Valamit nagyon elbaltáztak a Keletiben és a Nyugatiban is
További Belföld cikkek
- Órákon belül új hagyományt teremt Sulyok Tamás köztársasági elnök
- Rónai Egon: Ha akkor nem rúgnak ki, az életem egészen másfele kanyarodik
- Nem akármilyen drogfogásról számolt be a budapesti rendőrség
- Egy sérült vízcső miatt péntektől egy szakaszon nem jár a 4-es, 6-os villamos
- Karácsonykor nem csak a gyertyák égtek, 154-szer hívták a tűzoltókat
Hétköznap délután kicsivel fél négy előtt iszonyú tömeg van az Andrássy úti kormányablakban, pedig a sorszámhúzó automatán tábla hirdeti:
Az ügyintézésre várók rendkívül magas száma miatt személyi okmány ügyintézés esetén a sorszámkiadás átmenetileg szünetel.
Ez azt jelenti, hogy az automata mellett álló biztonsági őrnek mindenkit haza kell küldenie, aki személyi igazolvány miatt jött, erre a napra az összes sorszámot kiosztották. Hiába van még másfél óra hátra az ügyintézési időből, hiába bosszankodnak sokan, hogy előbb kellett eljönniük a saját munkahelyükről, hogy egyáltalán ideérjenek, mindenki ugyanazt a választ kapja: az összes ablak nyitva van, itt akkor se tudna több ügyintéző dolgozni, ha több alkalmazott lenne.
Azt is kérdés nélkül tudom meg a biztonsági őrtől, hogy felesleges bárhová indulnom innen, ma már nem tudok időben eljutni olyan kormányablakba, ahol még sorra kerülhetnék. Úgy látszik, nem csak rossz időpontot vagy helyszínt választottam, a probléma mindennapos.
Eközben az Andrássy útitól alig tízpercnyire található kormányablak a Nyugati pályaudvarnál a szó legszorosabb értelmében kong az ürességtől. Nemcsak várakozók, ügyintézők sincsenek benne, ugyanis június eleje óta zárva van. Hivatalosan karbantartási munkálatok miatt, annak ellenére, hogy alig egy éve, tavaly februárban adták át.
Hétköznap délután fél négy van. Amikor benézek a Nyugati pályaudvari épület üvegén a tájékoztató tábla mellett – ami amúgy épp az Andrássy útra küldene vissza engem –, felújítási vagy karbantartási munkálatoknak nyoma sem látszik. Néhány órával korábban hasonlóak voltak a tapasztalataim a Keletinél is. Az ottani kormányablakot már május végén bezárták, szintén karbantartási munkálatokra hivatkozva. Az egy évig sem üzemelt folyamatosan, hiszen csak 2018 júniusában adták át, akkor Tuzson Bence államtitkár arról beszélt:
A gyors és hatékony ügyintézés azért fontos, mert az emberek a kormányablakokban találkoznak az állammal, és emellett a polgárok a hatékony ügyintézés révén – sorban állás és várakozás helyett – több időt tölthetnek családjukkal.
Szakszervezet: Ez egyértelműen ügyintézőhiány
Családvédelmi jelentőség ide, államarculat oda, a járási és megyei kormányhivatali dolgozóknak – köztük a kormányablakok ügyintézőinek – a munkáját jelenleg se anyagilag, se erkölcsileg nem becsülik meg, mondja Boros Péterné, a Magyar Köztisztviselők, Közalkalmazottak és Közszolgálati Dolgozók Szakszervezetének elnöke. A szakszervezet már tavasszal arra hívta fel a figyelmet, hogy a március 1-jén életbe lépett új kormányzati igazgatásról szóló jogszabály miatt rengetegen hagyják ott a közszférát, ez pedig katasztrófahelyzetet idézhet elő.
Borosné szerint jelen esetben is nyilvánvaló, hogy nem pusztán a két pályaudvar karbantartási munkálatai miatt túlterheltek a VI. és a VIII. kerületi kormányablakok, hanem a munkaerőhiány miatt.
Budapesten jelenleg 615 fő hiányzik a fővárosi kormányhivatal intézményeiből,
állítja a szakszervezeti elnök, aki több olyan kormányablakról is tud, amelyet még nem zártak be, de már nincs elég ügyintéző ahhoz, hogy az ügyfélszolgálatok teljes kapacitással működjenek.
