Lenke
18 °C
28 °C

Kiderült, amit eddig is sejtettünk: orosz propaganda fut a kormánysajtóban

BSZ 2295
2018.03.22. 13:26

Az online magyar hírportálokra gyakorolt orosz állami befolyás lehetőségét vizsgálta a Corruption Research Center. A péntek hajnalban közzétett igencsak részletes elemzéshez (amelynek magyar nyelvű változata pdf-ben itt érhető el) a kutatók a 2010-2017 közötti időszakban kilenc magyar nyelvű portál (888.hu, hidfo.ru, index.hu, lokal.hu, magyaridok.hu, mindenegyben.com, mno.hu, origo.hu és a pestisracok.hu) cikkeit töltötték le az internetről és rendezték adatbázisba.

Összesen több mint 1 027 653 darab cikket, és 278 millió szót dolgoztak fel és elemeztek.

Az elemzés során a kormányközeli portálok (888.hu, lokal.hu, magyaridok.hu és pestisracok.hu) és a kormánytól független portálok (mno.hu és index.hu valamint origo.hu) tartalmát hasonlították statisztikai eszközökkel az egyik legismertebb orosz propagandaoldal, a hidfo.ru-n megjelent cikkekhez. A kutatók az elemzésben megjegyzik, hogy "a nyelvi profilalkotás eredményei alapján a hidfo.ru cikkei orosz nyelvi sajátosságokat mutatnak és fordítások".

A kutatás négy területet vizsgált: 

  • az orosz kormányzat vagy az orosz politika számára érzékeny, illetve negatív tartalmú témák megjelenését;
  • a portálokon a „migráns” és „menekült” szavak használatát;
  • a ”migráns” és a „terror” témák, 
  • a ”migráns” és ”erőszak” témák összekapcsolását. 

A kutatás egyik megállapítása, hogy kapott eredmények alátámasztják az orosz állami propaganda hatásának létezését a magyar online médiára, különösképpen a kormányközeli sajtóra.

A kutatás egyik nem várt eredménye, hogy a facebookon nagyon népszerű oldal, a mindenegyben.com orosz tárgyú cikkeiben az orosz állami propagandagépezet cikkeihez áll nagyon közel.

Az index.hu-n és az origo.hu-n 2010-2017 között megjelent cikkek vizsgálata arra mutat, hogy az origo.hu főszerkesztőjének politikai okokból való eltávolítása után az origo.hu erősebben kezdte használni az orosz propaganda által is alkalmazott nyelvezetet.

Mint írják, az origo.hu nyelvezete „számottevően megváltozott, miután 2014 nyarán politikai
okokból eltávolították a főszerkesztőjét. Ezek után az origo.hu kimutathatóan közeledett  az  orosz  állami  propagandagépezet  által  használt nyelvezethez”.

A kutatás során – a big data módszereit is felhasználva - kvantitatív és kvalitatív tartalomelemzés segítségével arra keresték a választ, hogy létezik-e, kimutatható-e tartalmi hasonlóság, vagy egyezés az orosz állami propaganda által sugárzott üzenetek és a magyar ezen belül pedig különösképpen a kormányközeli online portálok tartalma között. 

A kilenc portál cikkeinek vizsgálata alátámasztja azt, hogy az orosz állami propaganda hatással lehet a magyar kormányközeli médiára.

A magyar kormányhoz közelálló portálok jóval kevésbé tartalmaznak az orosz fél számára kedvezőtlen cikkeket, mint a magyar kormánytól független index.hu vagy mno.hu. Ezen túl a portálok fogalomhasználatát és a migráns és terror, valamint a migráns és erőszak kategóriák közötti összefüggéseket vizsgálva a kutatás azt állapította meg, hogy a kormány-közeli portálok közül a 888.hu és a lokal.hu statisztikailag nem térnek el szignifikánsan a hidfo.ru propaganda portáltól.

