Karácsony: Elképzelhető az autómentes Margitsziget

D  AS20191203002
Az elmúlt 5-6 évben kétszeresére nőtt a Margitszigetre kiadott behajtási engedélyek száma, ami idén várhatóan jócskán meghaladja az ötezres számot. Az új városvezetés szerint ez az engedélyszám nagyon magas, csökkenteni kell. A főpolgármester hosszabb távon azt sem zárja ki, hogy teljesen autómentes legyen a sziget.

Mindenképpen csökkenteni fogjuk a margitszigeti behajtási engedélyek számát - mondta Karácsony Gergely főpolgármester, amikor megkérdeztük az elmúlt évek számairól. Hozzátette, hogy a konkrét adatokat még nem ismeri, de az ötezer feletti számú engedélyt soknak tartja. Kérdésre elmondta azt is, hogy hosszú távon nem zárja ki a sziget autómentessé tételét, bár a hangsúlyozottan elméleti lehetőség nem feltétlenül jelentené a sziget északi csücskén lévő parkoló megszüntetését. (Azaz a jelenlegi sorompóval védett területre terjedhetne ki.)

Hasonlóképpen vélekedett Dorosz Dávid, klímavédelemért felelős főpolgármester-helyettes is, aki elmondta, hogy az engedélyek kiadását felülvizsgálják, de egyelőre még várják az idei adatokat.

Az évtized elejéhez képest az elmúlt években érezhetően megnőtt az autóforgalom a főváros közpark jellegű, kiemelt fontosságú védett övezetében, a Margitszigeten- írtuk tavaly nyáron. A trend idén folytatódott: az év első 10 hónapjában kiadott behajtási engedélyek száma alapján még több engedélyt adnak ki. 

  • A statisztikai adatok szerint 2016-ig dinamikusan növekedett a kiadott engedélyek száma, a 2013-as 2793 darabról 5326-ra.
  • A 2017-es év különlegesnek számított, hiszen a felújítások miatt gyakorlatilag félig le volt zárva a sziget, ezért nyilván kevesebb behajtási engedélyt igényeltek,
  • de 2018-ra megközelítettük, a legfrissebb adatok szerint idén pedig várhatóan túl is szárnyaljuk a 2016-os csúcsévet.

A Budapest Közút adatai szerint október végéig 4968 behajtási engedélyt adtak ki 2019-ben, ami, ha az elmúlt évek adatait vesszük alapul, az év végére 5500-5600 kiadott engedélyre bővül, ami óvatos becsléssel 5-6%-os bővülés. Mint megtudtuk, az engedélyek zömét meglepetésre nem az áruszállításra kérik, vagy nem közhasznú-alapon (ezek együtt mindössze 6-10%-ot adnak ki), hanem eseti, gazdálkodói vagy sportszervezeti engedélyeket igényelnek, azaz valószínűsíthetően többségében kényelmi célból kapnak felmentést.

A Budapest Közút szerint a legnagyobb eltérés az előző évi adatokhoz képest a sportszervezeti behajtási-várakozási hozzájárulásoknál látható. A növekedést az okozza, hogy a sportegyesületek a rendezvényekre ezt a fajta behajtási-várakozási hozzájárulást váltják ki. Az is jól látható, hogy emiatt leginkább a rövid érvényességi hozzájárulások darabszáma növekedett.

A behajtási hozzájárulások darabszáma és a tényleges behajtások között ugyanakkor nem tudtak összefüggést mondani. "Ez a leginkább a gazdálkodói behajtási hozzájárulásoknál torzíthatja az eredményt, mivel ennek a hozzájárulásnak a költsége fixen 2540 forint, és nem függ az érvényesség időtartamától. Így előfordulhat, hogy naponta többször, vagy csak évente összesen egy alkalommal hajtanak be egy egy év időtartamú hozzájárulással." Az engedélyek számának össznövekedése ennek ellenére jelez egyfajta trendet.

Mint arról beszámoltunk, hétféle behajtási engedély, hivatalos nevén (a Budapest Közútnál igényelhető) közútkezelői hozzájárulás adható ki a Margitszigetre, ezekből ez a négy a legjellemzőbb:

  • Áruszállítási behajtási-várakozási hozzájárulás
  • Eseti behajtási-várakozási hozzájárulás
  • Gazdálkodói behajtási hozzájárulás
  • Sportszervezeti behajtási-várakozási hozzájárulás

Eltekintettünk az eleve mentességet élvező járművek engedélyeitől, pl rendőr, mentő, BKV, stb.

A grafikonon jól látszik, hogy ezekből az áruszállítási hozzájárulások száma nagyjából stagnált az elmúlt hat évben, főleg a sportszervezeti és a gazdálkodói behajtási engedély nőtt meg igazán.

2017-ben rekordszámú gazdálkodói behajtási engedélyt adtak ki, összesen 2689-et. Ezt összesen 177 cég igényelte, tehát cégenként átlagosan 16 darabot. Ez a szám elég soknak tűnik azt tekintve, hogy a Margitszigeten többségében kicsi cégek, büfék, kölcsönzők működnek a Palatinus strandot és a Nagyszállót leszámítva. (Az engedély egyébként közterületi parkolásra nem jogosít, csak a saját zárt udvaron történő várakozásra).

Jogszabály szerint gazdálkodói behajtási engedély annak a gazdálkodónak adható, amely a védett övezet területén, közterületen kívüli (saját) várakozóhellyel vagy közterületi kizárólagos várakozóhellyel rendelkezik. Az erről szóló közgyűlési rendelet meghatározza, hogy a közút kezelőjének milyen feltételek (például: részletes műszaki paraméterek, emissziós norma, tevékenység végzésére vonatkozó igazolások, dokumentumok, stb.) teljesülése szükséges a közútkezelői hozzájárulás igényléséhez.

Ha a feltételek teljesülnek, a közútkezelő nem mérlegelhet, ki kell adnia az engedélyt, azt nem tagadhatja meg. Azaz nincs felső határ arra vonatkozóan, hogy egy cég hány engedélyt kaphat. Ha nagy ritkán elutasították a kérelmeket, akkor azok jellemzően abból adódtak, hogy olyan típusú hozzájárulást igényeltek, amire nem voltak jogosultak, a hiánypótlási felszólításra nem reagáltak, vagy fizikai méreteiknél fogva nem tudtak volna behajtani a szigetre az érintett gépjárművek.

Borítókép: Karácsony Gergely főpolgármester beszédet mond a fogyatékkal élők világnapja ünnepi rendezvényén a budapesti Városházán 2019. december 3-án. MTI/Kovács Tamás