Haználatlanul álldogállnak az eladhatatlanná vált MiG–29-es vadászgépek a kecskeméti reptéren
Használatlanul és eladhatatlanul álldogálnak a szebb napokat is látott MiG–29-es vadászgépek a kecskeméti katonai repülőtéren – írja a Blikk.
A lap úgy tudja, Irak korábban 7,5 milliárd forintot adott volna a vadászgépflottáért, de Horvátországgal, Izraellel, Lengyelországgal és Szlovákiával is voltak szerződések, illetve tárgyalások, azonban valamennyi üzleti próbálkozás meghiúsult.
A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV Zrt.) végül megközelítőleg 2,8 milliárd forintos áron próbálta elárverezni a 19 vadászgépet, licitáló azonban egy sem akadt rá. Papp Csaba, a Borsodi Általános Gépgyár Kft. ügyvezetője és tulajdonosa szerint ez nem meglepő, ugyanis a leállítás alkalmával nem végezték el a gépek konzerválását, így álláspontja szerint azok mára a „kukába valók.” Emlékeztetett továbbá, hogy amikor a MiG-ek Magyarországra kerültek, az értékük mintegy 2,5 milliárd dollár (azaz 727,1 milliárd forint) volt. A hajtómű felújítása négyezer üzemóra elérése után lett volna esedékes, ám amikor végleg leparkolták őket, a legtöbbet használt vadászgép is csupán 1756 üzemórát repült. Akadt viszont olyan is, ami mindössze 156 órát töltött a levegőben.
Papp Csaba állítja, a gépeket már háromszor is eladhatták volna.
Az MNV Zrt. sajtóosztálya a Blikk megkeresésére annyit közölt, a társaság által üzemeltetett Elektronikus Aukciós Rendszeren 2019. július 16-án 19 repülőgép hajtóművekkel, 20 darab hajtómű és 293 tartozék, rakéták kerültek meghirdetésre bruttó 2 873 368 000 Ft kikiáltási áron. Az árverés érvényes ajánlat hiányában eredménytelenül zárult.
(Borítókép: A Magyar Honvédség MiG–29 típusú vadászrepülőgépe 2004-ben. Fotó: H. Szabó Sándor / MTI)