Százéves hajó rozsdáll a nádasban
További Belföld cikkek
- Nemi erőszak miatt elfogatóparancsot adtak ki a TV2 sztárjával szemben
- Emberölés miatt köröz a rendőrség egy 16 éves lányt
- Több autópályán balesetek okoztak torlódást, Budapesten felborult egy autó
- A Bimbó utcai anyagyilkos azt állítja, hogy muszáj volt elkövetnie a gyilkosságot
- Kóczián Péter: Magyar Péter megjelenése új időszámítást indított el a magyar belpolitikában
A vitorlázó felfedezéséről a Veszprém megyei hírportál számolt be, illetve közzé tette azokat a fényképeket is, amelyeket az oldalára borult vízi járműről készített.
A felfedező beszámolója szerint a hajóroncs a partról nem látható, ő maga is a vízről pillantotta meg.
Mivel nem tudta, hogy ilyenkor mi a teendő, milyen hivatalnál kell bejelenteni, a megyei újsághoz fordult segítségért.
A fotókon látszik, hogy a hajótest erősen korrodált, és a faszerkezete sincs a legjobb állapotban. Ezért a megtaláló úgy gondolta, balesetveszélyes lehet kalandvágyból megközelíteni és felmászni rá. Nem is tette, viszont a vízi járművek iránt érdeklődő emberként utánanézett, és kiderítette, hogy nem akármilyen roncs pusztul Budatavánál: a Hajóregiszter és a Balatoni hajók információi szerint a Fogas névre keresztelt, csaknem százéves motoros halászhajóról van szó, amit 1928-ban Ausztriában gyártottak, és amelyet ugyanabban az évben meg is vásárolt a Balaton Halászati Rt.
A kiszolgált naszádot – amelynek 40 lóerős motorját nyersolaj hajtotta – a második világháborúban, 1944. december 1-jén a balatonfüredi hajógyárban felfegyverezték, majd 11 évvel később leselejtezték és eladták. 1955 utáni sorsáról nincsenek információk, de a Hajóregiszter oldalán 2008 óta közölnek fotókat az „ismeretlen tulajdonban lévő”, egyre rosszabb állapotba kerülő hajótestről.
A lap a ronccsal kapcsolatos kérdéseit feltette a Balatoni Vízirendészeti Rendőrkapitányságnak, ahonnan a következő válasz érkezett:
„Ha valaki hajóroncsot, vagy más elsüllyedt úszólétesítményt, a víziutat elzáró ismeretlen akadályt észlel, azt a víziközlekedés rendjéről szóló 57/2011. (XI.22.) NFM rendelet 1. mellékletben foglalt Hajózási Szabályzat (HSZ) I. RÉSZ 1.12 cikk 4. bekezdése szerint haladéktalanul be kell jelentenie a legközelebbi illetékes hatóságnál, a lehető legpontosabban feltüntetve az akadály észlelésének helyét. Ha hajó vezetőjeként észleli az akadályt – és az veszélyezteti a hajózást – lehetőség szerint ezt a helyet köteles megjelölni. A lefényképezett hajótesttel kapcsolatban intézkedést kezdeményeztünk az illetékes vízügyi hatóságnál.”
A hajóroncsot egyébként újra és újra felfedezik. Legutóbb 2015-ben készült róla HD minőségű víz alatti felvétel, amelyet megtekinthetnek:
(Borítókép: Dávid Szekeres / YouTube)