Mennyire és miért veszélyesek a magyar közutak?
További Belföld cikkek
- „Szándékos gyilkosság volt” – megszólaltak a Budapesten meghalt amerikai nő szülei
- Hét órát ültek a Wizz Air magyar utasai a gépen, majd még 10 órát váratták őket a repülőtéren
- A Pénzügyminisztérium két osztályvezetője is beismerte bűnösségét a korrupciós botrányban
- Márki-Zay Pétert feljelentette Lázár János felesége
- Orbán Viktor: Szeretnék megnyugtató dolgokat mondani, de nem tudok
Az elmúlt három évtizedben jelentősen csökkent Magyarországon a személysérüléses közúti balesetek és az azokban elhunyt személyek száma. Míg 1990-ben 27 801 olyan baleset történt, amelyben 2422-en vesztették életüket, addig 2022-ben 14 732 balesetben 570-en haltak meg.
A gyorshajtástól a szabálytalan irányváltásig
A Központi Statisztikai Hivatal a napokban tette közzé jelentését a múlt év utolsó negyedévében történt személysérüléses közúti közlekedési balesetekről. Ebből kiderül, hogy az elmúlt három esztendő megegyező periódusait vizsgálva 2022-ben történt a legtöbb baleset a hazai közutakon. A 3633 balesetben 4918-an sérültek meg, közülük 141-en vesztették életüket.
2022 utolsó három hónapjában a járművezetők hibájából bekövetkezett baleseteknél a gyorshajtás és az elsőbbség meg nem adása volt a két leggyakoribb ok (30-30 százalék), ezeket a szabálytalan irányváltás követte 23 százalékkal.
A balesetek 85 százalékát személyszállító járművel idézték elő.
Míg személygépkocsival 2,2 százalékkal kevesebb, addig motorkerékpárral 12, kerékpárral 43, autóbusszal 8,7 százalékkal több balesetet okoztak, mint 2021 azonos időszakában. Mindenképpen kedvező, hogy a múlt év utolsó negyedévében 15 százalékkal kevesebb volt az ittasan okozott baleset, mint egy évvel korábban.
A legveszélyesebb utak, autópályák
Mintegy öt százalékkal emelkedett viszont az autópályákon bekövetkezett személysérüléses balesetek száma. Három hónap alatt 124 ilyen baleset történt. Érdekesség: a száz kilométernél hosszabb autópályákon átlagosan 10,7 baleset jutott száz kilométerre, fajlagosan a legtöbb (32) az M3-ason, míg a legkevesebb (5) az M6-oson.
Ami hazánk legveszélyesebb közútjait illeti,
tavaly a 2102-es, Pest vármegye északi részét átszelő mellékúton történt a legtöbb halálos baleset egy kilométerre vetítve.
Itt 11,5 kilométerre jutott egy személysérüléses baleset, ezt követi az M43-as (19,23), a 4625-ös (23,66), az 5-ös (26,42) és a 63-as főút, ahol 30 kilométerre jutott egy baleset.
2021-ben a halálos balesetek számát tekintve a legveszélyesebbnek az 5-ös főút bizonyult, ahol összesen 7 halálos kimenetelű baleset történt. Ezt az M5-ös autópálya követi öt, majd a 3-as főút négy halálos balesettel. A listára felkerült még a 4-es, a 8-as, az 53-as, a 63-as, az M43-as, a 2102-es és a 4625-ös út is, ezek mindegyikén 3-3 halálos baleset történt.
Első az elsőbbség meg nem adása
A Magyar Autóklub statisztikája szerint idén januárban 945 személysérüléses baleset történt, amelyben összesen 36-an hunytak el. A januári adatok alapján a 945 balesetből
- 288 az elsőbbség meg nem adása,
- 263 gyorshajtás,
- 107 szabálytalan irányváltás,
- 67 gyalogos hibája,
- 63 követési távolság be nem tartása,
- 54 figyelmetlenség, továbbá
- 30 szabálytalan előzés miatt következett be.
A négymillió hazai személyautó átlagéletkora 15 évnél is magasabb
Múlt év végén haladta meg először Magyarországon a négymilliós határt a forgalomban lévő személyautók száma. Ugyancsak rekordot döntött a gépkocsik átlagéletkora, ami jelenleg 15,4 év. Érdekesség, hogy a kétezres évek elején egészen 10,3 évig csökkent az átlagéletkor, azonban a 2008-as gazdasági világválság után visszaesett az új személyautók értékesítése. Nemzetközi összehasonlításban is öregnek számít a hazai autópark, hiszen például az Egyesült Királyságban és Ausztriában 8, Franciaországban 9, Németországban 9,5 évesek a gépkocsik átlagosan.
(Borítókép: Összeroncsolódott gépjárművek az M1-es autópályánál Herceghalomnál, ahol öt kamion és 37 autó ütközött össze, ezért mindkét irányban lezárták az autópályát 2023. március 11-én. Fotó: Lakatos Péter / MTI)
Ebben a cikkben a téma érzékenysége miatt nem tartjuk etikusnak reklámok elhelyezését.
Részletes tájékoztatást az Indamedia Csoport márkabiztonsági nyilatkozatában talál.