Kegyetlenül elvették a könnyítést a tanulási nehézséggel küzdő gyerekektől
A parlament kedden módosította a köznevelési törvényt, ami felmentést adott bizonyos tárgyak alól azoknak a gyerekeknek, akiknek tanulási nehézségeik vannak.
2018-tól a korábbiakkal ellentétben például diszkalkulia, diszlexia enyhébb formáinál is osztályozni fogják a gyerekeket minden tárgyból.
112 igen, 56 nem szavazattal elfogadott jogszabályról Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke azt mondta a Népszavának, hogy a felmentés megvonása "totális pedagógiai baklövés". „A tanulási nehézségekkel küzdő gyerekeknek nem azért vannak nehézségeik, mert nem akarnak tanulni, de az indoklásában az olvasható, a kormány ettől a lépéstől reméli, hogy a diákok, a szülők és a pedagógusok motiváltabbak lesznek a nehézségek leküzdése érdekében”.
A Civil Közoktatási Platform szerint mindez több tízezer gyerek sikeres tanulói karrierjét veszélyezteti, „hiszen azokat is hátrányba hozzák, akik bár a legtöbb tárgyból kiválóan teljesítenek, valamelyik tantárgy esetében nem fejlődnek az elvártak szerint (például enyhe diszgráfiájuk miatt lassabban tanulnak meg folyamatosan írni). Ha nem kaphatnak felmentést, megbuktathatják őket, holott a fejlődési nehézségek türelemmel és megfelelő fejlesztéssel idővel leküzdhetőek lennének”.
Továbbá a törvénymódosítás arra is lehetőséget teremt, hogy ha nincs szakember elérhető közelségben, ne csak gyógypedagógusok, hanem szakképesítés nélküli pedagógusok is foglalkozhassanak enyhén értelmi fogyatékos gyermekekkel, írja a Népszava.
Az Emberi Erőforrások Minisztériuma a törvényről korábban egyeztetést kezdeményezett a civilekkel, de nem vettek figyelembe szinte semmilyen ajánlást, a módosítót lényegében változtatás nélkül elfogadták, írja a lap. Mendrey szerint a politikai cél, hogy így még több, gyengébben teljesítő diákot tereljenek a szakképzésbe.