LMP: Számos előnnyel járna a klímabérlet bevezetése
Érd LMP-s alpolgármestere a többi között azt mondta: városából vonattal és más közösségi közlekedéssel mintegy negyven perc alatt ért a budapesti Széll Kálmán térre, míg ez autóval legalább egy óra lett volna, amit a parkolóhely keresése tovább nyújthat.
Az utazási költségeket tekintve is jelentős különbség lenne az autózás és a havi ötezer forintos, országosan érvényes klímabérlet között – sorolta –, de javaslatuk a jelenlegi közösségi közlekedési áraknál is olcsóbb lenne, így sokakat terelne a vonatozás, a buszozás irányába.
Előnye lenne még, hogy csökkenne az autók száma az utakon, így a károsanyag-kibocsátás is. Tetlák Örs rámutatott: Magyarországon évente tizennégyezer ember hal meg idő előtt a szennyezett levegő miatt.
A klímabérlet az ország energiafüggését is mérsékelné Oroszországgal szemben, hiszen egy vonatút egy főre eső energiafelhasználása mintegy a tizede az autóénak – hangzott el, de a politikus kitért arra is, hogy a várhatóan jelentősen elszálló rezsiárak mellett a havi ötezer forintos személyenkénti utazási kiadás mérsékelné a családok terheit.
Emellett mérséklődne a zajterhelés, csökkennének a dugók, ami azért is fontos, mert Magyarországon egy sofőr évente átlagosan 42 órát vesztegel a forgalomban.
Tetlák Örs elmondta, hogy a klímabérlet bevezetése három hónap alatt százmilliárd forintos költséget jelentene az államnak, egyéb kiadásokon azonban ennél többet spórolna az állam amiatt, hogy jelentősen csökkennének a környezeti terhelés okozta károk.
A Németországban is bevezetett klímabérletről itt tájékozódhatnak.
(Borítókép: Tetlák Örs 2021. július 26-án. Fotó: Gorondy-Novák Edit / Index)