A hülyeség nem alkotmányellenes
További Belföld cikkek
- Felsővezetéki hiba és több járműhiba is volt a MÁV-nál vasárnap reggel
- 300 milliárd forintért takaríthatja a kórházakat egy cég a következő négy évben
- Készüljön fel, érkezik a havazás Magyarországra!
- Bejelentett egy szivárgást a gázműveknek, a kocsijára terhelték a költségeket
- Teljesen kiégett egy hajó a Tiszán
Kilényi Géza 1936. március 11-én született Gyulán, értelmiségi családban. Édesapja az Alsó-fehérkörösi Ármentesítő Társulat mérnöke volt, később a gyulai vízügyi igazgatóság egyik főmérnöke. Megfogalmazása szerint ebből kifolyólag Gyulán járt gimnáziumba 1950 és 1954 között. A gimnáziumi éveket jellemezve elmesélte, hogy részt vett a Magyar Rádió irodalmi pályázatán, és iskolája előzetes véleményétől tették függővé, hogy a nyertesek közé kerül, vagy sem. Akkoriban is volt hittanoktatás, de arra külön kellett beiratkozni. Egy tanárnő, aki kevésbé szívelte, ragaszkodott hozzá, írják be a kádervéleményébe, hogy hittanra jár. Az osztályfőnöke azt mondta, ezt nem kérdezték, ezért nem írjuk be. Így lett az irodalmi pályázat egyik nyertese.
Esze ágában sem volt jogásznak tanulni.
Inkább újságíró szeretett volna lenni, de oda férőhely hiányában nem vették fel. Aztán a Lenin Intézet filozófia szaka helyett választotta a jogi kart.
Úgy fél tizenegy tájban állítottam be a Lenin Intézet Szabadság téri székházába. Rögtön szóltak, hogy elvtársam, elkésett, a többiek már írják a dolgozatot. Mondtam, nekem nem kell írnom, kitűnő érettségim van, csak felvételi beszélgetésre jöttem. Mondták, akkor rendben. Mondtam, nem egészen, mert engem tévedésből irányítottak ide. Egy darabig próbáltak agitálni, aztán látták, hogy reménytelen eset vagyok, és háromszorosan lepecsételt borítékban a kezembe adták a káderanyagomat. Ott álltam Budapest kellős közepén, és fogalmam sem volt, merre van a jogi kar épülete. A járókelők útbaigazítása alapján találtam az Egyetem térre. Az ötvenes években a mainál patriarchálisabban ment a felvételi. Egy alacsony szemüveges emberkével futottam össze, mint utóbb megtudtam, ő volt a dékáni titkár. Elmondtam neki, hogy engem tévedésből máshova irányítottak. Szeme sem rebbent: kolléga, holnap jöjjön be felvételizni.
Megfogadta, ha a sors kiszámíthatatlan akaratából odavetődött, akkor már igyekszik jó jogász lenni. 1956. november 4-én az egyetem nemzetőrségének tagjaként a díszterem felett, az erkély mellvédjei mögött feküdt egy társával, amikor néhány méterre tőlük orosz tank szegezte rájuk az ágyúcsövet. Míg néhány barátja disszidált,
ő kalandvágytól hajtva itthon maradt.
A legfőbb ügyész még a jogi diploma megszerzése előtt nevezte ki ügyésznek. Egy évet szolgált a Budai Járási Ügyészségen, majd a Pest Megyei Főügyészségre került. A járási ügyészségen általános törvényességi felügyeleti és polgári jogi munkát is végzett, a megyei ügyészségen általános felügyeletit, mert ott már voltak polgári ügyekre szakosodott ügyészek. Fél év múlva felrendelték a Legfőbb Ügyészségre, ahol tizenhárom évig dolgozott.
