Rejtély, mi történt a magyar Gripennel
A baleset pontos okát egyelőre - a vizsgálat lezárultáig - nem lehet megmondani. Az előzetes adatértékelés alapján egyébként semmilyen műszaki meghibásodásra utaló jelet nem találtak, ám további elemzések szükségesek például ahhoz, hogy megállapíthassák, hogy a pilótának megfelelő fékerő állt-e rendelkezésére, mondta Hende Csaba honvédelmi miniszter az inforadio.hu tudósítása szerint az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottsága előtti meghallgatásán.
A felelősség ügyében a tárcavezető aláhúzta, hogy akkor a svéd gyártóé a felelősség, ha a magyar fél bizonyítani tudja, hogy nem személyi állományának hanyagsága okozta a balesetet. Ha pedig a cseh reptér, illetve az ottani állomány felelőssége bizonyosodik be, akkor a NATO előírásai érvényesülnek.
Harangozó Tamás, a bizottság szocialista alelnökének kérdésére, hogy mikor pótolhatják a repülőgépet, a Hende Csaba azt mondta, hogy ez anyagi lehetőség függvénye is és nagymértékben befolyásolja a vizsgálat eredménye, hogy kié a felelősség, ám mindent megtesznek a Gripen pótlásáért.
Azt, hogy pontosan hány órát repült a két érintett pilóta az elmúlt években, a tárcavezető nem tudta megmondani, csupán azt, hogy összességében több órát repültek a Gripen-pilóták az elmúlt években, mint 2009-ben.