Megdöbbentő a kihalt Ferihegyi repülőtér
További Belföld cikkek
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
- Rogán Antal: Megpróbálunk rendet vágni, de teljes felelősséget nem vállalunk
A koronavírus-járvány a világban mindenhol a földre kényszerítette a légiközlekedést. Nem kivétel a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér sem. Az utasterminál kong az ürességtől, a tavalyi utasszám 99 százaléka eltűnt. Növekedett viszont az áruforgalom, az utasok helyett gyakran maszkok, védőruhák utaznak.
Benedek Szabolcs
Régebben, amikor meghallotta ezt a mondatot, Radnai idegesen fújtatott egyet. Abba hamar belefáradt, hogy újra meg újra elmagyarázza Irénke néninek, hogy a taxik hosszú sora immáron nem azt jelenti, hogy nemrégiben landolt egy gép Ferihegyen. Azok ugyanis olyan rendszerességgel szállnak le, mint ahogy a metrók követi egymást. Egy-egy repülő érkezése vagy indulása régóta nem esemény. Az pedig, hogy időről időre mégiscsak fölgyűlnek a taxik, nem jelent mást, mint hogy torlódás volt a gyorsforgalmin, és miután sikerült leküzdeniük az akadályt, most úgy vonulnak egymás sarkába taposva, akár a hangyák hosszú, egyenes sorban a boly felé.
– Most szállt le egy gép – ismételte Irénke néni, aki ezúttal nem a ház előtti padon üldögélt, figyelve, hogy Radnai mikor végez a sepregetéssel vagy a kukák kihordásával, hanem az erkélyen állt, és arcán elmondhatatlan csillogás keveredett a délutáni napsugarak fényével. Radnai fölnézett a járdaszegély mellől, és eszébe jutott, hogy szólhatna Irénke néninek, hogy tegye föl a maszkot. Aztán úgy volt vele, talán a magasföldszint elég magasan van ahhoz, hogy ne jussanak föl odáig a vírusok. Ahogy a betörőket is elrettenti a rács, amely mögül Irénke néni figyelte a forgalmat.
– Igen, tényleg most szállhatott le – erősítette meg Radnai. Az jutott eszébe, pár héttel ezelőtt még fölszaladt a pulzusa, amikor Irénke nénitől újra meg újra hallotta ezt a mondatot. Most pedig bőszen helyesel. Mekkorát fordult rövid idő alatt a világ! Az eget nem keresztezik kondenzcsíkok, és a délután csöndjét valóssággal föltépi a gyorsforgalmiról kivételesen lezúduló taxiforgalom.
– Most szállt le egy gép – mondta harmadjára is Irénke néni, és Radnai tudta, hogy az asszonynak az a réges-régi délután jár az eszében, amikor a bátyja hazatért Amerikából két és fél évtized után. Irénke néni sokszor elmesélte a padon üldögélve a közelben sepregető Radnainak, hogyan ment ki az urával a reptérre és nézték ott a teraszról, ahogy landol a gép, amelyik a fivérét hozta haza. Igaz, csak látogatóba és egyszeri alkalommal, hogy aztán végleg elnyelje az Újvilág. Irénke néniben viszont olyan mélyen rögzült ez a nyúlfarknyi reptéri látogatás, meg ahogy utána betaxiztak a városba, hogy azóta is emlegeti.
A taxik elrobogtak a belváros felé. Radnai fölnézett a vakítóan kék, tiszta tavaszi égre. Vajon mikor érkezik a következő gép? Lehet, hogy csak holnap. Addig megint csönd lesz. Végtelen, szokatlanul fülsiketítő csönd.
Kedves olvasó, ez a mininovella az Index első novelláskötetének megjelenése alkalmából született. Az Istennek nehéz a kortárs magyar prózairodalom tizenhét meghatározó szerzőjének 26 novelláját tartalmazza. A kötet itt megvásárolható.
