Úgy nyílt fel a sorompó az autók előtt, hogy közben jött a tehervonat
Olvasónk, Fanni küldött egy videót arról, ahogy épp egy tizenhetedik kerületi vasúti átjáróban várakoznak, miközben épp emelkedik felfelé a sorompó.
Ebben még nem lenne semmi különös, de
a sorompó úgy emelkedik fel, és úgy nem mutat pirosjelzést a lámpa, hogy egy tehervonat épp közeledik az egyik irányból az átjáró felé.
Hogy a mozdonyvezető is érzékelte-e a problémát, azt nem tudni, mindenesetre elég lassan haladt, így nem történt baj.
Kérdéseinket elküldtük a MÁV-nak is, amint válaszolnak, frissítjük a cikket.
Frissítés a MÁV válaszával:
A Budapest-Újszász-Szolnok vonal és az 526. sor kereszteződésében lévő sorompó fényjelzése azért kapcsolt le és nyíltak fel a rudak automatikusan a programozásnak megfelelően, mert az átjáró előtt lévő szakaszon egy tehervonat a beállított időzítésnél tovább tartózkodott. A tehervonat elhaladását követően visszaállították alapbeállításra a sorompót, így a videón látható helyzet csak rövid ideig állt fenn.
Általános szabály, hogy a biztosítóberendezések, sorompók üzemzavarát az állomásokon érzékelik, arról a vonatok mozdonyvezetőit előírás szerint értesítik. Ekkortól a mozdonyvezetők a vonatokkal fokozott figyelemmel, max. 15 km/h-ás sebességgel érkezhetnek az átjáróhoz, hogy időben meg tudjanak állni. A videón is látszik, hogy lassan haladt a vonat. A KRESZ és az előírások betartása mellett ilyen helyzetekben sem alakul ki vészhelyzet, illetve nem történhet baleset.
Biztonsági okokból a biztosítóberendezési áramkör kialakítása olyan, hogy a meghibásodás vagy a szokásosnál hosszabb ideig a sorompó előtti szakaszon várakozó vonat esetén üzemzavar állapotba kerül. Ez azt jelenti, hogy a közút felé nincs fényjelzés (a készülék sötét), a csukott állapotból a csapórúd is lassan (kb. 90 másodperc alatt) felnyílik, hogy a KRESZ betartása mellett a csapórudak kikerülése (szlalomozás) nélkül át lehessen haladni az átjárón akkor is, ha a fénysorompó meghibásodott, s ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton.