- Belföld
- vörös imre
- bárándy péter
- fleck zoltán
- lengyel lászló
- sulyok tamás
- varga zs. andrás
- kövér lászló
Alkotmányos puccs, nyílt zendülés, avagy kereszttűzben az Alaptörvény
További Belföld cikkek
- Nyolcszáz hátrányos helyzetű gyermek látogatott el a Parlamentbe
- Emelkedik a hivatalból kirendelt igazságügyi szakértők óradíja
- Ellepi a karácsonyi vásárokat a TEK a magdeburgi támadás után
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
Négy ismert, rendszerkritikus ellenzéki jogász (Bárándy Péter, Fleck Zoltán Lengyel László és Vörös Imre) két hónappal ezelőtt Demokráciát és jogállami alkotmányosságot! címmel vitairatot tett közzé a Népszavában.
Alaptörvénytelenítés és büntető igazságtétel
A dokumentum kiindulópontként rögzíti, hogy az Orbán-kormány nem habozott parlamenti többségével nemcsak élni, de visszaélni is.
Kezdődött mindez a jogalkotási joggal való visszaéléssel, s folytatódott a jogállami alkotmányos intézmények, a fékek és ellensúlyok korlátozásával és leépítésével. Majd a jogalkotásra vonatkozó törvényes előírások figyelmen kívül hagyásával, bármiféle társadalmi vita nélkül a kormány elfogadtatta azt az Alaptörvényt, amely szimbolikusan is szakított a magyar köztársasági hagyománnyal, ami a demokratikus hatalomgyakorlással és hatalommegosztással fonódott össze.
A szerzők szerint a kormányzat – az Alkotmánybíróság kezdeti ellenállását legyűrve – tíz év alatt kilenc alaptörvény-ellenes módosítással önkényessé, bizonytalanná és kiszámíthatatlanná tette az alkotmányosságot, ezzel előállítva az „alkotmányon belüli alkotmányellenesség”, a „törvényes törvénytelenség” rendszerét. Bárándy és három szerzőtársa állítja, hogy mára a teljes jog- és intézményrendszer javíthatatlanná vált, ezért alkotmányos jogállami rendszerváltásra van szükség.
A vitairat szerzői
Bárándy Péter (72) ügyvéd, a Medgyessy-kormány igazságügy-minisztere 2002-től 2004-ig. A neve felmerült 2005-ben az MSZP miniszterelnök-jelöltjeként, majd 2006-ban jelölték a Budapesti Ügyvédi Kamara elnökének, azonban nem őt választották meg.
Fleck Zoltán (55) egyetemi tanár, az ELTE jog- és társadalomelméleti tanszékének vezetője, aki többek közt a jogállam működésének kérdéseit kutatja, A maffiaállam joga címmel 2013-ban írt tanulmányt a Magyar Bálint által szerkesztett, Magyar polip című kötetbe.
Lengyel László (70) jogász, közgazdász, publicista, politológus, az ELTE Politikatudományi Intézetének docense, a Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója. Egyik fő kutatási területe a magyar politikai rendszer. Több mint húsz könyve jelent meg.
Vörös Imre (76) volt alkotmánybíró, akadémikus. Kutatási területe a versenyjog, az európai jog és az alkotmányjog. Idén tanulmányt írt a Különleges jogrend katonákkal – mindörökké? címmel, valamint könyve jelent meg Államcsínytevők címmel.
A négy jogász úgy látja, hogy az egyesült demokratikus ellenzéknek, a szakmai és egyéb civil köröknek az alkotmányos jogállami rendszerváltáshoz már most hozzá kell kezdeniük, mert a választások után nem lesznek képesek hitelesen és hatékonyan kormányozni, törvényes hatalmukkal élni.
Szerintük az új Országgyűlésnek már az első ülésnapján három alapvető döntést meg kell hoznia:
- határozatot az új, negyedik köztársaság kikiáltásáról, arról, hogy Magyarország európai, demokratikus, jogállami köztársaság;
- megállapítani az Alaptörvény és az önkényuralmat kirívóan biztosító törvényi rendelkezések alkotmányellenességét és semmisségét;
- elrendelni a jogrendszer egészének haladéktalan felülvizsgálatát annak érdekében, hogy hatályos jogszabályok ne akadályozhassák az alkotmányos jogállam kialakítását. Az Országgyűlés a választás révén kapott felhatalmazása alapján, egyszerű többséggel, szűk tárgyi körben, az Alaptörvény C) cikk (2) bekezdése sérelme – a közhatalom kizárólagos birtoklására törekvés tilalma, mint általános érvényű szabály – okán kimondja az Alaptörvény semmisségét.
Alaptörvény C) cikk
(1) A magyar állam működése a hatalom megosztásának elvén alapszik.
(2) Senkinek a tevékenysége nem irányulhat a hatalom erőszakos megszerzésére vagy gyakorlására, illetve kizárólagos birtoklására. Az ilyen törekvésekkel szemben törvényes úton mindenki jogosult és köteles fellépni.
(3) Az Alaptörvény és a jogszabályok érvényre juttatása érdekében kényszer alkalmazására az állam jogosult.
A röpirat szerzői – akik külön is hangsúlyozzák, hogy nem politikai bosszút akarnak – büntető igazságtételt is sürgetnek. Mint írják,
ha a törvényes bíróság bűnösnek találja és elítéli az ország leggazdagabb emberét vagy korábbi miniszterelnökét, bármely miniszterét, akkor nem a vállalkozót vagy a politikust ítéli el, hanem a bűncselekmények elkövetőit.