Most szállt le egy gép
Régebben, amikor meghallotta ezt a mondatot, Radnai idegesen fújtatott egyet. Abba hamar belefáradt, hogy újra meg újra elmagyarázza Irénke néninek, hogy a taxik hosszú sora immáron nem azt jelenti, hogy nemrégiben landolt egy gép Ferihegyen. Azok ugyanis olyan rendszerességgel szállnak le, mint ahogy a metrók követi egymást. Egy-egy repülő érkezése vagy indulása régóta nem esemény. Az pedig, hogy időről időre mégiscsak fölgyűlnek a taxik, nem jelent mást, mint hogy torlódás volt a gyorsforgalmin, és miután sikerült leküzdeniük az akadályt, most úgy vonulnak egymás sarkába taposva, akár a hangyák hosszú, egyenes sorban a boly felé.
– Most szállt le egy gép – ismételte Irénke néni, aki ezúttal nem a ház előtti padon üldögélt, figyelve, hogy Radnai mikor végez a sepregetéssel vagy a kukák kihordásával, hanem az erkélyen állt, és arcán elmondhatatlan csillogás keveredett a délutáni napsugarak fényével. Radnai fölnézett a járdaszegély mellől, és eszébe jutott, hogy szólhatna Irénke néninek, hogy tegye föl a maszkot. Aztán úgy volt vele, talán a magasföldszint elég magasan van ahhoz, hogy ne jussanak föl odáig a vírusok. Ahogy a betörőket is elrettenti a rács, amely mögül Irénke néni figyelte a forgalmat.
– Igen, tényleg most szállhatott le – erősítette meg Radnai. Az jutott eszébe, pár héttel ezelőtt még fölszaladt a pulzusa, amikor Irénke nénitől újra meg újra hallotta ezt a mondatot. Most pedig bőszen helyesel. Mekkorát fordult rövid idő alatt a világ! Az eget nem keresztezik kondenzcsíkok, és a délután csöndjét valóssággal föltépi a gyorsforgalmiról kivételesen lezúduló taxiforgalom.
– Most szállt le egy gép – mondta harmadjára is Irénke néni, és Radnai tudta, hogy az asszonynak az a réges-régi délután jár az eszében, amikor a bátyja hazatért Amerikából két és fél évtized után. Irénke néni sokszor elmesélte a padon üldögélve a közelben sepregető Radnainak, hogyan ment ki az urával a reptérre és nézték ott a teraszról, ahogy landol a gép, amelyik a fivérét hozta haza. Igaz, csak látogatóba és egyszeri alkalommal, hogy aztán végleg elnyelje az Újvilág. Irénke néniben viszont olyan mélyen rögzült ez a nyúlfarknyi reptéri látogatás, meg ahogy utána betaxiztak a városba, hogy azóta is emlegeti.
A taxik elrobogtak a belváros felé. Radnai fölnézett a vakítóan kék, tiszta tavaszi égre. Vajon mikor érkezik a következő gép? Lehet, hogy csak holnap. Addig megint csönd lesz. Végtelen, szokatlanul fülsiketítő csönd.
Kedves olvasó, ez a mininovella az Index első novelláskötetének megjelenése alkalmából született. Az Istennek nehéz a kortárs magyar prózairodalom tizenhét meghatározó szerzőjének 26 novelláját tartalmazza. A kötet itt megvásárolható.
