Hortenzia, Gergő
-2 °C
8 °C

Nincs már utasbiztosítás a BKV-jegyekben, a sofőröket szívatják

2018.06.22. 09:25

Az utasok tájékoztatása nélkül szüntette meg a BKV a jegyek és bérletek biztosítását, írja péntek reggeli közleményében a BKV-nál működő Egységes Közlekedési Szakszervezet. Az EKSZ szerint a BKV évi mintegy 50 millió forintot spórol meg ezzel.

"Amilyen »hangosan« bevezette anno, olyan csendben kivette már néhány évvel ezelőtt a BKV a jegyekből és bérletekből az utasbiztosítást. Azóta lényegesen bonyolultabb és időigényesebb is behajtani egy esetleges baleseti kártérítést a cégtől" – állítja a szervezet elnöke, Naszályi Gábor.

Az elnök szerint az utasbiztosítás megszűnése nemcsak az utasokat érinti, hanem a járművezetőket is, hiszen a cég még akkor is megpróbálja rájuk hárítani a megsérült utasok kártérítését, ha nem ők hibáztak.

A társaság a szolgáltatás megszűnése után is felel az utasok testi épségéért, ha valaki megsérül és jogosan kér kártérítést, azt ki kell fizetnie. "Már, ha a bíróság megítéli azt.  Mivel a cég igyekszik kitérni a fizetés elől, lehetőleg minden kártérítési vitát bírósági útra terel, miközben a felelősségbiztosítása terhére akár egyszerűen is rendezhetné az egyértelműnek tűnő ügyeket. A BKV általános álláspontja szerint azonban az utas a hibás még azért is, ha egy hirtelen nagy fékezéskor balesetet szenved a mozgó járművön, mert nem kapaszkodott elég erősen" – teszi hozzá az elnök.

A szakszervezet azt különösen felháborítónak tartja, hogy cég még a bírósági döntés ellenére is megpróbál minden áron a pénzénél maradni úgy, hogy az utasnak kifizetett összeget igyekszik az ügyben érintett vétlen járművezetőre hárítani. Ez végtelenül inkorrekt módszer, amely a munka törvénykönyve adta lehetőséggel való súlyos visszaélés is

– mondja az EKSZ elnöke, aki szerint a munkavállaló kizárólag a szándékos károkért felel, ám egy hirtelen fékezés következtében történt fékezés a meglátása szerint nem minősül annak. A közlemény szerint a BKV a használt járművek sérüléseit, gondatlan károkozás címén, szintén a dolgozók költségén javíttatja, mégpedig új értéken.

Az EKSZ a fentiek miatt arra szólítja fel a BKV-t, hogy

hagyjon fel a gyakorlattal, amelynek célja, hogy minden váratlan költséget a munkavállalók nyakába varrjon.

Az utasbiztosítást a magyarországi közösségi közlekedési társaságok közül csak a BKV építette le, a MÁV-nál és a Volánbusznál jelenleg is létezik ilyen.

A BKV a kérdéseinkre nem válaszolt, péntek délután azonban kiadott egy közleményt, amelyben azt írják, hogy 2012-től mondták fel a Generali-Providencia Biztosító Zrt.-vel kötött utasbiztosításukat, mivel "annak fenntartása gazdaságtalan, előnytelen volt, illetve fenntartását a BKV Zrt. részére jogszabályi kötelezettség nem írja elő."

A szöveg megjegyzi, hogy a BKV utas-balesetbiztosítással nem, felelősségbiztosításokkal azonban rendelkezik. "A felelősségbiztosítási módozatokban foglaltak szerint a partner biztosító társaságunk helytáll a BKV Zrt. által okozott károk megtérítéséért a biztosítási szerződésben meghatározott kártérítési limit mértékéig, amennyiben a magyar jogszabályok alapján Társaságunk felelőssége a károk bekövetkezésében megállapítható" – írják.

A BKV állítása szerint 2012-ben több helyen megjelent közleményben tájékoztatták az embereket az utasbiztosítás megszűnéséről. Kárbejelentést az alábbi elérhetőségeken lehet tenni.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?