Amit a közigazgatásról tudok, azt jórészt ott tanultam meg
– jegyezte meg ügyészségi éveiről. 1968-ban az állam- és jogtudományok kandidátusa, 1978-ban a jogtudományok doktora címet szerezte meg. Az ügyészségen szerzett gyakorlati tapasztalatait az Államigazgatási és Szervezési Intézetben, az MTA Államtudományi Kutatások Programirodájának vezetőjeként is kamatoztatta. 1981-től átvette a hazai közigazgatási kutatások irányítását. Az Országos Távlati Kutatási Terven belül a közigazgatás továbbfejlesztésének komplex tudományos vizsgálatát végezték. Míg elődje megkérdezte az egyetemi tanszékektől, mivel akarnak foglalkozni, és abból állította össze a kutatási tervét, Kilényi megfordította az eljárást: elkérte a kormány jogalkotási programját, majd kiosztotta a feladatokat.
Nem hiányzott belőle a vagányság: ha kellett, saját beszámolójára írt észrevételt.
1986-tól az MTA Államtudományi Kutatások Programirodája igazgatója lett, 1984 és 1989 között pedig az Alkotmányjogi Tanács tagja volt. Tudatosan készült az új alkotmány elméleti megalapozására, de bizonyos játékszabályokat be kellett tartania. A legfontosabb játékszabály úgy szólt, hogy semmit sem szabad a nevén nevezni. Így lett 1968-ban a gazdasági reformból új gazdasági mechanizmus, vagy ahogy a politikai vezetés új alkotmányról sem akart hallani, legfeljebb annak továbbfejlesztéséről. Gondolta hát Kilényi Géza, legyen kedvük szerint, ezért kiadványsorozatot indítottak, amely Az alkotmány továbbfejlesztésének elméleti megalapozása címet viselte.
Pár évvel később már nem kellett titkolózni, 1988 végétől az új alkotmány kidolgozásáért és a közjogi kodifikációért felelős igazságügyminiszter-helyettes lett. A tárcát három jogtudós (Kulcsár Kálmán miniszter, Kilényi Géza és Sárközy Tamás miniszterhelyettes) irányította, amiért az Igazságügyi Minisztériumot akkoriban a professzorok minisztériumának is hívták.
A rendszerváltó törvények tervezetét a parlament összes bizottsága megtárgyalta, én pedig az egyik bizottsági ülésről a másikra jártam.
1989. november 23-án az első öt alkotmánybíró egyike lett. Később elmesélte, miért nem lett Erdő Péter alkotmánybíró:
Nagyon nehéz volt semleges jelöltet találni, mert senki sem tudta, ki semleges, ki nem. Az is felmerült, hogy egyházi körökből keresünk semleges jelöltet. Fel is hívtam Paskai László bíboros urat, aki Erdő Pétert ajánlotta. Erdő Péter azonban két okból sem lehetett alkotmánybíró: egyrészt akkor még nem töltötte be a 45. életévét, másrészt ő kánonjogi és nem jogászdoktor volt. A református egyház Tőrös László zsinati jogtanácsost ajánlotta. Végül mégsem egyházi képviselő, hanem egy legfelsőbb bírósági bíró került képbe. Solt Pál nevét Sólyom László dobta be.
Kilényi Géza és Sólyom László között dőlt el, ki lesz az Alkotmánybíróság elnöke. Egyetlen szavazaton múlott, hogy nem ő. Eleinte rosszul is érezte magát, de ahogy belelendült a munkába, rájött, hogy „most a semmiből teremtünk valami újat”. Büszkén említette, hogy az alapító atyák sok mindennek megvetették az alapját. Kollégája, Holló András volt alkotmánybíró szerint Kilényi magas hivatástudattal, szinte szenvedéllyel volt alkotmánybíró. Ő érezte át talán a legjobban – néha kissé eltúlozva – az alkotmánybírói tisztség rangját, méltóságát.
Nem hordta, hanem viselte a talárt, amelyben nem ment, hanem vonult a nyilvános hirdetésekre, és mandátumának végén ő volt az egyetlen alkotmánybíró, aki könnyek között vette le.
