Újabb részletek derültek ki a Kétpónál történt vonatbalesetről
További Belföld cikkek
- „Megszólalt a Kicsi” – karácsonyi különkiadást kapott a Menczer-Magyar csörte
- Padlógázzal ment szemben a forgalommal egy ámokfutó sofőr Szolnokon
- Három hónapos csecsemő halt meg Budapesten
- Órákon belül új hagyományt teremt Sulyok Tamás köztársasági elnök
- Rónai Egon: Ha akkor nem rúgnak ki, az életem egészen másfele kanyarodik
Mint megírtuk, a 12 vagonból álló tehervonat vasárnap Tiszatenyő és Mezőtúr között a békéscsabai vonalon siklott ki.
A vagonok közül ÖTBEN FOKOZOTTAN TŰZVESZÉLYES ANYAGOT SZÁLLÍTOTTAK.
Sérültekről nem számoltak be, de a baleset miatt a Keleti pályaudvar–Békéscsaba-vasútvonalon napközben szünetelt a közúti és a vasúti forgalom is.
40 tonna veszélyes anyag, több kilométeres lezárás
A köztévé online honlapján azt írták, hogy az M1 információi szerint valószínűleg műszaki hiba miatt siklott ki több vasúti teherkocsi Kétpónál.
A csatorna tudósítója, Tálas László a helyszínen arról számolt be: a szakértők szerint a műszaki hibát előre jelezhette az, hogy a veszélyes, éghető anyagot szállító vagonok egyikéből
már a baleset előtt is kiszivároghatott valami.
A tudósító szerint a kiszivárgott veszélyes anyag a baleset helyszíne előtti szakaszon begyújtotta az aljnövényzetet is. A tűzoltók azóta lokalizálták, majd eloltották a tüzet, de az anyag még a baleset után is szivárgott a vagonból. A szakértőknek tehát nemcsak a vonat kisiklásának körülményeit, hanem ezt a szivárgást is meg kell vizsgálniuk.
A műszaki mentést a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítja, és a helyszínen van a katasztrófavédelmi mobil labor is. Egyelőre vizsgálják, hogy mi történt, de az már biztos, hogy
körülbelül 40 tonna olyan anyag van a szállított rakományban, ami veszélyt okozhat.
A katasztrófavédelem korábban azt közölte, hogy két vagonban környezetre veszélyes anyagnak minősülő, folyékony rovarölő szert szállítottak. Az M1 helyszíni tudósítója délután azt mondta, hogy a rovarölő anyagok mellett „többcélú ipari vegyi anyagok” is a vonaton lehettek, és kiszivároghattak.
A tudósító beszámolt arról, hogy nemrég a vízügy szakemberei is a helyszínre érkeztek, amiből valószínűsíthető, hogy a kiszivárgott anyag még a talajvízre is káros lehet. A levegőben is drónok vannak, amelyekkel a baleset környékén lévő, nehezen megközelíthető területek vizsgálatát végzik, illetve méréseket – tette hozzá.
Az M1 tudósítója szerint beszédes az is, hogy több kilométerre lezárták a közutat is.
„Azt mondták, hogy ha begyullad ez az anyag itt a sínpályán, akkor nagyon komoly gondokat okoz. Eddig szerencsére ez még nem történt meg” – tette hozzá Tálas László.
Még jó ideig szünetelhet a forgalom
Váczi Viktor, a MÁV helyettes szóvivője mindeközben azt mondta, hogy a helyreállítás hosszabb ideig tarthat. Az érintett szakaszon a közlekedés leghamarabb hétfő hajnalban állhat helyre,
de elképzelhető, hogy ennél is több időre lesz szükség.
Délután az MTI azt is közölte, hogy a baleset helyszínéről sajtótájékoztatót tart Mondi Miklós, a MÁV Zrt. szegedi területi pályavasúti igazgatója. Erről a sajtótájékoztatóról cikkünk elkészültéig nem érkezett hír, de ha ez megtörténik, frissítjük írásunkat.
Több száz millió forintos a kár, pótlóbuszok közlekednek majd
Frissítés: időközben az MTI beszámolt arról, hogy megtartották az említett sajtótájékoztatót. Mondi Miklós elmondta, jelenleg is zajlik a vasútvonal helyreállítása.
A tisztviselő pontosította a baleset körülményeire vonatkozó adatokat is.
Mint mondta, egy 17 kocsis szerelvény 9 kocsija siklott ki (korábban 12 kocsiról és 6 kisiklott szerelvényről érkeztek beszámolók). Mondi Miklós arról is beszélt, hogy az egyik kocsiban veszélyes anyagot, növényvédő szert azonosítottak. Ez volt az, ami – elmondása szerint csak kis mennyiségben – kifolyt, de a katasztrófavédelem 17 órára lokalizálta ezt, így jelenleg már nem jelent veszélyt.
A további tennivalókról elmondta: Szolnokról érkezik majd egy daru, amely a kisiklott 9 kocsit eltávolítja az útból. Hozzátette, hogy jelentős mértékben károsodott a vasúti pálya és a felsővezeték is,
a kár az előzetes számítások szerint több száz millió forint.
A helyreállítás a jövő hét elejére legfeljebb a bal vágányon várható. A munka befejezéséig az utasokat Törökszentmiklós és Mezőtúr között vonatpótló autóbuszok fogják szállítani, Szolnokról Törökszentmiklósra vonattal lehet eljutni. Szentes felé pedig a Szolnok–Tiszatenyő–Szentes útvonalon lehet vonattal közlekedni – tájékoztatott Mondi Miklós.
A Kétpóra vezető átjáró utat – amelyet jelenleg elzárnak a tehervagon szerelvényei – körülbelül a reggeli órákra tudják felszabadítani. A baleset okáról egyelőre nem tudnak semmit, azt szakértők bevonásával vizsgálják – tette hozzá.
Lakossági intézkedésre nincs szükség
Mindeközben Kisnémet Tamás, a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság helyettes szóvivője az MTI-nek elmondta: az előzetes információkkal ellentétben lakossági intézkedésre nem volt szükség.
Hozzátette: az esethez a szolnoki, karcagi, mezőtúri és mezőberényi hivatásos tűzoltók érkeztek a helyszínre tíz egységgel. A káresemény elhárítását a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat irányítja a katasztrófavédelmi mobil labor részvételével.
Beszámolt arról is, hogy a tehervonat vagonjai közül ötben szállítottak veszélyes anyagot, ezek közül négy siklott ki. A kisiklott négy vagon közül az egyik volt az, amelyből a veszélyes anyag kiszivárgott – közölte.
(Borítókép: police.hu)