Durván csökkentette a kormány L. Ritók Nóra hátrányos helyzetű gyerekeket tanító iskolájának támogatását
További Belföld cikkek
- Napsütésben kezdhetjük el ledolgozni a karácsonyi kilókat
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
Elkeseredett hangú Facebook-bejegyzésben számolt be arról hivatalos oldalán L. Ritók Nóra, az Igazgyöngy Alapítvány alapítója, hogy köznevelési megállapodásukat a felére csökkentik ettől a tanévtől.
Az ismert pedagógus arról írt, hogy már megkapták a hivatalos értesítőt, miszerint az Igazgyöngy a járványhelyzetre hivatkozva jóval kevesebb támogatást kap az idei tanévtől. Amennyiben az alapítvány nem tudja tovább finanszírozni, működtetni az iskolát, lehetőségük van arra, hogy átadják az államnak.
Egészen konkrétan 17 millióról 8,5 millióra csökkentették az igazgyöngy iskolájának járó állami támogatás összegét.
„Ami bánt, hogy nem szektorsemleges a történet, és semmiféle szakmaiság nem jöhet be érvként. Hiába a magas szintű pedagógiai munka, hiába a hazai és nemzetközi egyetemi partnerség, hiába a helyi együttműködések, az iskolarendszeren belül is, hiába a határon túli magyar pedagógusok módszertani fejlesztése, hiába az együttműködés az OH-val (oktatási hivatal – H.A.). Fűnyíróelv van, és bekényszerítés az állami rendszerbe” – fogalmaz a bejegyzésben L. Ritók Nóra.
A pedagógus hozzáteszi, az is fáj neki, hogy eddig elmondása szerint kínosan ügyeltek arra, hogy olyan területen kínáljanak művészeti képzést a hátrányos helyzetű gyerekeknek, ahol ilyen nincs a környéken. A minisztérium szerint most mégis „fölöslegesek.”
Az Igazgyöngy Alapfokú Művészet Iskola hiába rendelkezett eddig is komoly adományozói körrel, az intézmény vezetője most mégis bizonytalan, hogy meddig tudnak működni ebben a feltételrendszerben.
Hogy túl tudjuk-e élni, mert a költségvetés ennyi...és az állami támogatás szűkül. Mi pedig nem olyan társadalmi csoporttal dolgozunk, akikre a költség ráterhelhető. Csökkentsük-e a tanulólétszámot, vagy más területtől vegyük el a hiányzó összeget? Hogy feladjuk-e, vagy küzdjünk tovább az iskolánkért? A szektorsemlegességért? A gyermekközpontú pedagógiáért? A leszakadó társadalmi csoportok gyerekeiért? Egy esélykiegyenlítő oktatásért?
- sorolja a kérdéseket L. Ritók Nóra.
Az Igazgyöngy Alapfokú Művészeti Iskola közel 20 éve működik a hajdú-bihari régió hat településén (Berettyóújfalu, Komádi, Magyarhomorog, Körösszakál, Körösszegapáti, Biharkeresztes). Egy-egy tanév során közel 600 tanulóval foglalkoznak: a gyerekek nagyjából 70%-a hátrányos helyzetű, és ezen belül is kiemelkedően magas a halmozottan hátrányos helyzetű, zömében roma tanulók létszáma. Az iskolában képző-és iparművészeti foglalkozásokat tartanak délutánonként úgy, hogy elutaznak a pedagógusok a gyerekekhez.
Azóta civil adománygyűjtési akció indult az Igazgyöngy Alapítvány javára, hogy tovább tudjon működni az iskola.
Nem lehetne úgy tanítani, hogy a gyerekek szeressenek iskolába járni?
Az állam nem tudja pénzzel megvenni a motivációt az iskolába járásra, főleg nem a leghátrányosabb helyzetű családoknál, véli L. Ritók Nóra a legújabb kormányzati tervekről.