Egy kamion húzta, egy pedig tolta éjszaka a hatalmas transzformátorszörnyet

Péntek éjjel 11 és szombat hajnali 6 között lehetett élőben elcsípni Albertirsa és Tápiószele között egy 270 tonnás* transzformátorszörny szállítását a szerencséseknek. Ha nem láthatta élőben, most mutatunk néhány telefonos fotót, és megpróbáljuk elmagyarázni, miért vitték, hová vitték, és egyáltalán, mi volt ez a monstrum, amit

egy 160 db kerékkel ellátott konzolos szállítójárművel szállítottak úgy, hogy egy Titan teherautó húzta, egy pedig tolta.

A MAVIR Zrt. (Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zártkörűen Működő Részvénytársaság) egy közleményben segít eligazodni: a Magyarország és Ukrajna közötti Albertirsa–Zakhidnoukrainska határkeresztező távvezeték 750 kV-os, ekkora feszültségszintű távvezeték a magyar átviteli hálózaton nincs másik.

A MAVIR a 750 kV-os távvezeték nyomvonalához közel, a magyar–ukrán határ mellett (Szabolcsbáka) alállomást épít, amely segítségével már az országba belépésekor letranszformálhatja a 750 kV-os feszültségszintet 400 kV-ra. Így már a 400 kV feszültségszintű távvezeték több alállomáshoz is csatlakoztatható lesz, növelve ezzel a magyarországi átviteli hálózat ellátásbiztonságát, írják.

A transzformátorok 40 évesek, azonban üzemidejük csak 30 évre tehető, ugyanis a rendszerváltás után kb. 10 évig nem volt rajtuk villamosenergia átvitel, mert az Albertirsa és Zakhidnoukrinska között lévő 750 kV-os távvezetéken nem történt villamosenergia kereskedés. A transzformátorok a rendszerváltást megelőző és az azt követő években sem voltak nagymértékű terhelésnek kitéve, így belsőmechanikus szerkezetük és villamos paramétereik a diagnosztikai mérések alapján megfelelőnek bizonyultak, áll a közleményben.

A költséghatékony működésre tekintettel és környezetvédelmi okokból a MAVIR ZRt. úgy döntött, hogy a transzformátorokat felújíttatja és modernizálja, ezért Albertirsáról átszállítják Tápiószelére, majd ha végeztek a felújítással, átszállíttatják a jelenleg kivitelezés alatt álló Szabolcsbáka 750/400 kV-os alállomására. A felújítással nagy összeget tudnak megtakarítani, a közlemény szerint egy ilyen transzformátor ára 1,2 milliárd forint körül mozog.

A szállítást az OVIT nehézszállításra szakosodott üzemegysége végzi. Atranszformátor közúti szállítása - a közútkezelő által megengedett tengelyterhelés elérése érdekében - 160 db kerékkel ellátott konzolos szállítójárművel történik,melyet 2 db Titan teherautó mozgat. (Egy húzza, egy tolja.), írták. 

Ez egyébként egy 34 km-es út volt, ám ha elkészülnek vele Tápiószelén, akkor egy 240 km-es út vár a monstrumra.

*A transzformátor üresen 270 tonnát nyom, összsúlya szigetelőolajjal feltöltve, felszerelt állapotban 314,5 tonna.