Magyar kiállítás nyílt Rijekában a modern Fiume születéséről
![Kiállítás3 - Fotó - Rijekai Egyetem Magyar Nyelvi Lektorátusa Fa](https://kep.index.hu/1/0/4441/44410/444102/44410202_7064902d9b82f8ba841878cb9e339d12_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
A DK szerint Pintér Sándornak, Rétvári Bencének és Takács Péternek is le kellene mondani a kórházi VIP-szolgáltatásokról
- Dömötör Csaba szerint a Tisza Párt kongresszusát Manfred Weberék finanszírozták
- Lesöpörte az asztalról a NOlimpia 2.0 népszavazás ügyét a Kúria
- Kislányokat futtatott egy hajdúsági férfi, aki képviselőként és ismert zenészként dolgozott
- Halálra gázolt a vonat egy embert Győr és Sopron között
Július 12-én nyitották meg Rijekában A modern Fiume születése 1868–1918 című kiállítást, amely a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum együttműködésével jött létre Magyarország zágrábi nagykövetségének támogatásával. A tárlat a Rijekai Városi Múzeum és horvát tengerparti magángyűjtők anyagaival is kiegészült.
Baričević-Tamaskó Eszter, a Rijekai Egyetem magyar lektora, a kiállítás egyik szervezője az Indexnek elmondta, hogy a bemutató fókuszában Fiume történetének az a fontos korszaka áll, amikor a horvátok és a magyarok együtt dolgoztak a kikötőváros felvirágoztatásán.
A tárlat több mint hatszáz négyzetméteren mintegy kétszáz műtárgyat mutat be magyar, horvát és angol nyelven.
A kiállított tárgyak között több ritkaság is szerepel. Így többek közt az 1896-os millenniumi ünnepségekre Fiuméből küldött, eredeti hajómodellek, vagy az az Adria-zászló, amely valaha az Adria Magyar Királyi Tengerhajózási Részvénytársaság gőzhajóin lobogott. Napjainkra csak két ilyen zászló maradt fenn: az egyik a világ legnagyobb tengerészeti gyűjteményében, a londoni Nemzeti Tengerészeti Múzeumban, míg a másik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban.
A tárlat bemutatja, hogyan fejlődött a kiegyezés után Fiume városa, hogyan született meg a helyi polgársággal szoros együttműködésben a modern kikötőváros. Talán kevesen tudják, de
Fiume az első világháború előtti időkben Európa tizedik legnagyobb forgalmú kikötője volt.
Az első gőzhajó 1871-ben futott ki a fiumei kikötőből, és 1873-ban érte el a vasút a várost.
Fiume fejlődésében kulcsszerepet játszott Baross Gábor (1848–1892), a dualizmus korának kiemelkedő gazdaság- és közlekedéspolitikusa, a vasminiszter, akinek a nevéhez a város tengeri kikötőjének kiépítése fűződik. Ezt a belvárosban, a Transadria nemzetközi szállítmányozási cég épületének falán felavatott, stílszerűen vasból készült emléktábla is megörökíti.
![Baričević-Tamaskó Eszter](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4441/44410/444102/44410214_1f0b60aeb5e8cafcb8d93477c8930842_wm.jpg)
A vasminiszter tervei alapján ötvenötmillió aranykoronányi fejlesztést végeztek Fiumében. A munkálatok során, amelyek 1888-ban kezdődtek, új kikötői móló épült, feltöltöttek 290 ezer négyzetméternyi területet, és elkészült az új kikötői öböl, amelynek ma is Baross kikötő a neve.
Baričević-Tamaskó Eszter a kiállítást, amely a Rijekai Városi Múzeumban szeptember 13-ig látogatható, minden magyar turistának ajánlja.
Magyar emlékek Rijekában
Rijeka ma is őrzi történelmét. A kikötőben sétálva a kikötőbakokon magyar felirat jelzi, hogy azok az osztrák-német származású Skull Mátyás Vasöntödéjében készültek. Hauszmann Alajos tervezte a neoreneszánsz Kormányzói Palotát, amelyben jelenleg a Tengerészeti és Történelmi Múzeum van. A tengerparton található XIX. századi romantikus írónk, Jókai Mór (1825–1904) emléktáblája. A kikötőváros szülöttje volt Kádár János (1912–1989) és Vásárhelyi Miklós (1917–2001) is. Baričević-Tamaskó Eszter még két jeles magyar személyiséget említ a múltból. Az egyik Nemeskéri Kiss Pál kormányzó felesége, Csapó Ida, aki 1841-ben magyar mintára nemcsak Fiume, hanem egész Horvátország első óvodáját alapította. A másik pedig a tavaly elhunyt világhírű magyar-amerikai pszichológus, Csíkszentmihályi Mihály, aki 1934-ben Fiumében született.
(Borítókép: Rijekai Egyetem Magyar Nyelvi Lektorátusa Facebook-oldala / Tutek-Hajnal Fanni)