Több internetes portál is befogad politikai hirdetéseket a kampányban – az Index nem
További Belföld cikkek
- Ujhelyi István: Megérintette a Fideszt a bukás szele, olyan folyamatok indultak el, amikre 30 éve nem volt példa
- Dúl a kommentháború: Menczer Tamás, Kocsis Máté és Magyar Péter esett egymásnak a magdeburgi tragédia miatt
- Hatalmas torlódásra kell számítani az M3-as és az M5-ös autópályákon, az M1-esen akár két órával is nőhet a menetidő
- Orbán Viktor: Sosem szerettem azokat a politikusokat, akik elhárították a felelősséget
- Súlyos baleset történt Debrecenben, a buszmegállóba hajtott egy autó
Áder János köztársasági elnök április 3-ára tűzte ki az 2022-es népszavazás és az országgyűlési választások időpontját. A törvény értelmében a kampányidőszakban csak azok a sajtótermékek közölhetnek politikai hirdetéseket, amelyek január 18-áig megküldték árjegyzéküket az Állami Számvevőszék felé.
Az ÁSZ honlapján közzétett egy listát azon médiumokról, amelyek befogadnak politikai hirdetéseket. A hazai médiaszereplők stratégiája ebben a kérdésben is meglehetősen eltérő. A jelentősebb hírportálok közül a 24.hu és a Blikk döntött úgy, hogy fogadja a pártok hirdetéseit a kampányidőszakban.
Ahogy arról már korábban a Media1 szakmai portál is beszámolt: az Index és a Femina azonban a távolmaradás mellett döntött. Az Origo szintén nem küldött árjegyzéket az ÁSZ-nak.
Nem kevésbé vegyes a kép a közepes vagy kisebb hírsite-ok esetében sem: a HVG, az ATV.hu, a 444.hu, az RTL.hu, a Magyar Hang, a Népszava, valamint a 168.hu árjegyzéke szerepel az Állami Számvevőszék felsorolásában. A Telex, valamint a Válasz Online csapata viszont szintén úgy döntött: nem regisztráltatják magukat az ÁSZ-nál, és ezt kommunikálják is az olvasók felé.
Már rég nem a hagyományos médiában zajlik a kampány
A jogszabályok azonban csak a hivatalosan is bejegyzett médiumokra vonatkoznak, a legnagyobb közösségimédia-felületekre nem. Az ÁSZ már korábban is jelezte a döntéshozóknak ezt a problémát, azonban a pártok azóta sem léptek az ügyben. Márpedig a politikai hirdetések jelentős részben már nem a sajtótermékek felületén jelennek meg, hanem a Facebookon és a YouTube-on.
A pártok, politikusok a hozzájuk köthető közösségi oldalakon már így is több milliárd forintot költöttek el, noha a hivatalos kampányidőszak még csak most kezdődik.
Honnan tudjuk mindezt? A Facebook 2019 óta már közzéteszi Ad Library nevű oldalán, hogy kik és mennyit költöttek a felületén politikai hirdetésekre. Magyarországon a Fidesz, a jobboldali, kormányközeli influenszereket tömörítő Megafon, valamint Magyarország Kormánya a legnagyobb költekező.
A három oldal összesen 1,5 milliárd forintot kampányolt el a legnagyobb közösségi oldalon 2019 áprilisa óta.
Az ellenzékhez köthető EzaLényeg.hu is majdnem 300 milliót tapsolt már el a Facebookon. Az összefogásban részt vevő pártok oldalai pedig több mint 550 millió forintot költöttek politikai hirdetésekre az elmúlt 3 évben.
Van még egy kiskapu
Az Indexnek nyilatkozó szakértő szerint nemcsak a Facebook-hirdetések népszerűsége, hanem a Google és a hozzájuk hasonló, teljesen automatizált hirdetési rendszerek térnyerése is komoly fejfájást okozhat majd az ÁSZ és a kiadóvállalatok szakembereinek. Mivel ezek a rendszerek gyakorlatilag a világ összes hirdetőjét a világ összes médiafelületével összekötő nagy hirdetési tőzsdeként működnek, ahol szinte név és arc nélkül lehet a hirdetéseket feladni, és ebből a feneketlen zsákból algoritmusok választják ki az adott kiadó egyes felületein megjelenő tényleges hirdetéseket.
Amíg a hirdetés kereskedelmi célokat szolgál, és a legtöbb fél jóhiszeműen jár el, addig ez tökéletesen működik is, de a választási kampányok esetében ezek a hirdetések nem vagy tudatosan rosszul vannak jelölve, kategorizálva, illetve az is gyakori, hogy egy-egy politikai hirdetést nem az adott politikai párt nevében adnak fel, gyakran nem is a hirdetést megszervező országból.
(Borítókép: Kaszás Tamás / Index)