Továbbra sem tudni, mikor tüntetik el a gázgyári mérgeket
További Belföld cikkek
- Fontos határidőre figyelmeztette az Oktatási Hivatal a felvételizőket
- Gulyás Gergely bejelenti a kormány legfrissebb döntéseit
- Gázolás és járműhiba nehezítette a MÁV reggeli közlekedését
- Szándékosan elgázoltak, majd megvertek egy futárt Budapesten
- Fotókon és videón, ahogy kimenekítik a Duna alatt rekedt metró utasait
Mint arról beszámoltunk, az alacsony dunai vízállás felfedte, hogy rákkeltő mérgek szivárognak a Hajógyári-sziget északi csúcsával szemben, a volt Óbudai Gázgyár szennyezett talajából a Dunába. Lapunk a Greenpeace-szel közösen a helyszínen vett mintát a büdös, habzó csurgalékból, és kiderült, hogy a környezetvédelmi határértéket akár százszorosan is meghaladó mértékben rákkeltő anyagokat (naftalint, arzént, benzolt és benzolszármazékokat) tartalmaznak. Ezt rá kis idővel az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság vizsgálatai is igazolták.
Mint az Országgyűlés Fenntartható fejlődés bizottságának keddi ülésén kiderült, a partfalból szivárognak a szennyező anyagok, de a Duna vizében a katasztrófavédelem szennyezettséget nem mutatott ki.
A zöldhatóság 2016-os határozata szerint a terület kármentesítését már 2017-ben el kellett volna kezdeni, és 2019-ben be kellene fejezni. Ehhez képest a mentesítésre kötelezett NKM Földgázszolgáltató Zrt. (az Óbudai Gázgyár jogutódja) tavaly év végén három éves halasztást kért, amit idén februárban meg is kapott. A halasztást a szomszéd területen ingatlanfejlesztést végző Graphisoft Park megtámadta, mert nekik a kármentesítés mielőbbi befejezése lenne az érdekük, de fellebbezésüket a napokban másodfokon is elutasították.
Megkerestük a NKM Földgázszolgáltató Zrt.-t, hogy mikor szándékoznak kiírni a tendert a kármentesítésre, azaz mikor kezdődhet meg a gázgyári terület megtisztítása. Válaszuk szerint a környezetvédelmi hatóság által megállapított kármentesítési határidők (az egyes ütemek részhatáridői) 2021-ben, illetve 2022-ben járnak le. A projekt végrehajtása és ütemezése a hatóság által megszabott határidőkhöz igazodik. A kivitelezői közbeszerzési pályázat a tervezett időütemezésnek megfelelően zajlik. A tervezett időütemezésről azonban nem írtak semmit.
Valamivel többet mondott el a cég képviselője a keddi országgyűlési szakbizottsági ülésen. Az MTI tudósítása szerint Halmai Orsolya projektmenedzser azt közölte, hogy a kármentesítés a becsült érték meghatározásával folytatódhat, ezt követően közbeszerzési pályázatot írnak ki a kivitelező kiválasztására. A veszélyes hulladéknak minősülő szennyezett talaj tömege 185 ezer tonnára becsülhető, a legszennyezettebb területeken 12 méter mélységig kell cserélni a talajt. A partfalból a káros anyagok kifolyását a magas vízállás akadályozza, ezért az valószínűleg csak alacsony vízszintnél jelent veszélyt - tette hozzá. Közölte, hogy a költségekhez a főváros önkormányzata és az Innogy is hozzájárul.
Kérdésünkre a főpolgármesteri hivatalban azt mondták, hogy a fővárosi önkormányzatnak legfeljebb 1,5 milliárd forint fizetési kötelezettsége keletkezhet. Az NKM Földgázszállító Zrt. a főváros előzetes írásbeli hozzájárulása nélkül nem támogathat és kezdeményezhet az ismert környezetszennyezéssel kapcsolatban tett javaslatot, illetve nem vehet részt olyan döntéshozatalban, amelyhez a főváros előzetesen írásban nem járult hozzá.
Hasznos Gábor, az Agrárminisztérium Környezetmegőrzési Főosztályának kármentesítési referense szerint noha az eljárás régóta húzódik, mivel a szennyezés kiterjedését és mértékét, terjedési irányait, kockázatait csak ütemezetten lehetett felmérni a 22 hektáros területen, a kármentesítés ügyében fontos lépések történtek. Hozzátette, hogy a területen álló ipari műemlékek is nehezítik a rendezést, de hátráltatta a területhasznosítás bizonytalansága is, hiszen a beavatkozást ez is befolyásolja.
(Borítókép: A Gázgyárból szivárgó szennyeződés a Duna partján - fotó: Szili Tamás / Index)