Üzemanyag lassacskán lesz a kutakon, de korlátozás is
![HNT 9667](https://kep.index.hu/1/0/4655/46554/465541/46554198_e652f7b2c7655767aaadb49b0500093e_wm.jpg)
További Belföld cikkek
-
Elmosta a vihar a Ferihegyi repülőteret, több órás késésekre lehet számítani
- Lecsapott a jégeső Magyarországra, diónyi darabok hullottak az égből
- Érdemes résen lenni, csalók küldenek SMS-t a rendőrség nevében
- Dübörög a paksi beruházás, Szijjártó Péter a Roszatom vezetőivel tárgyalt Isztambulban
- Négyes karambol volt Pilisvörösvár és Piliscsaba között, teljes az útzár
Februártól nehézséget fog okozni az üzemanyagok export-import lehetőségének korlátozása, ezért rendelkeznünk kellene olyan biztonságos kereskedelmi tartalékkal, amely bármilyen váratlan esemény esetén hetekre biztosítja az üzemanyag-ellátást. – Erről is beszélt Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára az Index Kibeszélő című műsorában.
Az éves fogyasztás mintegy 7 milliárd liter üzemanyag, ez azt jelenti, hogy valamivel több mint 500 millió havonta. Ha azt akarjuk, hogy kétheti tartalékkal rendelkezzünk, ahhoz is legalább 250 millió liter üzemanyag szükségeltetik
– mondta a főtitkár, aki kiemelte, az elmúlt napokhoz hasonló krízis és üzemanyaghiány itthon nem volt, még a rendszerváltás előtt sem.
Egy ilyen helyzetre nincs gyakorlati tapasztalat, viszont azt meg kell tanulni most, hogyan építhető vissza a piac. Üresek a kiskereskedelmi tárolók a töltőállomásokon, üresek a raktárak, a nagykereskedelmi tárolók, üres a finomító minden tárolója, s emellett vissza kell pótolni a stratégiai készletek hiányzó részét. A szakember úgy látja, a megtermelt vagy az országba beérkező benzin és gázolaj egy jó részét félre kell tenni, és csak a maradék tud a piacra menni azonnali fogyasztásra.
A benzinkutakon a következő időszakban azonban jelentősen vissza fog esni a vásárlás, mivel a hétvégén „minden spekulatív vásárlás” megtörtént.
Ezután már a vevők csak akkor mennek a kútra, ha valóban szükségük van üzemanyagra. Ez azonban a töltőállomásokon látványos változást nem fog okozni, mert időre van szükség, amíg a meglevő mennyiséget a meglevő szállítókapacitásokkal kiszállítják.
Egyre több lesz majd az olyan kút, ahol lekerülnek a »Kifogytunk« vagy éppen a »Nem hozzáférhető« táblák. Viszont arra számítani kell, hogy a mennyiségi korlátozások még jó darabig fennállnak majd.
– mondta Grád Ottó.
Az Oroszországgal szembeni uniós szankciócsomag második része arról szól, hogy azok az országok, amelyek csővezetéken orosz eredetű kőolajat feldolgoznak, a kőolajból származó terméket február 5-étől nem exportálhatják. Grád Ottó szerint ez a tevékenység a régióban, Horvátország, Magyarország, Szlovákia, Csehország, Lengyelország, Ausztria vonatkozásában „nagyon intenzív áruforgalom mellett” optimalizálja a piacot.
A pozsonyi finomító kimondottan exportra termel, hiszen a kapacitása lényegesen magasabb, mint amennyi a szlovák piaci igény. Egy jelentős részét már ma is, illetve a múltban is a környező országokban értékesítette, exportálta. A pozsonyi finomító kapacitásainak ilyen okra visszavezethető korlátozása fog nehézségeket okozni
– mondta a szakértő, hozzátéve: az európai piacnak az orosz gázolaj jelentette az alapját, aminek a szállítása befejeződik.
Voltak időszakok, amikor tíz százalékot meghaladó mértékű volt az európai felhasználásban az a gázolaj, ami Oroszországból direkt üzemanyagként érkezett, és keverőkomponensként került felhasználásra. Tehát nemcsak kőolaj hiányzik, hanem termékoldalon is jelentkezik mínusz.
A jegyzésárak azt mutatják, hogy a helyzet Európában konszolidálódik, csökken a Brent típusú kőolaj jegyzésára, de a termékárak is fokozatosan lejjebb esnek. Várható tehát, hogy Nyugat-Európában rendeződik a piac.
A Kibeszélőből kiderül továbbá:
- a Dunai Finomítón végzett munkálatok mennyiben befolyásolták a kialakult helyzetet;
- milyen árak várhatók a benzinkutakon;
- milyen hatása van az extraprofitadónak.
(Borítókép: Grád Ottó. Fotó: Nagy Tamás / Index)