Magyarország valóban az akkumulátorgyártás lerakata lenne?
További Belföld cikkek
- Pályahiba miatt nem jár a 3-as metró egy szakaszon
- Mikulásruhát és párásítót lopott a betört kirakatból egy kenderesi férfi
- Egy dologban egyetértenek a történészek: valami nem stimmel a karácsonnyal
- Újabb közös előterjesztéssel rukkolt elő Karácsony Gergely és Vitézy Dávid
- Lázár János beköltözik Hajdú Péterhez, kényes kérdésekre ad választ
Mint írják, a most hatályos szabályozás szerint az elektromos autók akkumulátorát abban a tagállamban kell visszagyűjteni, ahol a végfelhasználónak (vevőnek) átadásra került, vagyis ahol a gépjármű első forgalomba helyezése megvalósult.
Az Európai Unió intézményei előtt lévő új szabályozás célja annak a biztosítása, hogy a gyártók fedezzék az akkumulátorok szétszerelésének, biztonságos tárolásának, logisztikájának és újrahasznosításának költségeit, és elősegítsék a használt akkumulátorok magasabb begyűjtési arányát.
Az intézet megjegyzi, a gyártóktól továbbra sem lesz elvárás, hogy saját maguk gyűjtsék vissza az akkumulátorokat, illetve maguk hasznosítsák. A kötelezettségük arra terjed ki, hogy egyénileg vagy közösen megszervezzék a teljesítést és állják a költségeket.
Összegzésképp arról írnak, az elemekre vonatkozó szabályozás nem különbözik a csomagolási hulladékok esetén már kidolgozott rendszertől. Ahogyan az Európai Unió területén árusított üdítőitalok csomagolásának feldolgozása sem egy ország területén valósul meg, a gépjármű-akkumulátorok esetén is arra számíthatunk, hogy egy viszonylag decentralizált hálózat fog kialakulni.
Magyarországot leginkább az ország területén elhasználódott elemek visszagyűjtésének és kezelésének terhe érinti majd, vagyis a jogszabályi előírásból nem következik, hogy minden hazánkban legyártott, de más országban forgalomba hozott akkumulátor szükségszerűen Magyarországon kerül újrahasznosításra.
Újabb kínai akkumulátorgyártók érkezhetnek Magyarországra
Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a kínai Tiencsinben rendezett Világgazdasági Fórumon a CNBC-nek adott interjúban elmondta, a CATL és az EVE Energy mellett Magyarország megegyezett két másik top 10-es kínai akkumulátorgyártóval is, amelyek hamarosan bejelentik beruházásaikat.
Ez azt jelenti, hogy idén Magyarország megduplázhatja a külföldi közvetlen tőkebefektetést tavalyhoz képest, mindezt úgy, hogy 2022 rekordév volt, amikor 6,5 milliárd eurónyi befektetés érkezett Magyarországra. Idén Magyarország eléri a 13 milliárd eurónyit a kínai akkumulátorgyártók miatt.