Ambiciózus tervekről számolt be Fürjes Balázs államtitkár, megújulhat a HÉV
A HÉV-szerelvények átlagos életkora 44 év, a legöregebb kocsi pedig 54 éves – mondta Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára csütörtökön a Kossuth Rádióban.
A Kádár-korszakot megidéző HÉV-szerelvények között olyan is van, amelyet 1966-ban állítottak forgalomba.
Az államtitkár beszélt arról is, hogy 2025-ig ötvennégy korszerű szerelvény is érkezik Magyarországra. Reméljük, ezek legalább annyira korszerűek lesznek, mint a metrókocsik a 3-as vonalán, amelyeken nyáron – légkondi hiányában – harmincöt fok körül alakul a hőmérséklet egy-egy melegebb napon.
Fürjes Balázs hozzátette, szeretnék, ha az utazók gyorsabban és kényelmesebben, minimális átszállással jutnának el céljukhoz. Arra törekszenek továbbá, hogy kevesebb dugó legyen a fővárosban és a bevezető úthálózaton, és váljon tisztábbá a levegő, illetve klímabaráttá a közlekedés.
A HÉV-felújításról elmondta, megindult a közbeszerzés, és három tervezési szerződést már meg is kötöttek. A fejlesztés keretében a csepeli és a ráckevei HÉV-et a föld alatt meghosszabbítják a Kálvin térig, hogy összekapcsolódhasson a metróhálózattal.
A hosszabb távú fejlesztési tervek között szerepel, hogy az északi és déli HÉV-vonalakat összekötik egy Duna alatti alagúttal.
Kitért arra is, a HÉV-fejlesztés részletes kiviteli tervei 2023-ra készülnek el, a tervezési és kiviteli tendereket nyílt, uniós eljáráson bonyolítják le. A tervek szerint a HÉV-pályákkal és a megállókkal együtt az irányítási és az utastájékoztatási rendszer is megújul, valamint kapcsolódási pontok létesülnek a vasúti közlekedéssel 2027-ig.