Brutális tarifaemelést hoz a parkolási káosz
További Belföld cikkek
- Fehérbe borul a fél ország, figyelmeztetést adott ki a Magyar Közút
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
Egy rendkívül nehezen értelmezhető közleményben tájékoztatta a lakosságot a március 31-én életbe lépő várakozási díjak változásáról a 13. kerületi Közszolgáltató Zrt. A levél egy hibás matematikai feladvánnyal mutatta be a háztartásonkénti második autó parkolási engedélyének feltételeit. A rossz képlet alapján 3500 százalékkal emelkedik a második autó matricájának költsége, de egy kommunikációs baki miatt rossz az X+Y=Z eredménye.
Felháborodott olvasóink kérésére nyomoztuk ki, hogy az ezer, illetve 2 ezer forintos matricákhoz képest mennyivel drágul a XIII. kerületben a háztartásonkénti második autó parkolási engedélye:
A LEGDRÁGÁBB PARKOLÁSI ZÓNÁBAN ÉLŐKNEK MAXIMUM 80 640 FORINTBA KERÜL A MÁSODIK AUTÓ 2021-ES MATRICÁJA, MÍG A LEGOLCSÓBB KÖRZETBEN LAKÓKNAK VÁRHATÓAN 26 880 FORINTRA JÖN KI AZ ÉVES ÖSSZEG.
Az első autók parkolási engedélye változatlanul évi ezer, illetve 2 ezer forint marad.
Új parkolási rend a XIII. kerületben
Korlátok az engedélyek kiadásánál.
Az áremelés mint forgalomcsillapító eszköz
A döntés hátterében az áll, hogy a kerület 30 ezres parkolóhely-kapacitását túllépte a helyben bejelentett autók száma.
Újlipótvárosban tavaly 10 ezer parkolóengedélyt adtak ki mindössze 6500 helyre.
Eddig egy ember akár 4 autóra is igényelhetett évi ezer forintos matricát. A kerületben dolgozók éves szinten százezreket spórolhattak, ha egy ismerősük helyi lakcímre jelentette be őket. A városvezetés még tavaly október 8-án szavazta meg a parkolási káoszt enyhítő intézkedéscsomagot. A kormány önkormányzati bevételek befagyasztását célzó rendelete a XIII. kerület parkolási feltételeinek változását nem érinti.
Ez nem többletbevétel, hanem forgalomszabályozási kérdés
– mondta az Indexnek Ladányi Zsolt, a XIII. kerületi Polgármesteri Hivatal sajtóreferense, aki rávilágított, hogy az önkormányzat azért hozta meg a döntést, mert:
Nem tartható fenn az az állapot, hogy a kerületünkben lévő közel 30 ezer parkolóhelyre ennél több parkolási engedélyt adjunk ki.
Ráadásul a XIII. kerület a főváros egyik legnagyobb munkáltatója. Minden Magyarországon megtermelt 55. forint csak a Váci úti irodafolyóson keletkezik.
A polgármesteri hivatal szerint a kerület frekventált részein sokszor szinte lehetetlen szabad helyet találni. A káoszt csak fokozta a kormány által elrendelt ingyenes parkolás bevezetése. A polgármesteri hivatal szerint a tapasztalat bebizonyította, hogy:
Az ingyenes, korlátozásoktól mentes parkolás káoszhoz, dugókhoz és konfliktusokhoz vezet. Az elmúlt időszakban a parkolási szabályszegések is jelentősen megugrottak.
Matek és szövegértés
A rossz matematikai példával szétküldött eredeti közlemény úgy vezette fel a 2021-es, második autóra vonatkozó tarifák megértését, hogy a Fővárosi Önkormányzat rendeletéhez képest:
a XIII. Kerületi Önkormányzat döntése értelmében a lakásonkénti második parkolási matrica a maximumösszeghez viszonyítva 20%-os díjkedvezményű, annak összege a BKV-vonaljegyhez (350 Ft) kötött parkolási óradíj 250-szeresének 80%-a.
Egyik olvasónk számolta ki, hogy az évi 2 ezer forintos matricához képest 2021-re nagyjából 70 ezer forintra emelkedik a háztartásonkénti második autó parkolási engedélye. Jól számolt, de a városüzemeltetési szakzsargonnal megírt tájékoztató megértése egypár sorral lejjebb olvasható. Majd a dolgokat egy másik képlet is nehezítette, amelynek összege éves szinten 46 ezer forintra jött ki. Ezután a közszolgáltató bedobott egy mindent tisztázó frissítést, amely végképp értelmezhetetlenné tette a változást:
a második parkolási engedély kiváltása várakozási díj fizetéséhez kötött, amelynek éves mértéke az óránkénti várakozási díj 200-szorosa.
A szöveg hosszas elemzése után már csak egy dolog volt biztos, hogy a 2020-as tarifákhoz képest biztosan drágul a második autó matricája. Az elbizonytalanodott olvasóink észrevételei alapján az önkormányzathoz fordultunk, hogy mi alapján érdemes kalkulálni.
Itt jön a megoldás
A háztartásonkénti második autó matricájának valós költségét a munkanapok, a lakóhelyhez tartozó parkolási zóna és a 20 százalékos kerületi kedvezmény adja ki. A második számú várakozási engedélyek árát hónapra kerekítve, időarányosan állapítják meg. A tavalyi matricák március 31-ig érvényesek. Az újakat áprilistól érdemes kiváltani. Így 2021-ben 9 hónap összegével lehet számolni.
A 13. kerületben 4 parkolási zóna van. Az általános parkolási díjakat tekintve 175 forint, 265, 350 és a legdrágább 525 forint/óra. A második autó matricájának képlete: Lakóhely szerinti tarifa szorozva a hátralevő munkanapok számával (áprilistól 192), majd szorozva 0,8-del (a 20 százalékos kerületi kedvezmény miatt):
Tehát A LEGDRÁGÁBB PARKOLÁSI ZÓNÁBAN ÉLŐKNEK MAXIMUM 80 640 FORINTBA KERÜL A MÁSODIK AUTÓ 2021-ES MATRICÁJA. MÍG A LEGOLCSÓBB KÖRZETBEN LAKÓKNAK VÁRHATÓAN 26 880 FORINTRA JÖN KI AZ ÉVES ÖSSZEG.
Ladányi Zsolt, a polgármesteri hivatal sajtófőnöke szerint időszerű volt kompromisszumos megoldást találni:
„Tisztában vagyunk vele, hogy a parkolás különösen megosztó kérdés. A lakosok egy része a lakóhelyéhez közel, gyorsan szeretne parkolni, mások pedig széles járdákat és zöldfelületet szeretnének a parkolók helyén. Tudomásul kell venni, hogy a közterületi parkolóhelyek száma véges, és a lakosság igénye a zöld és tiszta környezetre teljesen érthető és jogos.”
Karácsony Gergely: 2021 az újrakezdés éve lehet
Budapest főpolgármestere újévi köszöntőjében nem felejtette el kritizálni a kormány megszorító intézkedéseit.
(Borítókép: Bánkúti Sándor / Index)