Nullára csökkentené a napilapok áfáját az Országgyűlés törvényalkotási bizottsága a Magyar Lapkiadók Egyesületének kezdeményezésére – a HVG szerint.
Támogassa mindenki számára a sokszínű információhoz való hozzáférést, a kultúrafogyasztást, a széles körű tömegtájékoztatást, és ösztönözze a médiapluralizmust
– indokolták a döntést.
„Az írott sajtó a sokszínű tájékoztatás alapja, az olvasóknak még mindig egy jelentős része a nyomtatott lapokból jut fontos napi információhoz, így az újság továbbra is a demokratikus közélet elengedhetetlen eleme” – olvasható a javaslat indokolásában.
Ez csak a napilapokat érinti, a többi esetében nincs változás. Az ilyen rendszerességgel megjelenő lapok többségét a kormányközeli Mediaworks adja ki, összesen 22-t: a húsz regionális termék mellett a Bors, a Magyar Nemzet és a Nemzeti Sport is hozzájuk tartozik – írja a HVG.
Az egyelőre nem világos, mikor lép életbe a javaslat.
Korlátoznák a reklámfelületeket?
Egy másik, csütörtöki ülésen tárgyalt javaslat szerint korlátoznák viszont a köztéri reklámokat a HVG információi szerint.
Ennek értelmében a jövőben csak olyan reklámhordozón, valamint reklámhordozót tartó berendezésen szabad majd reklámot elhelyezni, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság felvett az általa vezetett nyilvántartásba. Ezzel az indoklás szerint „egy egységes, országos kép kapható, amellyel kirajzolódik az ország »reklámzajtérképe«. Az adatbázisból kinyerhető adatok a helyi és központi – hatósági vagy stratégiai – döntéshozatal segítésére is alkalmasak lesznek”.
A jelenlegi reklámhordozók tulajdonosai vagy használói jövő május 1-jéig használhatják a felületeket, de 2024. február 1-jéig be kell jelentkezniük a hatósághoz ahhoz, hogy felvegyék az országos reklámkataszterbe.