Járvány ide, járvány oda, szeretjük a városi életet
További Belföld cikkek
- Kihúzták az ötös lottó nyerőszámait, több mint egymilliárd forint volt a tét
- „Fekália”, „Trafikcsaló Rozsdaminiszter” – Hadházy Ákos újra nekiment Lázár Jánosnak
- Újabb fejlemény Lakatos Márk ügyében: kiderült, miért nyomoznak a stylist ellen
- Tűz ütött ki egy budapesti lakóházban szombat délután
- Előkerült egy videó a Budapesten megölt amerikai nőről és feltételezett gyilkosáról
Az alapvető higiénés szabályokat betartva nem vágyunk vidékre, mivel városban is élhetünk biztonságban, ahol ráadásul élvezhetjük annak előnyét is, hogy könnyebben hozzájuthatunk szinte bármihez, amihez csak akarunk – derül ki az Allianz Hungária Zrt. online felméréséből, amelyben a magyarok városi életről alkotott véleményét vizsgálták.
Az Indexnek küldött sajtóközleményből az is kiderül, hogy a zsúfolt belvárosban már nem szívesen időzünk, és örülünk annak, hogy végre jobban megismerhetjük szomszédainkat, és továbbra sem hisszük azt, hogy húsz év múlva futurisztikus felhőkarcolók uralják majd a hazai városok képét.
Mitől város a város?
A felmérésben részt vevők döntő többsége, 90 százaléka szerint attól város a város, hogy sokkal könnyebben hozzá lehet jutni mindenhez, az alapvető élelmiszerektől kezdve a különlegesebb élvezeti cikkekig.
Csupán a megkérdezettek hét százaléka gondolta úgy, hogy a város lényege a változatosabb oktatási, kulturális és szórakozási lehetőségekben rejlik, a kapcsolattartás és -építés fontossága pedig a dobogó harmadik fokán végzett.
Annak ellenére, hogy a kitöltők 95 százaléka él városban, a válaszadók közel azonos arányban gondolták szerencsésnek a városiakat és vidékieket a járványhelyzet kapcsán:
51 százalékuk szerint, ha betartjuk az alapvető higiénés szabályokat, egy városban is élhetünk biztonságban.
Míg ehhez képest csak pár százalékkal kevesebben vélik úgy, hogy a vidékiek kevésbé vannak kitéve a fertőzésveszélynek, mint egy városlakó.
Felértékelődött szomszédság
A koronavírus kapcsán arra is kíváncsiak voltak, hogy mit tapasztaltak magukon a résztvevők a karanténidőszakot követően:
a válaszadók 87 százaléka vallotta azt, hogy felfedezte a szűkebb lakókörnyezete által biztosított lehetőségeket, és már nem szívesen megy a belvárosba, kerüli a tömeget.
Amit pedig nem tud beszerezni a közelben, azt online megrendeli. További pozitívumként értékelték, hogy végre a szomszédokat is jobban megismerték. A felmérés alapján úgy tűnik, megszokhattuk az otthonlétet, és elégedettek vagyunk a környék által biztosított lehetőségekkel, ugyanis sokkal kevesebben voltak azok, akik alig várták, hogy újra szabadon mozoghassanak a városban.
Városaink nem válnak sci-fi-díszletté
Kissé szkeptikusnak bizonyultak a résztvevők azzal kapcsolatban, hogy milyenek lesznek a jövő városai: 84 százalékuk kattintott arra a válaszra, miszerint ahogy most is könnyen le lehetne forgatni szinte bárhol az országban egy ’80-as években zajló történetet, úgy nem hiszi, hogy nagy változás történne a városokat tekintve a következő két évtizedben. Csupán 1 százalékuk voksolt arra, hogy űrbéli felhőkarcolók és lebegő kapszulák lesznek majd 20 év múlva az ideális város jellemzői. Ezzel párhuzamban a kitöltők 91 százaléka szerint az életbiztosítás, felelősségbiztosítás, lakásbiztosítás és baleset-biztosítás maradnak a fő biztosítási fajták, amelyeket a jövő városlakói továbbra is kötnek majd, hiszen nem várt helyzetek a jövőben is előfordulhatnak.
A járványhelyzetnek köszönhetően egy új tendencia jelent meg; nőtt azon emberek száma, akik több időt töltenek otthon, mint a munkahelyükön, illetve a kettő között közlekedve. Ez a tendencia egyrészt azt eredményezheti, hogy gyakoribbá válnak az otthoni káresemények, másrészt pedig kevesebb lehet a közlekedési baleset. Amennyiben a jelenlegi helyzet tartóssá válik, a jövőben nagyobb lehet az igény a felhasználásalapú biztosítási megoldásokra, illetve erősödhet az egészségtudatosság, és a megbetegedéstől, az ellátásbiztonság hiányosságaitól való félelem következtében többen érdeklődhetnek az egészségbiztosítási szolgáltatások iránt
– véli Malicskó Gábor, a vállalat termékportfólió-menedzsmentért felelős divízióvezetője.
A kutatásról
Az Allianz Hungária a magyarok városi életről alkotott véleményére vonatkozó online, nem reprezentatív kérdőíves felmérése 2020. szeptember 28. és október 5. között készült, a Typeform.com felületén.
(Borítókép: Aradi László / Index)