Egy budapesti kormányablakban dolgozó ügyintéző az Indexnek név nélkül nyilatkozva azt mondta: amióta a Nyugati és a Keleti kormányablakaiban nincs ügyfélfogadás, az ő munkahelyén is megduplázódott az ügyfelek száma. Hivatalosan persze minden kormányablakban dolgozót arról tájékoztattak, hogy az ideiglenes bezárások a két pályaudvar felújítási munkálatai miatt szükségesek. Az ügyintézők azonban azt mondták, látják, hogy kollégáik tömegesen mondtak fel az elmúlt hónapokban.
A helyzet, amely nemcsak a kormányablakok működését veszélyezteti, hanem az egész közszféráét, tulajdonképpen öngerjesztő. Eleve érvényben volt egy létszámstop, és részben azért született meg a legfrissebb szabályozás, hogy a meglévő munkaerő oldja meg azokat a feladatokat, amelyekre nem akartak új embereket felvenni. Csakhogy sokan nem vállalták, hogy az új, rosszabb feltételekkel – Borosné szerint gyakorlatilag 8 százalékos bércsökkenés mellett – folytassák a munkát.
Aki pedig mégis maradt, annak most egyre több és több munka szakad a nyakába, ezért jelenleg is folyamatosan hagyják ott a hivatalukat a közszolgák.
Kérdéses, hogy a még maradó ügyintézők meddig bírják ezt a leterheltséget
– összegzi az általunk megkérdezett ügyintéző a jelenlegi helyzetet.
Kormányhivatal: Nincs munkaerőhiány
Az ügyben megkerestük Budapest Főváros Kormányhivatalát (BFKH) és a MÁV-ot is. A BFKH a két érintett pályaudvar épületének műemlék jellegére hivatkozva arról tájékoztatott bennünket, hogy a „garanciális javításokat” és az „állagmegóvás céljából elvégzett karbantartási munkálatokat” a nyári szabadságolásokkal összhangban ütemezték be. Ehhez azt is hozzátették:
a Nyugati és Keleti pályaudvarnál található kormányablak tavalyi kialakításából adódóan a használat során tapasztalt esetleges hibák – jellemzően garanciális – javítása történik meg a bezárás ideje alatt.
Nem ismerték el viszont azt, hogy munkaerőhiánnyal küzdenének, és leszögezték, hogy a kormányhivatali munkavállalók alkalmazotti státuszát semmilyen formában nem érinti a két pályaudvar kormányablakainak időszakos bezárása. A BFKH válasza szerint a Nyugati és a Keleti pályaudvar kormányablakainak ügyintézői jelenleg az ugyanazon kerületben található vagy hasonló távolságra lévő, szomszédos kerületek kormányablakaiban látják el feladataikat.
Erre ugyanakkor Borosné, illetve az Index kormányhivatali forrása szerint sem lenne lehetőség akkor, ha nem lenne egész Budapestre nézve jelentős munkaerőhiány a kormányablakokban.
A BFKH arra nem reagált, hogy a most bezárt kormányablakok által generált, jelentősen megnövekedett ügyfélforgalommal hogyan tudnak boldogulni a szomszédos intézmények ügyfélszolgálatai.
A MÁV a BFKH-hoz hasonlóan karbantartási munkálatokra hivatkozik: mindkét pályaudvar esetén „örökségvédelmi szempontból jelentős, kiemelt védettségű épületről van szó”. A vasúttársaság válaszaiból ezenkívül az is kiderül, hogy a „műemléki kötöttségek” miatt
az eredeti felújítási munkálatok gépészeti tervezése mindkét pályaudvar esetében hagyott kívánnivalót maga után.
A Keletiben kialakított kormányablak fűtési rendszere mellett 12 nagy méretű nyílászáróval akadtak gondok. A Nyugatiban létesített kormányablakba pedig eredetileg nem építettek be szellőztető berendezést, de az üzemi tapasztalatok alapján az elmúlt évben világossá vált, hogy erre szükség van. A MÁV tájékoztatása szerint „jelenleg kivitelezői beszerzési eljárás van folyamatban”.
Ez azt jelenti, hogy egyelőre még azt sem lehet tudni, ki fogja utólag beépíteni a gépi szellőztetést a Nyugatinál. Ami persze megmagyarázza azt is, hogy miért nincs itt jelenleg látható jele a munkálatoknak.
Ennek ellenére a MÁV és a BFKH is azt ígéri, a munkálatok mindkét pályaudvaron befejeződnek augusztus végére, és ezután ismét zavartalanul működhetnek ezeken a helyszíneken a kormányablakok.