Budapest: zöld a benzines közautóknak?

01
2019.12.05. 15:12
Az új fővárosi közgyűlés már az első rendes ülésén elfogadott egy olyan javaslatot, hogy megvizsgálják az autómegosztó cégek kedvezményrendszerének kiterjesztését az elektromos autók mellett a benzinüzeműekre is. A javaslat kiverte a biztosítékot az egyetlen tisztán e-carsharing cégnél, de alapvető változást hozhat a közösségi autózásban.

A csak elektromos közösségi autóval szolgáltató GreenGo a főpolgármesterhez fordult, átfogó, specifikus szabályzást sürgetve az autómegosztó szolgáltatások terén. Mihaletzky Bálint, a cég ügyvezetője elmondta: csalódásként érte őket, amikor a főváros az első ülésén egy, a zöld Budapest stratégiához nem illeszkedő döntést hozott arról, hogy megvizsgálják az autómegosztó cégek kedvezményrendszerének kiterjesztését az elektromos autók mellett a benzinüzemű autókra is. (Jelenleg az elektromos közautókat szinte bárhol le lehet tenni, nem kell fizetni a parkolásért, a benzinüzeműek után viszont fizetni kell, ami becslés szerint autónként naponta 1500-2000 forint pluszkiadást jelent.)

Ez az esetleges intézkedés Mihaletzky szerint amellett, hogy nem környezetbarát, helyzetbe hozza, sőt ösztönzi a benzines közautókat üzemeltető carsharing cégeket az olcsóbb környezetszennyezőbb autók beszerzésére. A cégvezető szerint definiálni kellene a carsharing szolgáltatást, meghatározni a legkisebb flottaméretet, meghajtást. Ha ugyanis kedvező jogszabály-változások lépnek életbe később, például a buszsáv használatára, akkor sokan megpróbálhatnak "családi" carsharinget bevezetni, hogy kihasználják a lehetőségeket. 

Dorosz Dávid, a klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes lapunknak azt mondta: a határozat olyan előkészítő felülvizsgálatot céloz, amivel a carsharing megoldások terjedését elő lehet segíteni. Ezen belül kiemelten vizsgálni fogják, hogy, érdemes-e a free-floating (bárhol parkolás, lásd Lime-rollerek) helyett az állomás alapú megosztás (lásd Bubi-biciklik) erősítése. Ez utóbbi Dorosz szerint jobban biztosíthatná, hogy mindig legyen elérhető jármű, valamint könnyebb lenne az autókat lerakni, hiszen a parkolás carsharing autóval is sokszor probléma. A főpolgármester-helyettes hozzátette: természetesen csak olyan irányú módosítás fogadható el, ami egyezik Budapest zöld és klíma céljaival és a lakossági igényeket is a legjobban segíti.

A MOL Limo lenne a változás egyik nagy nyertese, hiszen 450 közösségi autójukból 300 benzines. Ugyan a cég az induláskor azt ígérte, hogy 2020 végére a 300 benzines Volkswagen Up-ot elektromos autóra cserélik, elektromos kocsik helyett szintén benzines Kia Picantók váltják őket. 

A MOL pártolja és támogatja a fővárosi javaslatot, mondták lapunknak a cégnél, mert a forgalmat csökkentő, zsúfoltságot enyhítő közösségi autózást támogató kezdeményezések rendkívül fontosak. Szeretnék növelni az elektromos autók arányát, de az eredetileg tervezetthez képest lassabb növelésnek több oka van. Mint elmondták, egyrészt az elektromos töltők telepítésével ugyan viszonylag jól haladnak, mégis többre van szükség. Másrészt a közautózásban a villanyautók fejlődése kulcsfontosságú, azonban az áttöréshez olyan autók szükségesek, melyek stabilan képesek minimum 200-300 kilométer megtételére. Ilyen autók jelenleg már rendelhetőek és vizsgálják az elérhető lehetőségeket, ide értve az autógyártók szállítási kapacitását.

A MOL Limo 450, és a GreenGo 300 közösségi autója mellett a fél éve piacra lépett DriveNow is üzemeltet 240 autót, köztük 40 elektromos BMW i3-ast, így Budapest területén majdnem ezer közautó szaladgál már. A verseny tavaly év elején kezdődött a már régebben a piacon levő GreenGo és az akkor kezdő MOL Limo között.

(Borítókép: Balra egy benzines MOL Limo, jobbra egy elektromos GreenGo. Fotó: Huszti István / Index)