A pofátlan autósok megfizetnek tetteikért
További Belföld cikkek
- Sztrájkba léphet több budapesti szakszervezet, ha nem lesz költségvetése a fővárosnak 2025-re
- Már január 1-től eltűnhetnek az unión kívüli vendégmunkások Magyarországról
- Lézerfénnyel vakítottak el egy pilótát Győr közelében
- Nem bírt el a vizes úttal a sofőr, darabokra törte az autóját
- Feljelentést tett Zugló polgármestere, százmillió forintos kár érhette az önkormányzatot
Az oldal ötlete 2016 végén, egy családi beszélgetésen született meg – árulta el Csősz Krisztián. a portál főszerkesztője az Indexnek. (A kiadásért Csőszné Gál Krisztina felel – a szerk.) Úgy érezték, hogy a közlekedési kultúra alacsony színvonala foglalkoztatja az embereket.
A fedélzeti kamerák terjedésével együtt vált társadalmi igénnyé, hogy az utakon zajló pozitív vagy negatív történéseket megvitassák egymással az emberek.
A budapestiautosok.hu eleinte blognak indult, de hamar sajtótermékké alakult. A közlekedési kultúra javítása mellett egyik fő célkitűzésük a balesetek megelőzése lett, ami reményeik szerint nagyban hozzájárul a baleseti statisztikák javításához.
Működésükre a hatóságok is felfigyeltek. Olyannyira, hogy az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) Balesetmegelőzési Bizottsága és a Budapest Autósok Közössége idén április 29-én együttműködési megállapodást kötött, hogy egymás lehetőségeit és tudását megosztva közösen dolgozzanak a biztonságosabb közutakért.
A rendőrség néhány éve kezdte szemlézni az oldalt. – Nem volt kérdés, hogy a kirívó esetekben eleget kell tennünk a törvényi kötelezettségünknek – mondta a főszerkesztő. Valahol örültek is, hogy van értelme annak, amit az oldal képvisel.
Persze mindig vannak, akik az autós videókat összemossák a régmúlt rendszerben tapasztalt besúgással.
– Szeretnék mindenkit megnyugtatni, hogy egyikünk sem szeretne még egyszer besúgós világban élni. Ha visszanézzük az elmúlt két-három hónapban közzétett anyagokat, azok között egyetlen olyan eset sincs, amire azt mondaná egy épelméjű ember, hogy az illetőnek helye van a közlekedésben ~ vélekedett Csősz.
Ma már nem várják meg, hogy az olvasó küldje el a rendőrségnek az esetre mutató linket, hanem – az eljárás sikere érdekében – ők hívják fel haladéktalanul a figyelmet a kirívó esetekre. A gyorsaságnak sokszor jelentősége van, például ha a rendőrségnek térfigyelő kamerák segítségét is igénybe kell vennie.
Az együttműködés óta havonta készül egy Civil Pofátlan(tan)ítás című videócsokor azokból az esetekből, amelyekben a rendőrség hivatalból indított eljárást.
Arra a kérdésre, hány ügyben indult eljárás az oldalra feltöltött videók alapján, Csősz azt felelte:
mintegy kilencven esetben.
Hozzátette: ezek mind kirívó szabálytalanságok voltak, nem záróvonal érintések vagy sárga lámpán átcsúszások, hanem mind kivétel nélkül olyanok, amelyek a társadalomra igazán veszélyesek.
Ami a leggyakoribb közlekedési kihágásokat illeti, sokan hagyják szándékosan figyelmen kívül a közlekedési fényjelzőkészülékeket.
Sajnos egyre több a bűncselekménynek minősülő közúti veszélyeztetés. Mint például a büntetőfékezés, a leszorítás és egyéb életveszélyes manőver,
amellyel legtöbbször vélt vagy valós sérelmeket akarnak megtorolni.
Az autóba felszerelt kamerával készült felvételek felhasználhatóak, és bizonyító erejűek lehetnek. Természetesen a felhasználhatóság sok mindentől függ. A felvétel akkor elegendő önmagában, ha azon egyértelműen megállapítható a helyszín és a valós dátum. Ez azonban nem mindig van így. Ilyenkor szükséges az olvasó igazolása, hogy hol és mikor történt az eset. – Ha ebben nem partner az olvasónk, azt is megértjük. Ez nagyon egyénfüggő és tiszteletben tartjuk a forrásunkat – emelte ki.
Próbálnak határt húzni a tudatos, direkt, renitens szabályszegők és a szabályokat egyébként betartani akaró, de időnként véletlenül hibázó közlekedők között. – Emberek vagyunk, hibázunk – hangsúlyozta.
A videók alapján a tudatosan szabályszegő autósok ellen lépnek fel, azokban az esetekben, amelyek a társadalom nagy részét leginkább irritálják és veszélyeztetik.
A fedélzeti kamerák elterjedésével ezek az ügyek egyre inkább nem maradnak büntetlenül.
Csősz Krisztián szerint hiányzik egymás tisztelete a közlekedésben, függetlenül attól, hogy autós, kerékpáros, vagy motoros az illető. Fejben van a probléma.
Közlekedés közben „offolni” kellene a külvilágot.
Ha nőne a tisztelet és a koncentráció, akkor a közút egy jobb hely lenne.
(Borítókép: Csőszné Gál Krisztina, Csősz Krisztián és Dr. Halmosi Zsolt r.vezérőrnagy. Fotó: Deutsch Richard / ORFK-OBB)