egész, fél vagy negyed jegyet szeretne venni. Utána jött a válasz, hogy a megadott rendszámmal a sárga zónában x1 időpontig, a kék zónában x2 időpontig, a zöld zónában x3 időpontig parkolhat. Nem kellett regisztráció és nem kellett sms-t küldeni a parkolás végén sem. M. viszont nem érti az új, pesti rendszert, amit mostantól Szegeden is bevezettek:
Vidékiként meg vagyok szívatva a sok barom, budapesti, tehetségtelen bürokratától.
De mi lesz a 20 ezer forintommal?
Á. cége feltöltéssel parkolt, amit eddig egy 80-as zöld számmal lehetett elérni. Az új matricán egy új "80-64"-es számot adnak meg, de az nem működik:
Marad a marék apró használata, ami nem költséghatékony, mert nem tudom előre, meddig maradok egy címen, és vagy bukom, vagy rohanhatok rádobni. SMS-t nem próbálom, de nem is támogatja a céges telefonom, sajátomról meg nem fogok költeni.
G. azt írta, hogy neki az EME Zrt.-nél volt számlája, amin rendszeresen feltöltötte az egyenleget, és onnan vonták le a parkolást. A számláján még vagy 20 ezer forint lehet, de ezt most nem tudja használni:
Ma reggel hívtam a szokásos számot, mire egy géphang bemondta hogy parkolás nem indítható. Oké, megyek az automatához, elolvasom az új matricát, és mivel T-Mobile-os vagyok, hívtam az ott látható számot. Namost a géphangot egy olyan enyhe náthával küzdő de azért rendes orrhangú nővel vetették fel, akire a felvétel előtt legalább háromszor ráordítottak hogy "halkabban már b*meg!". Az alsó rakpart forgalma mellett esélyem se volt bármit megérteni abból amit mondott. Végül a matricából kisakkoztam hogy a legjobb ha SMS-t küldök a T-komnak, és végül ez működött. De most olvasom nálatok hogy ez jelent egyrészt 75 forint illetéket, plusz az SMS díja. Szóval egy kb 5%-os áremelés el van bújtatva az új rendszerben. Ez egy dolog, de mi lesz az EME Rt-nél bentragadt kb 20000 forintommal?
Működik!!!
Több olyan levelet is kaptunk, amelyek szerint semmi gond nem volt az átállással. E. felkészült a váltásra:
Én előre tájékozódtam, hogy mik lesznek az opciók ma reggeltől a mobil parkolásban. Korábban is az Evopayel parkoltam és ma reggel is velük akartam. Teljesen jól működött az app csak frissíteni kellett a parkolás előtt.
T. is elküldte nekünk a telefonja képernyőjét a sikeres parkolásáról azzal a kérdéssel, hogy ennek nincs hírértéke? De van.
Ami változik
Íme a dolgok, amik megváltoznak és amik ugyanúgy működnek majd, mint eddig:
- a három mobilszolgáltatón (Telekom, Telenor, Vodafone) továbbra is lehet sms-sel és telefonhívással parkolást indítani, de némileg drágulni fog a szolgáltatás. A szolgáltatók különböző mértékű tranzakciós díjat számolnak fel a parkolási díjon a felül: a Telekom parkolásonként 75 forintot, a Telenor 99 forintot, a Vodafone 115 forintot.
- ha rossz számra küldi el az sms-t, akkor kapni fog egy válaszüzenetet, amelyben megírják önnek a jó számot
- ha nem mobilszolgáltatón keresztül szeretne parkolást fizetni, akkor ezt négy mobilparkolási szolgáltatón keresztül is megteheti: az Evopay, az Mpark, a Barion és a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. is kínál ilyen szolgáltatást. Ennek az igénybevételéhez a kiválasztott szolgáltatónál regisztrálni kell, illetve előre be kell fizetni egy bizonyos összeget, amelyet aztán a parkolással lefogyasztunk. A különböző szolgáltatók különböző árakon kínálják a szolgáltatásaikat és a kényelmi kiegészítőket, ezért érdemes jól megfontolni, melyik számunkra a legkedvezőbb. Erről a rendszerről bővebben itt tájékozódhat.
- a legolcsóbb megoldás egyelőre úgy tűnik az lesz, ha közvetlenül az NM Zrt.-nek fizeti be a parkolási díjat, de ez később változhat, ha megindul a verseny a mobiltársaságok és a mobilfizetési szolgáltatók között. Az sem teljesen tiszta még, hogy a mobilszolgáltatók mennyit fognak átterhelni a fogyasztókra, abból a 40 forintból, amit parkolásonként fizetniük kell az NM-nek. Az NM tarifáiról itt tájékozódhat.
- a +36 36 889 889-es telefonszámon napi 24 órában elérhető a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. telefonos ügyfélszolgálata, ahol a munkatársak a mobilparkolással kapcsolatos minden kérdésben állnak az autósok rendelkezésére.
Bár az NM egy egységes parkolási rendszer kialakítását ígérte meg, egyelőre nem megoldott az úgynevezett zónaátparkolás problémája a fővárosban. Erre tökéletes példa a Nemzeti Mobilfizetési cég székházának környékén is akad, mely két parkolási övezettel határos. Ha valaki az egyikben teszi le az autóját, de véletlenül az utca másik oldalán lévő parkolóautomatában fizet, vagy az arról leolvasott telefonszámon keresztül mobilparkol, azt megbüntetik, mert nem a megfelelő helyre küldte a pénzt. A kérdés kezelése a kerületi önkormányzatok feladata, de valamiért például Szegeden, ahol szintén van fizetős közterületi parkolás, nincsenek ilyen átparkolási problémák.