A koronavírus-járvány kitörése óta posztapokaliptikus akciófilmek hangulatvilágát idézi a Ferihegyi repülőtér, aminek bejárására a napokban volt lehetősége az Indexnek. A reptér forgalma ugyan nem állt le teljesen, de az utasok 99,3 százalékát elvesztette. A napi 250-300 átutazó mellett leginkább védőruhába-maszkba öltözött fertőtlenítő munkásokat látni. (Fotó:
Huszti István / Index)
Egy évvel ezelőtt ilyenkor utasoktól hemzsegett a terminál. Kiutazók, beutazók, turisták és üzleti utasok tízezrei fordultak meg naponta a repülőtéren, vártak a járataikra vagy a csomagjaikra. Tavaly egy jobb márciusi napon több mint 4500 autó állt a parkolóban. (Fotó:
Huszti István / Index)
Mára drasztikusan megváltozott a kép. Idén április elejére utasforgalmának 99,3%-át elvesztette a reptér. A parkolóban mindössze 500 autó áll, azok, amiket nem tudtak elvinni a külföldi utasok. Ezeket a reptér ingyenesen tárolja a jobb időkig. (Fotó:
Huszti István / Index)
Az élet azonban nem állt meg teljesen. A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér üzemel, továbbra is fogad és indít járatokat, a repülőtéri eljárások pedig a hatályos rendeletek szerint zajlanak. A gépmozgások aránya 10 százalékára esett, azaz a fel- és leszállások száma a tavaly átlagos napi 320-ről 35-re csökkent. Ezekből is csak néhány utasszállító, a többi áruszállító repülőgép. (Fotó:
Huszti István / Index)
Hol van már a tavalyi rekord, amikor a reptér túllépte az évi 16 millió utasszámot! Idén április végéig 2,5 millió ülőhely-kapacitás tűnt el a menetrendből, a májusi adatokat pedig egyelőre még senki nem látja előre. Konkrétan 2019 áprilisában napi 44000 induló és érkező utas fordult meg a reptér érkező folyosóján vagy 74 check-in pultjánál, ez a szám most átlagosan napi 275-re zsugorodott. Április 6. és 12. között a tavalyi azonos időszak napjaihoz képest a teljes forgalom 304 789 utasról 2 161 főre csökkent, azaz 302 628 utas elpárolgott. (Fotó:
Huszti István / Index)
Normál (korábbi) utasforgalom mellett az induló utasok száma átlagosan 20-22 ezer fő naponta. A járvány miatt áprilisban eddig csupán napi 100 utas haladt át azon az egy üzemelő utasbiztonsági csatornán, ami megmaradt a 16-ból. A biztonsági személyzet a korábbi 140-150-es létszámról 40 fő utasbiztonsági ellenőrre olvadt, a teljes reptéri kiszolgáló személyzet pedig 210-ről 70 főre. (Fotó:
Huszti István / Index)
Jelenleg minden belépő utas testhőmérséklet-mérésen esik át. Már aki bejöhet. Jogszabály szerint ugyanis csak magyar állampolgárok léphetnek be az országba, valamint az Európai Gazdasági Térség (Európai Unió tagállamok, Svájc és Norvégia) azon állampolgárai léphetnek be, akik tartózkodási kártyával rendelkeznek. (Fotó:
Huszti István / Index)
A repülőtér épületeiben padlómatricák, tájékoztató szövegek és hangosbemondók hívják fel az utasok figyelmét arra, hogy sorban állás közben tartsanak egymás közt 2 méteres távolságot. A B utasmóló útlevélkezelő kapui előtt a kordonok elhelyezése is megváltozott: csak minden második sor van nyitva, így biztosítva a várakozó utasok közötti kellő távolság betartását. (Fotó:
Huszti István / Index)
Ferihegyen a feladott poggyászokat kiszolgáló rendszer 2290 méter hosszú. A bőröndöket az utasok 74 check-in pulton keresztül tudják feladni a rendszerbe, majd a csomagok két körszalagra kerülnek, hogy onnan a légitársaságok által szerződött földi kiszolgáló partnerek kijuttassák azokat a repülőgépekhez. Március végén - április elején a szokásos napi feladott induló csomagszám 8-10 ezer között szokott lenni, most ez napi 50-150 darab. (Fotó:
Huszti István / Index)
Töredékére esett vissza a Budapestről elérhető küföldi repterek száma is. Idén év elején még 153 ilyen volt, most mindössze 8 városba közlekednek járatok. Az elmúlt napokban a következő repterekre lehetett utazni: Dortmund (WizzAir), Eindhoven (WizzAir), Basel (WizzAir), London Luton (WizzAir), London Stansted (Ryanair), Stockholm NYO (WizzAir), Barcelona (WizzAir), Minszk (Belavia), Doha (Qatar Airways). Főleg Airbus A320, Boeing B737-800, Embraer75 típusú gépek, illetve péntektől légi áruszállítás miatt Dreamliner B787 és Airbus A330, A350-es gépek közlekednek a hazai légtérben. (Fotó:
