Jövő évtől senki nem lehet magántanuló

2019.06.12. 22:57

A kormány a 2020/21-es tanévtől kivezetné a magántanulói jogviszonyt, helyette az érintettek a jövőben egyéni tanrendet kérhetnek, áll az Emmi szerdai közleményében, amelyben a köznevelési törvény új módosítását ismertetik.

Azt írják, össztársadalmi érdek, hogy a gyermekek iskolába járjanak és végzettséget szerezzenek, ezért a magántanulói státusz helyett ezentúl egyéni tanrend kérhető, ha a tanuló egyéni adottsága, sajátos helyzete indokolja, és az a tanuló fejlődése, tanulmányainak eredményes folytatása és befejezése szempontjából előnyös.

Kapcsolódó
Nem Taigetosz, de ettől még nincs ok az örömre

Nem Taigetosz, de ettől még nincs ok az örömre

Papíron jó lenne a diszlexiások megszívatásaként elhíresült, de jó alaposan félreértett törvény, csak épp a magyar valóság más. Persze megint az jár rosszul, akinek amúgy is rossz.

Ugyanez a törvénymódosítás másképp is hozzányúl a tanulási nehézségekkel küzdő gyermekek ügyéhez, az ellenzék által korábban Taigetosz-törvényként emlegetett szabályozást korrigálja az Alkotmánybíróság felhívására. A nagy felháborodást kiváltó törvény a beilleszkedési, tanulási, magatartásbeli (BTM) problémákkal küzdő gyerekektől elvette azt a lehetőséget, hogy felmentést kapjanak az osztályozás alól.

Most egy új fogalmat illesztenek a köznevelési törvénybe, a fejlesztő pedagógiai ellátást, vagyis a BTM-tanulók tantárgyi felzárkóztatására és készségfejlesztésére irányuló kötelező foglalkozást. Azt szeretnék, hogy az érintett gyerekek fejlesztése a tantárgyi felzárkóztatást végző közismereti pedagógus és a speciális tudású fejlesztő pedagógus közös összehangolt tevékenységének eredményeként valósuljon meg.

Változik a diákok nyilvántartását ellátó állami szerv is „annak érdekében, hogy minden gyermek és minden tanköteles tanuló időben megkapja a számára szükséges fejlesztést, nevelést-oktatást”.

Az indoklás szerint az egységes, országos hatáskörű szervre telepített nyilvántartási feladatokkal átláthatóvá, egyben kezelhetővé válik a gyermekek, tanulók intézményes nevelésben-oktatásban való részvétele. A nyilvántartást vezető szerv minden egyes esetben megteszi a szükséges lépéseket, kezdeményezve a megfelelő eljárást azon gyermekek, tanulók érdekében, akiknek óvodai, iskolai elhelyezése nem valósul meg.