Gyöngyi
5 °C
14 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Gányolt megálló az elátkozott vasútvonalon

09
2017.01.14. 07:57
Csak gumicsizmában áthatolható sártenger a vasútállomás előtt, fagyott földből tömörített, most omladozó rézsű, földdel tele vízelvezető csatorna, foghíjas térkövek Piliscsabánál - erről számolt be blogján az egyik lakó. És ez már a garanciális javítás utáni helyzet. A helyiek attól tartanak, hogy az első nagyobb eső elmossa az állomás feljáróját.

A Piliscsaba melletti Magdolnavölgy megállót 2010 körül kezdték építeni az esztergomi vasútvonal felújításának elemeként, és 2013-ban adták át. Az átadást követő 3 évben borzasztó állapotban volt, számolt be lapunknak egy ott lakó. Nagy Gábor szerint korábban így nézett ki az állomás:

Hullámos, hepehupás, 1-2 cm vastag aszfalt, meginduló támfallal/rézsűvel, kidőlő, széthulló korlátokkal, düledező, süllyedő lépcsőkkel, otthagyott és gazzal benőtt sitt-hegyekkel.

Tavaly ősszel azonban felcsillant a reménysugár. Gépek, építőanyagok jelentek meg, illetve egy egyszerű tájékoztatást helyeztek ki az állomás kerítésére, ami szerint garanciális munkák kezdődnek. Három év elteltével. Az esős időszakban hatalmas sártengeren kellett átvágni a megállóhoz igyekvőknek. Aztán eljött a tél, a fagy és a karácsony előtti újabb átadás.

A sáros cipők problémája ugyan megoldódott, de a fagyott föld tömörítése hagyott bennünk kétségeket.

– közölte Nagy Gábor.

A rézsűk túl meredekek voltak, néhol a korábban megcsúszottnál is meredekebbek, láthatóan komolyabb (vagy félbehagyottnak tűnő) megtámasztás és megfelelő vízelvezetés nélkül. Ami egy átlagos építőmérnöknek megfelelő, a környéken élőkben már tapasztalat alapján kétségeket ébreszt; a hevesebb esőzések, felhőszakadások, nagyobb nyári záporok megtanították a helyieknek, mi az a „túl meredek” és „elégtelen vízelvezetés”. Az itt láthatónál 1-2 nagyságrenddel kisebb lejtőkön is köbméternyi hordalékot képes megmozgatni a víz negyedóra leforgása alatt, tette hozzá.

A helyiek nem a levegőbe beszélnek. Az állomás vágányai tavaly augusztusban egyszer szinte teljesen föld alá kerültek a nem megfelelő csapadékvíz-elvezetés miatt.

A MÁV szeptember végén talajrácsokkal oldotta meg ezt a problémát. A magdolnavölgyiek csak reménykednek abban, hogy a következő nagy esőzés nem a frissen kialakított rámpa meredek rézsűit viszi el, amelyekről már most, száraz időben is úgy pereg a föld, hogy eltömi az alatta fekvő vízelvezető csatornákat.

Megkerestük a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő Zrt.-t, ahol a következőket válaszolták a lakossági félelmekre:

A december közepén érkezett lakossági bejelentésekről a NIF Zrt. értesítette a mérnököt, hogy tegye meg a szükséges intézkedéseket, és ha indokoltnak tartja, szólítsa fel a vállalkozót a garanciális javítások elvégzésére. Ennek megfelelően a korlátépítési munkák, a lépcső javítása, homokolása valamint a rézsűfelületek humuszolása befejeződött. A rámpa elején a földúthoz murvás csatlakozást alakítottak ki. A rámpa geometriai kialakítása, a korlát elrendezése szaktervező által elfogadott tervekben meghatározottak szerint épült meg. A meredek rézsűk gyepnemezes védelmét, füvesítését a vállalkozó tavasszal fogja befejezni.

Eszerint a magdolnavölgyieknek marad a bizakodás.

Az elátkozott vasútvonal

A 70 milliárd forintból, 3 év alatt felújított, Budapest-Esztergom közötti pályát 2015. augusztus 20-án adták át. A vasútvonal felújítását eredetileg 2013 év végi határidővel tervezték, de a projekt különböző okok miatt háromszor fél évet csúszott. Ráadásul még mindig nincs kész, hátravan a mintegy 50 milliárd forintba fájó villamosítás.

magdi

A beruházás legbotrányosabb eleme a pilisvörösvári közúti aluljáró építése volt, amiről többször is beszámoltunk. A 10-es út ugyanis az elátkozott esztergomi vasútvonal alatt visz át Pilisvörösváron, aminek a felújításáról egy vasúti szakértő úgy nyilatkozott:

Amit itt el lehetett baszni, azt elbaszták.

A nevezetes építményről – amit kiástak, fölé építették a vágányokat, majd elöntötte a víz, végül betemették az egészet –, már balladát lehetne írni. Az aluljáró 2014 nyarán leginkább egy harckocsi gyakorlótérre emlékeztetett, vasbeton tankcsapdákkal, órási mesterséges tóval. Végül 2015 áprilisában adták át.

A vasúti felújításhoz több közúti fejlesztés is tartozott, például egy teljesen új utat építettek a Pomázi út és az Ürömi kereszteződés között. Az ürömi kereszteződést körforgalommá alakították. A közúti fejlesztésekkel kettővel csökkent a vasúti átjárók száma (a legforgalmasabbakkal), és négy közúti alul- vagy felüljáró épült.