Huszti István / Index)
Bár az utasforgalom a töredékére esett, ezzel szemben a légi áruszállítás aránya növekedett az elmúlt hetekben a járvány miatt. Jelenleg átlagosan napi 25-30 cargo járat közlekedik, kétszer-háromszor annyi, mint utasszállító. Márciusban 12 303 tonna légi áru érkezett Budapestre, ami 7 százalékkal több a tavaly márciusi adatnál. (Fotó:
Huszti István / Index)
Az összes áruforgalom körülbelül 15-20%-a köthető a mostani rendkívüli helyzethez: gyógyszeripari termékek, védőfelszerelések, fertőtlenítők érkeznek elsősorban. Az általános áruforgalom is megmaradt: rendkívüli helyzetekben, mikor a globális logisztikai láncokban komoly nehézségek állnak fenn, a légiszállítás stabil, megbízható megoldás. (Fotó:
Huszti István / Index)
A dedikált cargo járatok továbbra is szállítanak árut, a menetrendszerű Cargolux, Turkish Airlines Cargo, Qatar Cargo és Korean Air Cargo mellett az integrátorok, futárcégek - a DHL Express, TNT Express, FedEx, UPS is rendszeresen üzemel. A rendkívüli helyzetre tekintettel egyes utasszállító légitársaságok is szállítanak légi teherárut: a Wizz Air vagy a LOT számos járattal hozott árut Kínából az elmúlt hetekben. Napi szinten jönnek nagy áruszállító cargo charterek számos légitársaság színeiben, például Boeing 747-esek vagy éppen két hete járt itt egy AN 124-es repülőgép. (Fotó:
Huszti István / Index)
Ahhoz, hogy járványszempontból biztonságosan üzemeljen a reptér, folyamatosan fertőtleníteni kell. Ezért naponta megközelítőleg 300 liter fertőtlenítőanyagot használnak fel Ferihegyen. Három – a repülőtéri tisztiorvos által - engedélyezett gyorshatású fertőtlenítőszert váltogatva használnak épületek, gépjárművek és légijárművek fertőtlenítésére. A Budapest Airport Zrt. január óta többezer egység kézfertőtlenítőt szerzett be, az utánpótlásról folyamatosan gondoskodik. Ezen felül többezer védőmaszkot, illetve több ezer palack ivóvizet is kiosztott a Budapest Airport az érkező, valamint a terminál tranzitjában várakozó utasoknak. Azoknak az átszálló utasoknak, akik hosszabb ideig várakoznak a tranzit területen, a Budapest Airport takarókat és ágyakat biztosít. (Fotó:
Huszti István / Index)
Nemcsak a külföldi utasok elszállítatlan járművei parkolnak a reptérnél, hanem több repülőgép is. Jelenleg 6-8 légijárművet tárol folyamatosan a repülőtér üzemeltetője, azonban a rendszert úgy alakították ki, hogyha szükséges, akár 100-150 légijármű is elfér. A közép- és hosszútávú tároláskor eltérő eljárásokat alkalmaz a Budapest Airport, mint a normál napi működéskor. Ilyenkor a cél az, hogy minél kisebb helyen minél több légijárművet helyezzenek el úgy, hogy a tárolás közben is szükséges műveleteket – mint hajtómű átforgatás, a légijármű kisebb mozgatása, szellőztetés - is el tudják végezni biztonságosan. (Fotó:
Huszti István / Index)
A kisebb forgalom lehetőséget ad a karbantartási munkák kényelmes elvégzéséhez. A futópályák, gurulóutak, valamint a műszaki előtér szükséges éves tervezett karbantartási munkálatait – több helyi lakos kérésével összhangban – az egészségügyi vészhelyzet ideje alatt végzik el. (Fotó:
Huszti István / Index)
Év elején a Budapest Airport nagyszabású fejlesztési tervekkel készült az idei és az elkövetkező évekre: új terminálépület, további utasmólók és egyéb repülőtéri infrastrukturális elemek. A tervek egy részét azonban egy ideig halasztani kell. A reptér egyelőre a jelenlegi kiszolgálásra koncentrál, aztán pedig arra, hogy a járvány lecsengése után visszaépítsék a turistaforgalmat. Valószínüleg évekbe telik majd újraépíteni azt a 153 céljáratot (desztinációt), ami néhány hete még elérhető volt Budapestről. (Fotó:
Huszti István / Index)
(Fotó:
Huszti István / Index)