Már csak pár nap, és kiemelhetik az elsüllyedt Hableányt
További Belföld cikkek
Budapestnél folyamatos, a korábban jelzettnél némileg intenzívebb apadás valószínűsíthető a Dunán - közölte az Országos Vízügyi Főigazgatóság hétfőn az MTI-vel.
Budapestnél hétfő délelőtt 10 órakor 450 centiméter volt a vízszint, 13 centiméterrel kisebb a 12 órával korábbi értéknél.
A Duna magyarországi felső szakaszán felgyorsult az apadás. A legfrissebb meteorológiai előrejelzés szerint a következő időszakban számottevő csapadék csak a Duna legfelső, bajor területein várható.
Akár már kedden vagy szerdán kiemelhetik a roncsot
Az intenzív apadás egyelőre nem befolyásolja nagy mértékben a Hableány kiemelési munkálatait, nyilatkozta az Indexnek Jasenszky Nándor, a TEK Társadalmi Kapcsolatokért felelős osztályvezetője. Mint mondta, persze minden centi számít, mert könnyíti a munkát a víz alatt a búvároknak, és csökken a sodrás is. Jelenleg a hevederek befűzését végzik a szakemberek, hogy a helyszínre pénteken megérkezett Clark Ádám úszódarura fel lehessen függeszteni a roncsot. A hevederek rögzítése talán már hétfőn megtörténik, de az ellenőrzés lehet, hogy keddre marad,
reményeink szerint a hét közepén lehetségessé válik a roncs kiemelése
- mondta Jasenszky Nándor.
Frissítés 14:30-kor: Hajdu János, a TEK főigazgatója az m1 Híradójának azt mondta, hogy négyből három hevedert már behúztak a hajóroncs alá, az ellenőrző merülést követően azonban a búvárok megállapították, hogy az egyik elmozdult. Ezért a szakemberek most azon dolgoznak, hogy azt a kötelet is a megfelelő helyre tegyék. Ha mindegyik heveder a helyére kerül, a szakemberek kitűzhetik a kiemelés időpontját.
A TEK egyébként 17 órakor sajtótájékoztatót tart, ahol akár a kiemelés közeli időpontját is bejelenthetik. Erre utalhat az is, hogy a sajtónak ma estig kell regisztrálnia az esemény közvetítésére.
Orrával felfelé áll a hajó a talajon
A Hableány kiemelését nehezíti, hogy nem lehet tudni, megroppant-e szerkezete az ütközéskor, a feltérképezést pedig az hátráltatja, hogy a búvárok nulla látótávolságban dolgoznak - mondta az m1-nek Götz Sándor hajómérnök, aki részt vett a Clark Ádám úszódaru tervezésében. Ha a hajó az ütközéskor vagy a süllyedéskor megroppant, akkor az a kiemelés módján is nagyban változtat.
Elmondása szerint a víz alatti fotók alapján megállapítható, hogy a hajó orrával felfelé áll a talajon, így a kiemelés előtt billentett helyzetéből először vízszintesbe kell hozni.
A tervek szerint a Clark Ádám úszódaruval megemelik majd a roncsot, amikor pedig a Hableány ablakai a vízszint fölé kerülnek, a segédhajókról elkezdik kiszivattyúzni belőle a vizet, és a daru átemeli egy uszályra a hajótestet.
230 embert kérdeztek ki a rendőrök, ezer oldalnyi az ügy teljes iratanyaga
A Hableány május 29-ei tragédiáját heten élték túl. A többi 28 személyből eddig húsz holttest került elő, részben már a katasztrófa napján, részben az azóta eltelt tíz napban, a Duna különböző szakaszain. A kutatásban részt vevők a Duna teljes déli szakaszán továbbra is keresnek még hét dél-koreai utast és a hajó magyar kapitányát.
A rendőrség hétfői közleménye szerint a hajóbaleset körülményeinek tisztázása érdekében folyó nyomozás jelenlegi állása szerint
- megszondáztatták a balesetben részes szállodahajó hajóvezetőjét, a 64 éves ukrán állampolgárságú C. Yuriy odesszai lakost. A szállodahajó halálos tömegszerencsétlenséget okozó, gondatlanságból elkövetett vízi közlekedés veszélyeztetése vétségének elkövetése miatt gyanúsítottként kihallgatott, letartóztatott hajóskapitánya, C. Yuriy folytatólagos kihallgatásai alkalmával továbbra sem tett feltáró jellegű vallomást a baleset körülményeiről.
- Meghallgatták a szállodahajó személyzetét és minden utasát. Egyebek mellett lefoglalták a hajóvezető telekommunikációs eszközeit, a szállodahajó szerverét, a radarképernyő és a teljes rádióforgalmazás adatállományát rögzítő adathordozókat, valamennyi AIS adatot.
- 60 fős nyomozócsoportot állítottak fel, ami közlekedési, a bűnügyi, valamint a rendkívüli haláleseti vizsgálókból, bűnügyi helyszínelőkből, és bűnügyi elemző-értékelőkből áll. A csoport a hajóbaleset óta pihenőidejét leszűkítve 6.180 munkaórát teljesített.
- A balesettel összefüggésben 230 személyt kérdeztek ki, további 66 főt tanúként, egy főt pedig gyanúsítottként hallgattak ki. 15 kihallgató helyiségben, 124 órában – a magyarul nem beszélő tanúk és a gyanúsított esetében hat tolmács közreműködésével – történt kihallgatások jegyzőkönyveinek leirata meghaladja az ötszáz, az ügy teljes iratanyaga pedig az ezer oldalt.
- A nyomozócsoport tagjai folyamatosan elemzik a különböző adatbázisokból származó több tízezer adatot, 16 térfigyelő kamera lefoglalt felvételeit, illetve a rendőrség felhívására az állampolgároktól származó, a rendőrségnek átadott videó- és kamerafelvételeket.
- A balesetben részes szállodahajón igazságügyi hajózási, nautikai szakértő bevonásával a rendőrség szemlét tartott, kamerafelvételeket foglalt le és 4.896 darab digitális fényképfelvételt készített. Lefoglalta a szállodahajón fellelhető valamennyi hajózási és informatikai rendszer adatállományát. A több mint nyolc órán át tartó szemlén lefoglalt informatikai adatállomány együttes mérete meghaladja a két terrabájtot.
- A nyomozók a vizsgálat teljessége érdekében felvették a kapcsolatot a Duna menti tagállamok valamennyi társhatóságával, valamint a holland rendőrséggel - miután kiderült, hogy április elsején az ukrán kapitány ott is balesetet okozott. Akkor egy Viking típusú hajóval egy, az antwerpeni kikötőből távozó tanker oldalát szakította fel. A balesetkor az ukrán férfi másodkapitányként szolgált.
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.