Senki sem felelős az elszabadult hullámvasútért
További Belföld cikkek
- Élettársát szúrta le egy nő Szegeden
- Megdőlt a szezonrekord, kedd reggel majdnem mínusz 15 fokot mértek
- Vádat emeltek két kórházi dolgozó ellen, akik miatt meghalt egy férfi
- Kutatás bizonyítja: ez nem változott a 2010-es Fidesz-visszatérés óta sem
- Bíróság előtt a férfi, aki felelős lehet a Deák téri biztonsági őrök halála miatt
Lezárta a szombaton elszabadult hullámvasút körülményeinek vizsgálatát a Fővárosi Állat- és Növénykert, amely tavaly óta üzemelteti az egykori Vidámparktól átvett Holnemvolt Parkot.
Eszerint az 1922-ben épült, 980 méter hosszú hullámvasút szerelvénye az üzemeltetési rend megsértésével szabadult el a fékezésért felelős személy nélkül, utasokkal a kocsikban.
„A fékező elmondása szerint ugyan figyelmeztette a peronra beengedett utasokat, hogy ne üljenek be a forgalomból néhány percre kiálló szerelvénybe, de az utasok ezt vagy nem hallották, vagy nem vették figyelembe. A fékező a még üres szerelvényt hagyta felügyelet nélkül néhány percre” – állt a közleményben, hangsúlyozva, hogy ez nem jelenti, hogy az utasok hibáztak, „hiszen a figyelmeztetés önmagában nem feltétlenül akadályozza meg, hogy akár csak egy ember is felszálljon a szerelvényre.”
![BSIMO20140615019](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/854/8544/85446/8544661_5d44ffbae6a46a4cb895e32c4f101492_wm.jpg)
A szerelvényen van parkolófék, de ez csak üres állapotban tartja meg a kocsikat. Az utasok beszállása után a peronon lévő munkatárs későn vette észre, hogy a kocsik elindultak, a vészleállítót már nem tudta idejében bekapcsolni.
Senki sem volt veszélyben
A vizsgálat szerint a biztonsági rendszer úgy van kialakítva, hogy a kontrollálatlanul haladó kocsik maguktól leállnak, ha néhány kerék lefut a sínekről, ami az utolsó kanyarban meg is történt, így valójában senki sem volt veszélyben.
Az „utasok szubjektív biztonságérzetének” biztosítása érdekében azonban az üzemeltető szigorított az előírásokon:
- a parkolófékkel rögzített szerelvény ezután csak akkor tartózkodhat az állomás fővágányán, ha a peront már elhagyták az utasok.
- a peron zárva lesz, ha nincs jelen felügyelő személy
- új parkoló fékrendszert állítanak üzembe, amely a 28 férőhelyes szerelvényt utasokkal együtt is álló helyzetben tartja
- további vészleálló rendszereket építenek ki
A közlemény alapján a mostani esetért senkit sem vonnak felelősségre. A jövőben azonban a fenti változtatásokkal életbe lépő üzemeltetési rend megsértése esetén a jogszabályban rögzített módon jéár el az üzemeltető a felelősség mértéke szerint.
Tízezer kilométer sikongás
A hullámvasút a Holnemvolt Park legnépszerűbb darabja, tavaly 172 ezer utast vitt, tízezer körön át.
![szomorupark05](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/854/8544/85446/8544649_f58f265fa216d195a36dc7e386025ee1_wm.jpg)
A működés 93 éve alatt még sosem történt sérülést okozó baleset, ez a sorozat a szombati üzemzavarral sem szakadt meg. A faszerkezetű, műemlék jellegű budapesti hullámvasút kisebb módosításokkal az eredeti, Dragon Ervin tervei alapján készült, rendszerben működik. A jelenlegi fékrendszert 1971-ben alakították ki.
A hullámvasutak legelső generációját képviselő darabhoz hasonló már csak tíz van a világon, ezekből is csak néhány működik, így a budapesti valóban különleges darabnak számít.