Ármin, Pálma
8 °C
28 °C

Jelentősen csökkent az üdítőitalok, gyümölcslevek cukor- és kalóriatartalma Magyarországon

2021.04.27. 13:19

A Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség tagvállalatainak önkéntes vállalásai nyomán 2010–2020 között összesen negyvenhárom százalékkal csökkent a hazai üdítőitalok és gyümölcslevek átlagos cukor- és kalóriatartalma – olvasható a Vendéglátás Magazin oldalán.

A cikkben kifejtik, hogy a magyarországi élelmiszergyártó ágazatok közül elsőként és a mai napig

egyedül a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség fogadott el önkéntes cukor- és kalóriacsökkentési programot.

Az italgyártó vállalatok azt tűzték célul, hogy 2020 végéig felére csökkenjen a Magyarországon forgalomba hozott alkoholmentes italok (szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, jegesteák) átlagos cukor- és kalóriatartalma a 2010-es értékekhez viszonyítva. Ez majdnem sikerült, hiszen a negyvenhárom százalék egy közeli érték.

A szövetség tagjai amolyan „kétfrontos támadást” hajtottak végre, hiszen az elmúlt években jelentős mértékben átalakították termékeik receptúráját, új, innovatív termékeket vezettek be, valamint

bővítették kínálatukban az alacsony kalóriatartalmú és kalóriamentes termékek arányát.

Ezt egészítette ki a cégek marketingtevékenysége, ami a tudatos folyadékfogyasztásra ösztönzi a fogyasztókat, az egészségesebb alacsony energiatartalmú vagy kalóriamentes italokat figyelmükbe ajánlva.

Az elmúlt 10 évben végrehajtott intézkedések eredményeként:

  • 2010 és 2020 között a szövetség tagjai által gyártott/forgalmazott termékek 100 milliliterre vetített átlagos cukor- és kalóriatartalma 43 százalékkal csökkent.
  • 2010-ben az alkoholmentes italok 100 milliliterre vetített átlagos kalóriatartalma 40 kalória volt, ma már csupán 22,8 kalória.
  • 2010 és 2020 között a csökkentett kalóriatartalmú (azaz legfeljebb 20 kalória/100 milliliter) és kalóriamentes termékek aránya az alkoholmentes italokon belül 23 százalékról 57 százalékra emelkedett.
  • Az üdítőitalokból bevitt kalória mindössze 2-3 százaléka a magyarországi fogyasztók által átlagosan bevitt teljes energia (kalória) mennyiségének.