A kormány elmagyarázta, hogy valójában megtakarítás a fizetős M0-s
További Belföld cikkek
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
Az év talán legabszurdabb, de mindenképpen a legrövidebb parlamenti ülését tartották kedd reggel. A képviselők azért gyűltek össze karácsony előtt egy nappal, hogy az MSZP kezdeményezésére az útdíjról tárgyaljanak, és arról szavazzanak, hogy ne lehessen pénzt szedni az elkerülő utak, például az M0-s használatáért.
A Fidesz és a KDNP már vasárnap jelezte, hogy nem megy el az ülésre, amelyet "kutyakomédiának" tart, és a kedd reggel látottak valóban elég abszurd cselekménysorra álltak össze.
A teremben csak az MSZP-sek, jobbikosok, LMP-sek, illetve a független képviselők (DK, Együtt, PM, Fodor Gábor) ültek, és velük csupán egy szem képviselő, a KDNP-s Rubovszky György és három államtitkár nézett szembe.
Ránézésre egyértelmű volt tehát, hogy nem lesz itt semmiféle vita vagy szavazás, a napirend előtti hozzászólásokból azonban mégis megtudtuk, kinek mi az álláspontja az autóutak fizetőssé tételéről.
- Tóbiás József, az MSZP frakcióvezetője: A kormány a társadalmi akarat ellenére be akarja vezetni az útdíjat, erről semmilyen nemzeti konzultációt nem tartott, a hatástanulmányok hiányában csak sejteni lehet, hogy milyen terhelést jelent ez majd a városokra, kerületekre. Orwelli világra jellemző ráadásul, hogy a kormány kedvezménynek hazudja a terhelést. Az MSZP ellenzi.
- Hegedűs Lorántné, Jobbik: A mostani kormány dilettantizmusban még a Demszky-korszak agglomerációt érintő politikáját is felülmúlja. Az útdíjról nem tudni mennyi bevételt hoz, de főleg a fuvarozók fizetik, akik majd jól áthárítják a lakosságra. A Jobbik is ellenzi.
- Szél Bernadett, LMP: A kormány megadóztatja a munkába járást, a magyar emberek mobilitását. A kormány nem egyeztetett, csak pénzt akar beszedni. Budakeszin lakosként aggódik, hogy meg fog fulladni a település. Az LMP is ellenzi.
Az útdíj és a két gombóc fagyi
Fónagy Jánosnak, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkárának jutott a szerep, hogy háromszor is válaszoljon a képviselőknek, és háromszor is megvédje, dicsérje, magasztalja az útdíjat. Ilyen érveket hallhattunk az államtitkártól az útdíj mellett - már amikor éppen nem nyomta el az ellenzéki képviselők bekiabálása és hahotázása. Kapaszkodjanak meg:
- A kormány megyei matricákat vezet be, évi 5000 forintért, ez sokkal kevesebb, mint a mostani 43 ezres éves autópályadíj. Négy megye használatánál is sokat lehet spórolni.
- Megtakarítást jelent az intézkedés.
- Az útdíj több százezer családon segít, mert csupán havi 400 forintért használhatják az úthálózatot.
- Az emberek az útdíj bevezetése után is használnák az utakat, de lehet, hogy majd azért nem mennek rá az autópályákra, mert visszatartja őket az ellenzék aggresszivitása.
- Az ország nagy része a javaslattal jól jár.
- Két gombóc fagyi árával kell hozzájárulni a költségvetéshez. A budakesziek is ki fogják bírni (üzenet Szél Bernadettnek).
Az ellenzékiek tényleg a hasukat fogták a nevetéstől, amikor a fenti érvek elhangoztak. Reagálni a házszabály miatt nem tudtak.
Itt véget is ért az ülés, mert a kormánypárti képviselők hiányában a napirendet se tudták megszavazni. L. Simon László államtitkár még a szavazások előtt elhagyta a termet, így csupán 3 kormánypárti maradt gombot nyomogatni. Komikus volt, ahogy Latorcai János levezető elnök teátrálisan megkérte a teremszolgákat, hogy tereljék be a folyosón esetleg lézengő képviselőket szavazni, holott mindenki tudta, hogy a fideszesek messze elkerülik most a termet.
Délben ugyanakkor újra összeülnek a képviselők, az Áder János államfő által visszadobott törvényeket szavazzák meg újra. Az egy teljesen másik ülésnek számít, és a fideszesek és a KDNP-sek is jelen lesznek.