Továbbra is kaotikus a díjmentes parkolás
További Belföld cikkek
- Letartóztattak egy apát, akit a saját lányának molesztálásával gyanúsítanak
- Hollik István: Magyarországnak a saját útját kell járnia
- Több mint tízezer esethez hívták a mentőket karácsonykor
- Orbán Viktor a karácsony után ismét munkába állt: megkezdte az alapozást, készül a repülőrajtra
- Figyelmeztet a katasztrófavédelem, a tűzijáték nem játék
Továbbra is nehéz megállni a főváros belső kerületeiben, illetve a nagyvárosok központjaiban, emiatt a belvárosi kerületek visszasírják a fizetős parkolás időszakát.
Majdnem egy évvel ezelőtt, április 5-én jelentette be Orbán Viktor kormányfő, hogy díjmentes lesz a közterületi parkolás Magyarországon.
Akkor közleményében úgy fogalmazott:
A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját.
Emiatt másnap rendelet formájában szüntették meg a veszélyhelyzet idejére a parkolási díjakat nemcsak a fővárosban, hanem országszerte.
Az ingyenes parkolás még július elsejéig fennmaradt, majd a járvány erősödése miatt a kormány november 4-én újra visszahozta a fővárosba a lehetőséget, ami a jelenlegi veszélyhelyzetben is érvényben van.
Kezdeti reakciók
Az ingyenes parkolással, és annak meghosszabbításával több fővárosi önkormányzat sem értett egyet. Karácsony Gergely, főpolgármester mellett Pokorni Zoltán (XII. kerület), és Szentgyörgyvölgyi Péter (V. kerület) sem támogatta az ötletet tavaly áprilisban.
Az intézkedéssel nem értett egyet Horváth Csaba zuglói MSZP-s polgármester sem, ezért kezdeményezésére a szocialista képviselők törvényjavaslatot nyújtottak be az Országgyűlés elé még decemberben. A kezdeményezést azzal indokolta, hogy a helyi lakosok számára nincsen elég szabad parkolóhely a kerületekben, illetve az is komoly gondot okoz, hogy ezzel jelentős bevételtől esnek el az önkormányzatok.
Információ hiányában a lakosok szenvednek
Egy évvel az ingyenes parkolás bevezetését követően a kerületek polgármesterei még mindig elhibázott lépésnek tartják a rendelet bevezetését. A belvárosi kerületek arról számoltak be, hogy semmilyen információval nem rendelkeznek arról, mikor tervezi visszavonni a kormány az ezzel kapcsolatos jogszabályt.
Erzsébetváros polgármestere nemrégiben egyeztetett a kérdésről Fürjes Balázs a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárral, tájékoztatta az Indexet az önkormányzat. Niedermüller Péter akkor arról számolt be Fürjes Balázsnak, hogy
az ingyenes parkolás havonta megközelítőleg 120-125 millió forint bevételkiesést okoz a kerületnek,
és kifejezetten káros hatása van a kerület lakóinak életminőségére. Az államtitkár válaszában elismerte, hogy ez a „belső” kerületekben, így Erzsébetvárosban is nagyon komoly gondot okoz, de konkrét ígéret helyett csak annyit mondott, „reméli, hogy májusban már nem lesz szüksége” ingyenes parkolásra.
Terézváros az ingyenes parkolás bevezetését már tavaly tavasszal sem támogatta. Az önkormányzat tájékoztatása szerint az ott élők számára élhetetlenné teszi a kerületet az ingyenes parkolás, ugyanakkor a koronavírus terjedését nem lassítja, a megelőzést nem segíti, viszont havonta nagyjából 130 millió forintos kiesést jelent az önkormányzatnak. Levelükben kitérnek arra is, hogy
az ingyenes parkolás újbóli bevezetése óta ismét mindennapos a közlekedési káosz, a dugók a korábbi néhány óra helyett egész nap tartanak, a szabálytalanul parkolók száma többszörösére nőtt, akárcsak az önkormányzathoz beérkező lakossági panaszok mennyisége, emellett a városba autóval érkezők számának növekedése jelentősen növeli a környezeti terhelést is.
Hozzátették, a kerületnek nincs ráhatása az intézkedésre, ezt kormányrendelet szabályozza, de természetesen minden lehetséges fórumon jelezte az önkormányzat, illetve Soproni Tamás polgármester is az ezzel kapcsolatos aggályokat, kérve a kormány képviselőit a döntés visszavonására.
A XIII. kerület az Index megkeresésére azt mondta el, hogy véleményük szerint
a parkolás ingyenessé tétele bebizonyította, hogy a fizető parkolás hatékony forgalomszabályozó eszköz.
Az ingyenes parkolás bevezetése óta túltelítettek a közterületek, alig találni szabad parkolóhelyet, valamint drasztikus mértékben megnőtt a szabálytalanul parkoló autók száma is.
A probléma megoldását a saját kezébe vette Ferencváros, ahol
lakossági parkolóövezeteket hoztak létre még tavaly decemberben
– olvasható a Metropol oldalán. Mint írják, három nagy lakossági parkoló van a kerületben: az Ernő utca–Telepy utca sarkánál, a Bakáts utcában és a Ferenc téren. A várakozóhelyekre csak lakcímkártyával vagy albérleti szerződéssel rendelkezők hajthatnak be, amelyet fel kell mutatni az ott álló őrnek.
Természetesen az Index megkereste az ügyben a Miniszterelnökséget is, akik válaszukban azt írták:
A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása, a tömegközlekedés zsúfoltsága pedig köztudomásúan komoly veszélyforrás a fertőzés terjedésénél. Ezért a kormány a közösségi közlekedéssel együtt járó kontaktusszám csökkentése érdekében döntött a járatok sűrítéséről, a közterületi parkolási díjak elengedéséről, valamint arról is, hogy a parkolóházakban este 7 és reggel 7 óra között ingyenesen parkolhat bárki. Ezek az intézkedések a koronavírus elleni védekezés eszközei, melyek csak addig maradnak hatályban, amíg a jelenlegi járványhelyzetben az élet- és egészségvédelmet érdemben elősegítik.
(Borítókép: Forgalmi dugó Budapesten az Andrássy út és a Bajcsy-Zsilinszky út kereszteződésénél 2017. november 27-én. Fotó: Mónus Márton / MTI)