Ezek a cégek többet önállóan nem hirdethetnek
Az utóbbi hetekben megélénkült a kormányzati reklámpiac, gyors egymásutánban több pályázatot is kiírtak minisztériumok, állami cégek, és jóval egymilliárd forintot feletti megrendelést kapott az IMG, a Young and Partners és a Bell and Partners hármasa.
Ez a sorozat azonban már nem tart sokáig. Szerdán kormányzati közleményben jelentették be, hogy október 10-től hivatalosan is létrejön a Nemzeti Kommunikációs Hivatal, a kormány új reklámközpontja.
Az összkormányzati kommunikációt összehangoló, felügyelő, pénzelő hivatalt Lázár János, illetve Vidoven Árpád, a Miniszterelnökség közigazgatási államtitkára fogja irányítani.
A központosított kommunikáció nem túlzás, hiszen a leendő NKH fogja ellátni a minisztériumok, a központi államigazgatási szervek, valamint a központi államigazgatási szervek alá tartozó országos, területi és helyi illetékességű költségvetési szervek kommunikációs feladatainak szakmai felügyeletét.
A felügyelet a költségvetési és az uniós finanszírozású projektekre egyaránt kiterjed.
Az NKH-ban fogják jóváhagyni az érintett szervezetek által tervezett kommunikációs feladatok célját, ütemezését és költségvetését, sőt, azonnal leszervezik és le is bonyolítják a szükséges közbeszerzéseket.
Az átalakítás nem csupán a központi állami szerveket fosztja meg saját kommunikációjuk feletti fennhatóságtól, hanem az állami cégeket is. Az Index információi szerint az NKH létrehozásáról szóló előterjesztésben 48 többségi állami tulajdonú céget soroltak fel, amelyek mostantól önállóan nem költhetnek kommunikációra. Az NKH irányítása alá került többek között a rendszeresen és sokat reklámozó Szerencsejáték Zrt., a Posta, a MÁV és az MVM, de még a mezőhegyesi ménes is.
A hivatalos magyarázat szerint a központi költségvetési szervek és az állami cégek eddig mindenféle koordináció nélkül reklámoztak és pr-oztak, ami az évi több 10 milliárdot kitevő összköltséget nézve megengedhetetlen. A NKH feladata tehát a koordináció megteremtése lesz, és persze a már említett felügyelet, mert engedélye nélkül semmilyen kommunikációs feladat megvalósítása nem kezdhető meg.