Csak úgy szórta magából a szellemesebbnél szellemesebb megjegyzéseket. Több szállóige is fűződik a nevéhez.
- „Átestünk a traktor másik oldalára” – mert a közigazgatásban szinte minden döntési hatáskört a legalsó szintre telepítettek, ahol viszont sokszor a minimális szakértelem is hiányzott.
- „A hülyeség önmagában nem alkotmányellenes” – mert szerinte a jogalkotás színvonalát tekintve önmagában nem az a mérce, hogy az Alkotmánybíróság hány rendelkezést semmisít meg, hiszen a testület kizárólag alkotmányossági kontrollt gyakorol.
- „A tudományos munkát tollal és nem ollóval írják” – mert nem olyan dolgozatokat szeretett olvasni, amelyek kizárólag a meglévő tudományos eredményekre építenek.
Örök vesszőparipája volt a kodifikáció minősége. Gyakran mondogatta, hogy egy kezén meg tudja számolni, hány jó kodifikátor dolgozik a minisztériumokban. Szerinte a jogszabály megalkotásának hét munkafázisa van, amelyek közül három-négy mindig hiányzik:
- A nemzetközijog-összehasonlítás. (Meg kell nézni, hogy a készülő norma összhangban lesz-e a nemzetközi szerződésekkel, bírósági gyakorlattal.)
- A helyzetfelmérés.
- A szabályozási koncepció. (Amíg nincs koncepció, fölösleges szövegezni. Be kell mutatni a közvetlen és közvetett költségkihatásokat, az esetleges károkat.)
- A szövegtervezet, amelyhez kodifikátorok kellenek.
- A parlamenti döntés-előkészítés. (Megfelelő időt kell biztosítani a képviselőknek, a bizottságoknak, hogy elmélyedjenek a témában.)
- Az előzetes, illetve utólagos normakontroll.
- A hatályosulási vizsgálat. („Ahogy a gyógyszereknek, a jogszabályoknak is van elsődleges és másodlagos hatásuk.” Márpedig a diszfunkciókat csak utólag lehet kiküszöbölni.)
Abban látom az alapvető bajt, hogy a rendszerváltás óta nem alakult ki tudományosan megalapozott koncepció az állam szerepvállalásáról. Egyfelől hivatalos állásponttá vált a kis és olcsó állam követelménye, másfelől a társadalom – teljes joggal – hatékony és gyors működést, közrendet, közbiztonságot, közegészségügyet, színvonalasan működő intézményrendszert (például kórházakat és iskolákat), jól funkcionáló környezetvédelmet, fogyasztóvédelmet, élelmiszer-biztonsági ellenőrzéseket és még számtalan egyéb dolgot kér számon az államon. Az egyszerű állampolgárban nem tudatosodik, hogy ez a kettős követelmény valahogyan üti egymást.
1996-ban tanszékvezető lett a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Jog- és Államtudományi Karán, majd 2000 és 2006 között intézetvezető egyetemi tanárként tevékenykedett. 2000-ben egészségügyi miniszteri biztossá nevezték ki, a posztot egy évig töltötte be. 2003–2004-ben a Köztársasági Etikai Tanács tagja volt. 2006-ban professor emeritusi címet kapott.
Szeretett tanítani és a tanítványai is szerették őt. Hallgatóit magával ragadta szigorú, széles látókörű és makulátlan pontosságot sugárzó előadói stílusa.
Életének utolsó évtizedében több szakmai elismerést is begyűjtött. 2009-ben kiemelkedő tudományos munkásságáért Akadémiai Díjat, míg 2014-ben miniszterhelyettesi, alkotmánybírói, oktatói és tudományos munkáját elismerve Deák Ferenc-díjat kapott.
Kilényi Géza 2016. december 14-én, életének 81. évében, hosszan tartó súlyos betegségben hunyt el. 2021-ben Zugló posztumusz díszpolgára lett.
(Borítókép: Kilényi Géza beszél a Parlament Delegációs termében 2009. április 3-án. Fotó: Soós Lajos / MTI)