További Belföld cikkek
- Lázár János állítja, hogy többet tett a közlekedésért, mint bárki az utóbbi 14 évben
- Magyar Péter Sulyok Tamás helyébe lép
- Publicus: Még a Fidesz-szavazóknak sem tetszett a Menczer–Magyar csörte
- Csaknem 700 millió forintot költött az állam a volt köztársasági elnökökre az elmúlt két évben
- Budapest számos pontján összeomlott a palackvisszaváltó rendszer
A BKK, a Fővárosi Önkormányzati Rendészeti Igazgatóság (FÖRI) és a Fővárosi Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012-ben kötött megállapodást, aminek a lényege, hogy egy megkülönböztető jelzéssel ellátott, (gyorsan riadóztatható) speciális szállító jármű vigye el többek között a közösségi közlekedést akadályozó vagy szabálytalanul várakozó járműveket.
Ez a rendszer október elejéig gond nélkül működött. Október 13-án lezajlott a választás, és 14-én kiment az intézkedés a kék lámpás kocsik visszavonásáról.
Október közepéig a BKK 0-24 órában kérhette a kék lámpás elszállító autó bevetését bármilyen tömegközlekedési akadály esetén, és jött az autó. Mostantól viszont a FÖRI ügyeletese dönt, hogy küldi-e a kék lámpás kocsit, de alapesetben csak a sárga lámpás mehet, ami a X. kerületi Kozma utcából soha nem ér el sehova időben. Ráadásul érdemben intézkedő FÖRI-s nem lesz a kocsikon, tudtuk meg a területen dolgozóktól.
Ez több, a területen dolgozó szakember szerint azt jelentheti, hogy a napi szintű akadályok miatt a belvárosi busz- és trolihálózat gyakorlatilag összeomolhat.
Amint az első nap már meg is mutatkozott: a rákoskerti 197-es busz több mint másfél órát állt kedden szabálytalanul várakozó autók miatt.
Megkerestük a FÖRI-t, mi a furcsa időpontban elrendelt intézkedés oka, és nem tartanak-e attól, hogy nagy dugókat, összeomlást okozni.
A FÖRI válasza szerint a fővárosi katasztrófavédelem döntött a racionalizálás mellett: "bevonják a kék lámpás kocsik mellé a FÖRI sárga lámpás kocsijait". (Ez információink szerint az intézkedésben úgy szerepel, hogy a kék lámpás kocsi küldése másodlagos prioritás lett.) A FÖRI szerint a sárga lámpás kocsik Kozma utcai telephelye jó helyen van. Mostantól oda szállítják centralizáltan a közúti forgalom biztonságát zavaró, veszélyeztető, szabálytalanul várakozó járműveket, és az üzemképtelen járműveket, valamint tökéletes arra is, hogy onnan is 24 órában lehessen működtetni a járműelszállítást.
Az igazgatóság szerint ketté kell választani a kötött pályás (villamos) és az egyéb (buszos) közlekedést. A villamosok esetében napközben, tehát reggel 7 és este 7 között maradnak a kék lámpás rohamkocsik, csak este, a kisebb forgalomban váltják őket prioritásban a sárga lámpások. Buszok, trolibuszok esetében viszont a FÖRI saját, sárga lámpás elszállítóautóját riasztják 0-24 órában.
A FÖRI szerint az intézkedés megduplázta a főváros reagálóképességét, és a jövőben csak akkor kerül sor megkülönböztető fény, - és hangjelzés használatával elszállítóautó igénybe vételére, amikor az feltétlenül szükséges.