Kivennék az órarendből a tudatos médiahasználatra tanító tantárgyat
Több mint húsz éven keresztül önálló iskolai tantárgyként szerepelt a médiaismeret. A kormány azonban módosítaná a Nemzeti alaptantervet, amelyben 2000-től szerepelt tantárgyként, és megszüntetné azt. A tananyagot több tantárgy között oszthatják szét. A tervezetről a Magyar Nemzet írt, a következményekről pedig a 444.hu készített összeállítást, ugyanis, mint írják, ezzel eltűnhet a mozgókép- és médiaismeret tantárgy a középiskolákból.
Miért fontos ez a tantárgy? A bevezetésekor azzal indokolták, hogy:
- Napjainkban értesüléseink túlnyomó részét nem személyesen hozzánk intézett „üzenetekből” merítjük, hanem mesterséges közvetítő rendszerek útján.
- A tömeges, passzív információfogyasztás az életvitel és a gondolkodás torzulásához vezethet. Ezért az iskolának az új audiovizuális környezetet értő, szelektíven használó fiatalokat kell nevelnie.
Ezt most annyival egészítette ki Hartai László, az ELTE Filmtudomány tanszékének alapítója a 444.hu-nak, hogy már látjuk:
- hogyan kommunikál 2020-ban a világ és a gyerekek;
- hogy az online tartalmakat nézve az audiovizuális tartalmak (videók) aránya hat év alatt 30 százalékról 90 százalékra nőtt;
- és hogy milyen radikálisan átalakult a közbeszéd az online térben (utalva rá, hogy álhírek árasztanak el minket).
Továbbá fontos még, hogy
- a médiaismeret órán lehetett eddig a legkönnyebben olyan tudást adni a diákok kezébe arról, hogyan működik az internetes zaklatás (cyberbullying);
- mire kell figyelni, amikor információt osztanak meg magukról az interneten;
- kifejezetten a tudatos és kritikus médiahasználatra tanít a tananyag.
Ez utóbbival kapcsolatban a lapnak egy tanár azt mondta, „ez az a tantárgy, ami, ha komolyan veszik, igazán kritikus gondolkodásra tudja tanítani a gyerekeket, pont ezért nem érdeke a jelenlegi rendszernek, hogy megmaradjon”.
Hartai azonban nem osztja ezt a véleményt, szerinte a tantárgy kivéreztetése „nem valamiféle felülről jövő, politikai indíttatású megrendelés volna, hanem az iskolások óraszámának csökkentésére vonatkozó elvárások áldozatául eshetett a tantárgyuk”.
A módosítás indoklása szerint jobb, ha „a tudatos médiahasználattal kapcsolatos kompetenciák fejlesztése” megjelenik minden tantárgyban, ezért a tananyagot szétszórnák a tantárgyak között.