- Belföld
- havazás
- havas eső
- hóréteg
- alpokalja
- dunántúl
- ütemterv
- síkosságmentesítési munkák
- sószórás
- tájékozódás
- magyar közút
Éjszaka nyugaton havazás várható, a legtöbb hó az Alpokalján hullhat
További Belföld cikkek
- Itt a minisztérium bejelentése, gyökeres változás jön az egészségügyben
- Reagált a kormány a legújabb Magyar Péter-féle hangfelvételre
- Átkot és rontást is levesznek, de füvesasszony is lesz a Miniszterelnökség által támogatott sámánfesztiválon
- A Hős utcai gettónak már a megépítése sem volt jó ötlet, most felszámolják
- „Ennek k..va nagy következményei lesznek, ebből elég volt” – újabb hangfelvétel került ki Magyar Péterről
A friss hóréteg vastagsága még bizonytalan, de a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának tájékoztatása szerint a szakemberek az érintett megyékben a délutáni óráktól elvégzik a szükséges előszórási, preventív sószórási munkákat még a havazás előtt. Ha a friss hó eléri a 3-5 centimétert a burkolaton, akkor kezdődhetnek majd az ekézési munkák, melyet folyamatosan, 12 órás műszakokban végeznek majd, de időszakosan még így is lehetnek téliesebb útviszonyok egyes területeken.
A közlemény szerint a hegyvidéki részeken tartósan havazhat, ezért ott magasabb víztartalmú, úgynevezett tapadó hó is kialakulhat.
Sőt, egyes esetekben a magasabb csúcsok környékén akár 10 centimétert is meghaladó friss hó is várható.
Éjféltől a Bakonyban is havazás kezdődhet, így szerda reggel ott is lehet esély több centiméternyi friss hóra.
A Magyar Közút az egész országban téli üzemmódra állt át november 10-én, így az előrejelzések alapján az ország nyugati megyéiben még a havazás előtt megelőzésképpen juttatnak ki síkosságmentesítő anyagokat, hogy megakadályozzák a friss hó azonnali letapadását a burkolatra. Ezt nehezítheti, hogy sok helyen esőzésből vált majd át havazásba az időjárás, így az előzetesen kijuttatott anyagokat lemoshatja az eső. A szükséges esetekben a síkosságmentesítési munkákon kívül a hóeltakarítási munkákat is elvégzik a burkolaton.
A munkagépek minden esetben egy előzetes ütemterv és beavatkozási sorrend szerint avatkoznak be, mind az előszórási, mind az aktív védekezési munkákat első körben a főutakon, forgalmasabb mellékutakon, majd az alacsonyabb forgalmú útszakaszokon, bekötőutakon végzik el. A munkagépek a mérnökségi telephelyekről indulnak el az országos utakra és a településeken átvezető szakaszokra, így egy-egy munkagép teljes fordulóköre a beavatkozás jellegétől, az időjárási és forgalmi helyzettől, valamint a terepviszonyoktól függően 2-4 órát is igénybe vehet.
Érdemes időben tájékozódni
A társaság minden évben részletes információkat oszt meg, hogy mi alapján végzi a téli időszakban a beavatkozásokat, nincs ez másképpen idén sem és nemrég rendhagyó módon egy maratoni Facebook live bejelentkezéssel és a kommentekre élőben válaszolva indították el a 2022/2023-as téli szezont, amelyben minden olyan kérdésre részletes és közérthető választ adtak, amelyek minden évben megjelennek a közösségi oldalak komment szekcióiban. A videó itt érhető el.
A Magyar Közút mindent megtesz a rendelkezésére álló gépi és humán erőforrások erejéig, hogy az Országos Közutak Kezelési Szabályzatának megfelelő időben és módon biztosítsa a biztonságos közlekedés feltételeit. Ugyanakkor a szakemberek a közlekedők együttműködését is kérik: vezessenek óvatosan,
a téli időszakban csak megfelelően felkészített, átvizsgált és téli gumival felszerelt járművekkel induljanak el,
utazás előtt pedig tájékozódjanak az aktuális forgalmi helyzetről, az út- és látási viszonyokról a cég Útinform szolgálatának diszpécsereinél vagy a honlapjukon.
Időjárás-előrejelzésünk folyamatosan frissül, ha további részletekre kíváncsi (helyi adatok, orvosmeteorológia, közlekedésmeteorológia,
(Borítókép: John Normile / Getty Images)