Kis János az eljárási szabályok megsértéséről
Az unortodox vitairat egyes tételmondatait a baloldalon sem fogadta egyöntetű helyeslés. Kis János filozófus, az SZDSZ első elnöke cikkében a koncepció lényegével egyetértett ugyan, de a részleteket illetően már nem minden javaslatát osztotta.
A liberális filozófus szerint tudniillik
az eljárási szabályok megsértésével az új Országgyűlés mindjárt azokat a jogállami normákat is megsértené, melyek uralmát helyre kívánja állítani! Ez pedig a születő demokrácián már keletkezése pillanatában sötét foltot ejtene.
Továbbá a határozatot nem csak meg kell szavazni, hanem érvényre is kell juttatni. El kell érni ugyanis, hogy az állampolgárok elfogadják, a közhatalmi szervek pedig végrehajtsák a rendelkezéseit.
Nem beszélve arról – folytatta –, hogy a Fidesz-frakció az Alkotmánybírósághoz fordulna, a bírák pedig eljárási alkotmányellenesség címén megsemmisítenék az Országgyűlés valamennyi döntését, beleértve a menesztésüket is, és akkor nyitott a kérdés, hogy melyik határozat kerekedik felül, a parlamenti többségé vagy a bírói testületé.
Mindazonáltal Kis János optimistán fejezte be gondolatmenetét, azt állítva, hogy
a közös alkotmányozás napja hamarabb fog eljönni, ha nem próbálunk egyoldalú alkotmányozással elébe vágni – és a végtelen messzeségbe vész, ha úgy akarunk szakítani a Fidesz-uralommal, hogy követjük a Fideszt az egyoldalú alkotmányozás kísérletében.
„Az ellenzék retorikája szintet lépett”
Az ellenzéki pártok vezetői egyelőre kivárnak, hiszen nyilvánosan még nem tették le voksukat a vitairat mellett, igaz, ellene sem. Ugyanakkor három alkotmányos intézmény vezetője az elmúlt napokban már egyértelművé tette az álláspontját.
Sulyok Tamás, az Alkotmánybíróság elnöke június 17-én, a Szegedi Tudományegyetem által szervezett Nemzet, Közösség, Kisebbség, Identitás: A nemzeti alkotmánybíróságok szerepe és aktivizmusa az alkotmányos identitás védelmében elnevezésű online konferencián kijelentette, hogy aki manapság a társadalmi béke és a közrend elsődleges garanciáját, jelesül az Alaptörvényt kívánja alkotmányellenes eszközökkel ignorálni, kiiktatni, megsemmisíteni, az a demokratikus párbeszéd keretein kívül helyezi magát.
Az ilyen, egyértelműen alkotmányellenes és a társadalmi rendet fenyegető megnyilvánulásokkal szemben az Alkotmánybíróság mint az Alaptörvény védelmének legfőbb szerve csakis a zéró tolerancia elvét tarthatja érvényesítendőnek. Az Alkotmánybíróság – mint eddig is – minden alkotmányos eszközzel a legmesszebb menőkig él, és élni is fog annak érdekében, hogy megvédje a társadalmi békét, a polgárok és társadalmi szervezeteik alapvető jogait, személyi és vagyoni biztonságát.
Varga Zs. András, a Kúria elnöke az Értékek és intézmények a tízéves alaptörvényben című június 25-i konferencián pedig arról beszélt, hogy „alkotmányos puccs megtervezése folyik”, az Alaptörvény „megtörése” pedig a szuverén magyar állam megtörését jelentené.
A bírósági vezető szerint az Alaptörvényt védelmezni kell a támadásokkal szemben. A jogállam, a hatalommegosztás érték, de ha „bűnöző szervezetek” kezébe kerül, az államnak és a jognak fel kell lépnie ellene.
A legkeményebben Kövér László, az Országgyűlés elnöke fogalmazott, aki a Kossuth rádió Vasárnapi újság című műsorában, július 11-én aláhúzta: az ellenzék retorikája és politikája is szintet lépett azzal, hogy
gyakorlatilag nyílt zendülést hirdettek meg az alkotmányos renddel szemben.
A házelnök ennek kapcsán a 20. századi történelem és azon belül is a Tanácsköztársaság történetének tanulmányozását ajánlotta az ellenzéki képviselőknek, majd kijelentette: „a 133 nap után jött a 134.”.
Kövér László szerint téves következtetést vontak le az ellenzéki képviselők „a volt kommunista nómenklatúrából származó tagjaikkal együtt” abból, hogy 1989–90-ben és 1994 között „semmiféle számonkérés, retorzió nem történt azokkal szemben, akik a diktatúrát addig a nemzet ellen fenntartották”.
„Téves az a hiedelem, hogy ez mindig így lesz” – jelentette ki az Országgyűlés elnöke, majd hozzátette: téves az a hiedelem, hogy a magyar többség megint eltűri „egy terrorista kisebbség randalírozását ebben az országban”.
(Borítókép: A Magyar Közlönyt nézegeti egy érdeklődő az alaptörvény asztalánál a II. kerületi önkormányzat okmányirodájában 2011. szeptember 6-án. Fotó: Máthé Zoltán / MTI)