Ezen túl a pestisrácok és a magyaridok.hu is jóval közelebb van a par excellence orosz hírportálhoz, a hidfo.ru-hoz minden vizsgált szempont szerint, mint az mno.hu, vagy az index.hu. A magyaridők.hu, a pestisrácok.hu, és különösen a lokal.hu valamint a 888.hu, miközben állami hirdetési kiadásokon keresztül jelentős mértékben a magyar kormány finanszírozza őket, az  elemzett szempontok szerint nagyon hasonlóan működnek, mint az orosz állami propagandagépezet részének tekinthető portálok - derült ki az elemzésből. 

A becslések szerint a „migráns” szó használatában nincs szignifikáns különbség a hidfo.ru és a magyar kormányhoz közeli 888.hu között. A 888.hu e téren olyan, mint egy orosz állami propaganda portál.

A cikkek hosszúságát is figyelembe véve, a kormányközeli portálok és a mindenegyben.com fogalomhasználata szignifikánsan eltér ugyan a hidfo.ru-tól, de az is igaz, hogy e portálok jóval közelebb állnak hozzá, mint a kormánytól független portálok.

Az elemzők az eredmények láttán arra jutottak: nem kizárt az orosz állami befolyás a magyar online portálokra, és ezek közül kizárólag a kormányközeli portálokra.

Kik csinálták a kutatás?

Az elemzést a CRCB Nonprofit kft., amely pártoktól és politikai irányzatoktól független tudományos elemzőközpont. Tanulmányaik elkészítésekor tényalapú kutatásokat végeznek, és nagy adatbázisokat használnak fel, írják magukról.

A magyarországi korrupció és haveri rendszer feltárásában elért eredményeiket a világsajtó rendszeresen idézi. Munkájukhoz a mostani kutatás eredményeinek közzétételével egyidejűleg kértek támogatást. Aki segítené őket, a CIB Banknál vezetett 10700079-25831300-51100005 számlára utalással vagy PayPal fizetéssel támogathatja a munkájukat.

„Ami itt érdekes és talán különleges, hogy míg más országokban az állam intézményei igyekeznek elejét venni az ilyen befolyásnak, igyekeznek korlátozni ezt, mint nem kívánatos jelenséget, addig Magyarországon nem ez a helyzet. Itt ugyanis, úgy tűnik, maga a magyar kormány nyitja tágra a kaput az orosz állami propaganda előtt. Más országokban e propaganda Facebook- vagy Twitter-felhasználók közvetítésével, spontán aktivitásával fejti ki hatását, mint például Spanyolországban a katalán népszavazások, vagy Olaszországban a legutóbbi választáskor, vagy USA-ban az elnökválasztás előtt és alatt. Magyarországon a Facebookon vagy Twitteren keresztüli befolyásról nem rendelkezünk adatokkal” – írják.

De az biztos, teszik hozzá, hogy nálunk nem a hidfo.ru a vezető portál e tekintetben (a hidfo.ru látogatottsága nagyon alacsony), hanem éppenséggel az állami hirdetéseken keresztül nagymértékben finanszírozott kormányközeli portálok. A közösségi média valószínűsíthető szerepét leszámítva ezeken keresztül érkeznek a magyar olvasóközönség szélesebb rétegeihez leginkább az orosz állami propaganda üzeneteivel ekvivalens tartalmú üzenetek. 

A kutatók megnézték, hogy ha a portálok hidfo.ru-tól mért fent meghatározott távolságát Moszkvától mért földrajzi távolságokra váltják át, akkor annak mi lesz az eredménye. Eszerint a 888.hu olyan messze van Moszkvától, mint egy kis Moszkva környéki város, Dubna; a lokal.hu, mint Voronyezs; a magyaridok.hu, mint Csernobil; a pestisracok.hu, mint Zsitomir; az origo.hu pedig, mint Volgograd. A portálok között "egyedül az index.hu és az mno.hu van Magyarországon" – állapították meg.

(Borítókép: Barakonyi Szabolcs / Index)