Több mint ezer ülést le kell cserélni az M3-as metrókocsikban
További Belföld cikkek
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
- Csaknem húsz éve az Alkotmánybíróság dobta le a „választási atombombát”
A BKV vállalkozót keres az M3-as metróvonalra néhány éve újonnan gyártott orosz metrókocsik üléseinek javítására, cseréjére. Nem egyszeri megoldásként keres kivitelezőt a feladatra, hanem keretszerződés keretében, szolgáltatásmegrendelésként. Ebből az szűrhető le, hogy nem alkalmi, hanem visszatérő konstrukciós hiba kijavítása szükséges.
Az M3-as metrókocsikban több mint ezer ülés sérült, vagyis minden kilencedik-tizedik ülést cserélni kell az alig néhány éves szerelvényekben.
A tender kiírása szerint az ajánlattévőnek arra is kötelezettséget kell vállalnia, hogy a jótállás keretében felvetődő hiba esetén legfeljebb két munkanapon belül garanciális hibaszemlét tart, és a lehető leghamarabb elvégzi az adott javítást. A BKV szerint a szerelvényeket gyártó orosz Metrowagonmash (MWM) együttműködő, a metrókocsiknak pedig nincs több hibájuk, mint az M2-es és az M4-es metró vonalán járó francia Alstom szerelvényeinek – írja a Népszava.
A napilap szerint a metrókocsi falai mentén, hosszában elhelyezett üvegszálas műanyagból készült, kivehető betétes, félkemény utasülések elvileg vandálbiztosnak készültek, ám a jelek szerint a normál terhelést sem bírják. Már a leszállítást követő évben megjelentek az első repedések az ülések vázain, ami a szakértők szerint „a szerkezet megerősítésének igényére felhívó, figyelmeztető jel”.
14 milliárdot bukhat a BKV az orosz metrókocsigyártó miatt
Az Index korábbi cikkében arról olvashatnak, hogy az M3-as metróvonalon közlekedő szerelvények felújításával megbízott orosz cég több mint három éve nem veszi át a periratokat, így a jelentős anyagi gondokkal küzdő BKV nem juthat pénzhez a kötbérből.
A BKV Zrt. 2019 februárjában indított pert a Metrowagonmash ellen, amely 219,2 millió euró (akkori áron mintegy 69 milliárd forint) ellenében kapott megbízást a felújításra. A korszerűsítés végül elmaradt, csak éles kritikák sorát kiváltó újragyártás történt.
A per leállt, az ügy kivizsgálását újrakezdik. A BKV 35 millió eurós, 400 forintos árfolyamon 14 milliárd forintos követelése pedig behajthatatlan.
A fővárosnak az üzemanyag- és energiaárak megemelkedése miatt 21 milliárd forinttal többet kell költenie a közösségi közlekedés működtetésére. Erre a fővárosi önkormányzat 14 milliárd forintos állami támogatást kért, választ azonban nem kapott.
Ha ez így marad, komoly likviditási gondok léphetnek fel a közlekedési cégnél
– fejezte ki aggodalmát Kiss Ambrus főpolgármester-helyettes.
A közlekedési vállalat pénzügyi helyzetét tovább rontja az is, hogy az egyes beszállítók felmondják szerződéseiket, miután a BKV nem tudja állni az általuk kért, jelentősen megemelt árakat. Az orosz gyártótól remélt milliárdokra tehát nagy szükség lenne a budapesti közösségi közlekedés zavartalan fenntartásához.