VEKE: nincs politikai akarat az M0-s befejezésére
További Belföld cikkek
- Rétvári Bence: Januártól átlagosan 21,2 százalékkal nő a tanárok és az óvónők bére
- Sulyok Tamás karácsonyi üzenete: Sose tekintsünk a másik magyarra ellenségként!
- Műtét közben tanul az új budapesti robotsebész, de egyedül mégsem operálhat
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer–Magyar-csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke cáfolja azokat az információkat, melyek szerint jövőre elkezdődhet az M0-s nyugati körgyűrű építése.
Észak–déli folyosó, amely nem az M0-s szakasza
Egyes lapinformációk szerint lényegében a fővárost körülölelő M0-s autóút régóta hiányzó nyugati szakasza épül meg a Bicskétől Esztergomig vezető M100-as gyorsforgalmi útként.
Még hétfőn este Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) politikai államtitkára közösségi oldalán számolt be arról a hírről, hogy jövőre elkezdődhet az M100-as gyorsforgalmi autóút építése, amely négysávos úton köti össze Bicskét Esztergommal:
Régi és jogos igényük teljesül az Esztergomban és térségében élőknek: megépül az M100 gyorsforgalmi út! Idén a kiviteli tervek elfogadása és a közbeszerzés után kerülhet sor a szerződéskötésre és a munkaterület átadására, így a jövő év elején már az alapkövet is letehetjük!
Az ITM államtitkára hozzátette, hogy nemrég egyeztetett a térség országgyűlési képviselőjével, Völner Pállal
a Bicske és Esztergom közötti négysávos útról.
Schanda Tamás posztjában kiemelte, hogy nemcsak az autósoknak fontos az új autóút megépítése, de Esztergom, Dorog és a környező települések vállalkozásai számára is óriási előrelépés lesz, hiszen így sokkal gyorsabban szállíthatják az árukat. Emlékeztetett rá, hogy az itteni cégek – mint például a Suzuki – rengeteg embernek adnak már így is munkát, a jobb közlekedési és fuvarozási infrastruktúrával pedig újabb lehetőségek nyílhatnak előttük, így tovább erősíthetik a térség gazdaságát.
A VEKE elnöke felhívta az Index figyelmét, hogy
ezzel nem az M0-s körgyűrű nyugati szakaszának építése vagy annak kiváltása indulna el, hiszen – ahogy fogalmazott – a kormány ezt egy szóval sem kommunikálta.
A szakember hozzátette, hogy ez egy régi gazdaságfejlesztési vállalás, amelynek a megvalósítása csak most kezdődik el, így az M100-as autóút
egyáltalán nem fogja tehermentesíteni a főváros forgalmát.
Az M0-s körgyűrű északi és nyugati szektora továbbra is hiányzik, ez az út nem erre a célra épül, másrészt nem is tudná betölteni ezt a feladatot, hiszen más irányba fut, és messze is van attól a területtől, amit mentesítenie kellene – emlékeztetett rá Dorner Lajos, a VEKE elnöke.
Régóta dédelgetett álom
Az M0-s körgyűrű terve viszont sokkal régebbi, egyidős a rendszerváltozással. A félbemaradt körgyűrű sokéves vitára vezethető vissza, amelyben a városvezetők, civilek és természetvédők egyaránt felemelték hangjukat, és hol a körgyűrű mellett álltak ki, hol pedig a hiányzó szakaszok magas építési költsége miatt tiltakoztak.
A hangos tiltakozások ellenére pár éve még úgy tűnt, az M0-s hiányzó szakaszai akár meg is valósulhatnak.
2017-ben az északi szakasz megépülését Budakalász akkori városvezetése is támogatta. Az akkori polgármester, Rogán László négy éve úgy fogalmazott: alig várja, hogy körbezárják, és kirekesszék belőle az agglomerációs autósáradatot. Emellett Budakalásznak az az érdeke, hogy az M0-s befejezésétől függetlenül megépüljön a kisvárost elkerülő út, mert annak révén felére csökkenne az átmenő forgalom.
A főváros környéki települések közül több – például Solymár – sem adta meg a körgyűrű nyomvonalának kialakításához szükséges szakhatósági hozzájárulást 2017-ben. Ennek hiányában a kormányhivatal nem engedélyezhette az M0-s északi, a 10-es és a 11-es főút közötti szakaszának, illetve az M10-es autóút első ütemének építését.
A körgyűrű befejezését az Orbán-kormány beillesztette a Széchenyi-tervbe, de megvalósítása egyre csúszott. A 2014-es önkormányzati választások után már a brüsszeli források szűkösségére hivatkozva a következő, 2022 után induló uniós pénzügyi ciklusra tolták ki. A halasztásban a beruházás várhatóan magas költségei is szerepet játszottak. Az építkezés környezetromboló hatásának csökkentésére, a tiltakozások kivédésére új tervek készültek, amelyek nem a felszínen, hanem javarészt alagútban vezetnék az utat. Csakhogy ez jelentősen megemelné a költségeket, pedig a teljes körgyűrű befejezéséhez északon és nyugaton még 27 kilométer hiányzik – olvasható a budakalászi patrióták oldalán.
(Borítókép: Tíz kilométeres a kocsisor az M0-s úton az M5-ös felé, Diósd térségében 2014. július 19-én. Fotó: Mihádák Zoltán / MTI)