Nincs könnyű dolga a gyorséttermeknek a kánikulában
További Belföld cikkek
- A Coca-Colának is gyárt alumíniumdobozokat a Makón épülő kínai üzem
- Nem gyilkolt, nyomokat tüntetett el az emberölés miatt körözött 16 éves nyíregyházi lány
- Rubik Ernő első bevételéből olyan autót vett, amelyhez ötven év után is kötődik
- Magyar Péter: Vogel Evelin nyakláncának a medáljában volt a lehallgatótechnika
- A havas tájakon kemény mínuszokra ébredhetünk
A QSL gyorséttermi beszállító cég napi 14-15 kamionnal és teherkocsival járja az országot, és naponta mintegy 60 tonna alapanyagot visz az étteremláncoknak, kávézóknak.
Mivel az autóknak romlandó árut kell célba juttatniuk, az élelmiszergyártók telephelyétől az éttermek bejáratáig hűtőláncot hoznak létre, vagyis a megfelelő hőmérsékleten szállítják és tárolják az élelmiszert.
Mindegy, hogy mínusz 2 fok van télen vagy 35 fok nyáron, a hűtőlánc nem szakadhat meg
– hangsúlyozta Haiman Ferenc, a QSL cégvezetője. A gyorsétteremláncokat ugyanis feszes előírások kötik: ha a kamion sofőrje megérkezik a célállomásra, az étterem megbízottjával együtt ellenőrzi, hogy megfelelő hőfokon érkezett-e meg az áru.
A cégvezető hangsúlyozta, hibázásra nincs lehetőség, ugyanis a franchise-rendszer miatt elég egy apró mulasztás Budapesten, és abból akár a világ túloldalán, például Seattle-ben vagy Sanghajban is botrány lehet.
Komoly riasztórendszerrel védik az árut
A szakemberek a hűtést igénylő alapanyagokat a raktárba viszik, ahol folyamatosan hűtik őket. Haiman Ferenc hangsúlyozta,
Hőmérőre kötött dupla riasztórendszer jelzi, ha négy fok fölé emelkedik vagy egy fok alá süllyed a hőmérséklet.
A hőfokot időnként külső ellenőrzőrendszerek is ellenőrzik, akár több hónapra visszamenőleg.
Speciális kamionok szállítják az élelmiszert
A kamionok rakterét többféle hűtőberendezés segítségével hűtik. Az egyedi járművek naponta sok száz kilométert tesznek meg, és csak a legszigorúbb élelmiszer-biztonsági előírások mellett szállíthatják a termékeket.
A kamionok a mélyhűtött, illetve a hűtött termékek közti teret mozgatható falakkal különítik el.
A hőszigetelt anyagból készült falakkal biztonságosan elválasztható a mélyhűtött és a hűtött áruk helye.
A teljes körű biztonság eléréséhez a teherautók ajtaján szalagfüggöny akadályozza, hogy az ajtó kinyitásával bejusson a raktérbe a nyári, forró levegő.
Nem mindegy,mit mennyire hűtenek le
A különböző típusú élelmiszereket természetesen más-más hőfokon kell tárolni, azonban nagyon szigorú szabályok írják elő, hogy pontosan mennyi is az a hőfok.
A gyorséttermekbe szánt tejtermékeket, húsokat és zöldségeket 1 és 4 fok között kell tárolni, a hamburgerzsömléket, a sült krumplit, a bacont, a pizzafeltéteket pedig mélyfagyasztva, mínusz 18 fokon.
Vigyázni kell, bizonyos alapanyagok igen érzékenyek. Ha a jégsaláta például lehűl 0 fokra, azonnal megfonnyad
– hangsúlyozta Haiman Ferenc.
A húst egy speciális csomagolásba tekerik, fóliával választják el a többi terméktől, vagy teljesen elkülönítve szállítják egy másik kamionban. Sőt, a QSL nyáron úgynevezett izoterm zsákokat húz a hűtött raktérből kipakolt árura, ami óriási hűtőtáskaként biztosítja az áruk frissességét, amíg a kocsiból az étterembe tolják őket.
Az étolajjal, liszttel, kólával, cukorral, vagyis a tartós termékekkel van a legkevesebb teendő, ezeket környezeti hőmérsékleten lehet szállítani.