Szakhatósági engedélyhez kötik május 21-től a 3,5 tonna alatti járművekkel végzett áruszállítást
További Belföld cikkek
- Matolcsy György: A korlátlan erőforrások világa felé hajózunk
- Egyetlen szóval intézte el a bíróság kérdését a férfi, aki több ember otthonát is porig égette Pécsnél
- Orbán Viktor elárulta, hogy mivel kezdett foglalkozni 2009-ben
- A csúcsforgalomban füstölt el egy villamos Budán
- Tizenhárom autó ütközött az M6-oson, teljesen megbénult a forgalom
Egy uniós irányelv alapján Magyarországon is kötelező lesz a díj ellenében végzett árufuvarozáshoz a szakhatósági engedély.
Mindez azokra a 2,5 tonna össztömeget meghaladó kisteherautósokra vonatkozik, akik díj ellenében árut fuvaroznak, azaz az eddigi 3,5-ös határt lejjebb vitték.
Az utdij.hu tájékoztatása szerint a kötelezettség továbbra sem vonatkozik a saját árujukat szállító vállalkozásokra, csak azokra a piaci szereplőkre, akik fuvardíj ellenében közlekedési szolgáltatóként vannak jelen.
Az engedély kiváltásának feltételei:
- Csak az kaphat engedélyt, akinek nem volt korábban a tisztességes piaci magatartást kedvezőtlenül érintő előélete.
- Vagyoni biztosíték szükséges.
- A 2,5 tonna össztömeget meghaladó fuvareszközöket üzemben tartó vállalkozásoknak, ahogy már a nehézteherautósoknál eddig is kötelező volt, május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatni.
- A jármű jobb első ajtaján, kívül – teherautónál az oldalfalon – jól látható méretben szükséges feltüntetni az üzembentartó nevét és telephelyét, vagy a közlekedési hatóság által erre a célra rendszeresített jelet és azonosítási számot.
Frissítés!
Cikkünk megjelenését követően Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete kommunikációs menedzsere arról tájékoztatta szerkesztőségünket, hogy
a szigorítás azért történik, mert nagy számban végeznek a jelzett járműkategóriával is közúti áruszállítást – nemzetközi és belföldi forgalomban is –, miközben a 3,5 tonna alatti járműveknél jelenleg nincs semmilyen – elsősorban a közlekedésbiztonság szempontjából fontos – előírás, amelyet be kellene tartaniuk.
Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amíg egy kamion szigorú szabályok szerint közlekedhet (vezetési és pihenőidő szabályok betartása, sebességkorlátozás, tachográf stb), addig a 3,5 tonna alatti jármű mindenfajta megkötés nélkül, tulajdonképpen egy személyautó szabadságával közlekedhet. Közben a volánnál ülő személy itt is munkavállaló (még akkor is, ha esetleg a saját tulajdonban lévő járművét vezeti az egyéni vállalkozó), akire vonatkoznia kell a munkaidő szabályoknak, vezetési és pihenőidő szabályoknak, és nem utolsó sorban ismerniük kell a díj ellenében végzett áruszállítás szabályait. De a B- kategóriás jogosítványuk használhatósága valójában nem változik, a járművet a továbbiakban is vezethetik ezzel a jogsival.
(Borítókép: Pénzjegynyomda / MTI)