- Belföld
- Zöld Index
- belföld
- zöld index
- szolnok
- vonat
- hidrogénvonat
- gyártás
- európa
- németország
- környezetvédelem
- zöldenergia
Magyarországon gyártják az európai hidrogénvonatok legfontosabb alkatrészeit
Már három európai gyártó kínál hidrogénvonatot. Az Alstom üzemanyagcellás vonatainak az egyik legfontosabb alkatrészét, a forgóvázak keretét a magyarországi Mátranovákon gyártják.
A svájci Stadler ugyancsak kifejlesztette a maga üzemanyagcellás modelljét. A vonat a kaliforniai Redlands Passenger Rail Project megrendelésére készült. Szolnokon gyártanak hozzá alumínium kocsitestet.
A harmadik európai hidrogénvonat-fejlesztést a napokban jelentették be: a német Siemens kezdett próbaüzemet a Deutsche Bahnnal.
A tankolás már éppen olyan gyors, mint egy hagyományos dízelmotorvonatnál. A hidrogént is maguk állítják elő: a megújuló energiát elektrolízisre használják fel, hogy közvetlenül a helyszínen termeljenek zöldhidrogént.
Zöldutak és zöldvonatok
Jelenleg a nem villamosított vasútvonalakon – Európában ez az összes vonal 60 százaléka – dízelhajtású járművek üzemelnek. Csak Németországban a Deutsche Bahn körülbelül 250 millió liter gázolajat fogyaszt évente. Ennek a szénhidrogén-mennyiségnek a helyettesítése a feladat, és erre szolgálnak az akkumulátoros, üzemanyagcellás megoldások, valamint ezt célozza a környezetkímélő üzemanyagok, például a hidrokezelt növényi olajok használata.
Az átállás a hidrogénhajtásra időigényes folyamat: évtizedekig tarthat, amíg az összes dízelmozdonyt lecserélik.