Orbán a felcsúti kisvasútról: Az országot építeni kell
További Belföld cikkek
- Magyar Péter miatt zárhatták le a Vas vármegyei gyermekotthonokat is
- Hadházy Ákos támogatná Magyar Pétert, hogy miniszterelnök legyen
- A MÁV hibájából maradt el egy színházi előadás Győrben
- Székely János püspök: Az ünnep az egy kincs, és ezt mindenki érzi
- A Madách Imre Gimnázium leváltott igazgatója szerint az iskolai mobiltörvény abszolút hungarikum
A felcsúti kisvasút a tervezettnél egy nappal korábban elindult. Az átadáson Orbán Viktor azt mondta, hogy
közismert jelenség, hogy minden, ami épül, gyarapodik, létrejön, annak nem örülünk, hanem valahogyan próbáljuk támadni, valahogy kikezdeni, ezt cinizmusnak lehet nevezni, de cinizmusból még nem épült semmi.
A kormányfő szerint ha a bírálókra hallgatnának, soha semmi nem történne Magyarországon, de "a síneket le kell rakni, az országot építeni kell", tudósított az MTI. Mint mondta, az 1970-es években felszámolt vasutat még az 1800-as években hozták létre Bicske és Székesfehérvár között. Az új kisvasút ennek a vonalnak csak egy rövid, a felcsúti Pancho Aréna és az Alcsúti Arborétum közötti szakaszán épült meg, de el kellene vinni Bicskéig.
A második szakasz ütemterve készen van, "meglátjuk, hogy pénzünk is lesz-e rá", mivel jelentős önerőt kell vállalni, amelyet a mostani fejlesztéshez a futballakadémia alapítványa adott. Orbán szerint a kisvasútra épülő turizmusra komoly igény van az országban. Az utóbbi években hét kisvasút épült, beleértve a most átadott Vál-völgyit is. Egyrészt fejleszteni kell a meglévőket de van javaslat arra is, hogy a kisvasutak számát tovább növeljék.
A szombaton átadott Vál-völgyi kisvasút 600 millió forint vissza nem térítendő uniós támogatással valósult meg. A távlati cél, az egykor létező, korábban használt nyomvonal felélesztése, ezzel a térség turisztikai fejlődésének megindítása.
Az elképzelések szerint más kisvasutak mintájára összekapcsolnák az érintett turisztikai és szórakoztatóközpontokat. Az elmúlt években az ország erdei vasútjai 2,7 milliárd forint értékben újultak meg: ez hét uniós projektet jelent, melyek közül ötről (például a lillafüredi, a szilvásváradi és a Börzsönyben épült erdei vasútról) 2010 előtt született döntés.
Mint ismert, az 5,7 kilométer hosszú kisvasút 857 millió forintba került. Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester és milliárdos alapítványa, a fociakadémiát üzemeltető Felcsúti Utánpótlás Nevelésért Alapítvány tavaly nyáron nyert 600 millió forint uniós támogatást. Ez a keret azonban nem volt elég a hárommegállós vonal kivitelezéséhez, ezért a kormány további 257 millióval toldotta meg az összeget. A vonat szezonálisan üzemel majd. Az uniós pályázatban azt ígérték, naponta több ezer utas fizet majd a jegyekért.
Az Index egy hónapja bejárta a Felcsút–Alcsútdoboz vasútvonal teljes hosszát. Képekkel sűrűn illusztrált cikkünket itt olvashatja el.
(Borítókép: Az első vonat a Felcsút-Alcsútdoboz közötti kisvasúton, 2016. április 30-án. Fotó: Tombácz Ferenc)