- Belföld
- koronavírus magyarországon
- kormány
- állami elővásárlási jog
- bánya
- bányászat
- bányaterület
- építőanyag
Magánbányákra vetette ki hálóját az állam a veszélyhelyzet alatt
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
Akár valamennyi magántulajdonban lévő, értékes magyarországi bányaterületre: bányatavakra, földekre, külterületekre, vagy bizonyos ásványianyag-lelőhelyekre is bejegyeztethetett az állam elővásárlási jogot a koronavírus okozta járvány farvizén, értesült az Index.
Értetlenül állt a hozzám forduló érintett a földhivatali határozat kézhezvétele után, abban ugyanis nemes egyszerűséggel arról tájékoztatták, hogy június elején állami elővásárlási jogot jegyeztek be a tulajdonában lévő földekre
– mondta az Indexnek Litresits András ügyvéd, aki mellesleg az MSZP delegáltja a Nemzeti Választási Bizottságban. A lapunk rendelkezésére bocsátott földhivatali határozat valóban erről szól, méghozzá egy május 25-i kormányrendeletre hivatkozva járt el az illetékes közigazgatási hatóság, az adott megyei kormányhivatal földhivatali osztálya.
A "veszélyhelyzet során egyes bányászati szabályok eltérő alkalmazásáról szóló", Orbán Viktor miniszterelnök által aláírt kormányrendelet (a Magyar Közlönyben közzétett szövege szerint) bizonyos ásványi anyagok esetén ugyanis – érdemi indoklás nélkül – valóban lehetővé tette az állami elővásárlási jog bejegyeztetését, ha ezt a bányafelügyelet kéri.
A rendelet nevesíti azt is, hogy az állami elővásárlási joggal érintett bányatelkek vonatkozásában a bányászható ásványi nyersanyagok
- a gránitmurva,
- a riolit,
- a pados andezit,
- az andezit,
- a bazalt,
- a riolittufa (tufit),
- a kálitufa,
- a bazalttufa (-tufit),
- az agyag,
- a kőzetliszt,
- a kőzetiszap,
- a homok,
- a kavics,
- az átmeneti törmelékes nyersanyagok,
- a homokkő-konglomerátum,
- a durva és a puha mészkő,
- a tömött, kristályos mészkő,
- a dolomit,
- a márga,
- valamint az alginit.
A felsorolásból úgy tűnhet, hogy gyakorlatilag mindenféle hazai építőipari nyers- és alapanyag lelőhelyre tenné rá az elővásárlási jogát az állam, magyarán az érintett ingatlantulajdonosok első körben a bányafelügyelettel kellene, hogy egyezkedjenek egy tervezett tulajdonosváltás esetén. Az azonban nem világos, hogy a koronavírus elleni védekezésre hivatkozva, veszélyhelyzetben miért volt erre szükség, még inkább kérdéses, konkrétan milyen járványügyi ok indoka lehetett annak, hogy az Index által megismert esetben
a megyei kormányhivatal földhivatali osztálya június első napjaiban, úgy jegyeztette be az elővásárlási jogot, hogy addigra már csaknem egy hónapja tudni lehetett: a kormány vissza kívánja vonni a járványügyi rendkívüli jogrendet.
Sőt, valójában Orbán Viktor miniszterelnök még május 15-én bejelentette, hogy a hónap végén készen áll visszaadni a rendkívüli jogrenddel járó „pluszhatalmat”, amellyel veszélyhelyzeti rendeleteket alkot. Magyarán a kormány úgy hozott ilyen rendkívüli bányászati szabályokat május 25-én, hogy saját megítélésük szerint a veszélyhelyzet feltételei ekkor már nem álltak fenn, még akkor sem, ha a rendkívüli jogrendet végül csak június 18-án vonta vissza a kabinet.
Az sem világos, hogy a veszélyhelyzet visszavonásával – azaz a bányászati kormányrendelet hatályvesztésével – egyidőben az állami elővásárlási jogbejegyzések is semmisnek tekinthetőek-e, vagy azok érvényben maradnak. Litresits András mindenesetre arról tájékoztatta az Indexet, hogy a földhivatali bejegyzéssel szemben a határozat szövege szerint közigazgatási per kezdeményezhető, ennek ugyanakkor, miután a bejegyeztetést még – ha napokkal a visszavonás előtt is, de – rendkívüli jogrend idején, az akkor hatályos jogszabályok alapján kérte a bányafelügyelet, formailag nyilván megfelelt az eljárási rendnek. Ugyanakkor egy ilyen perben az Alkotmánybíróság megvizsgálhatná a jogszabályt, tette hozzá a jogász.
Nagy kérdés azonban, hogy a kormány hány ilyen ingatlanra, avagy magánkézben lévő bányaterületre jegyeztetett be elővásárlási jogot, és hogy konkrétan mennyi ilyen hazai ásványianyag-lelőhelyet érintett az intézkedés.
Minderről megkérdeztük a Miniszterelnökséget, valamint a kormányzati kommunikációért felelős, a Miniszterelnöki Kabinetiroda alá tartozó Kormányzati Tájékoztatási Központot is, kérve, hogy amennyiben ők nem is azok, juttassák el megkeresésünket az illetékes kormányzati szervhez. A Miniszterelnökségi Sajtóiroda végül annyit válaszolt az Indexnek:
A módosítással a kormány célja a külföldi kivásárlások megakadályozása, ez illeszkedik az eddig meghozott intézkedések sorába. Hasonló szabályt hozott Olaszország és Németország is.
(Borítókép: Az osztályozott kavics rakodása egy nyékládházi bányában 2017 februárjában - fotó: Oláh Tibor / MTI)