Két dolog, ami elgáncsolhatja Orbán Viktor céljait
2023. október 1-jétől 17,6 százalékkal – a KSH júliusi inflációs adatával egyező mértékben – emelkedhet az útdíj a HU-GO rendszerben. Ez 3 év alatt 41,5 százalékos növekedést jelent, de az útdíjrendszer 2024. január 1-jei átalakítása újabb jelentős díjemelést hozhat, így a magyar útdíj Európa éllovasai közé kerül.
A fuvarozást terhelő másik meghatározó költségelem, az üzemanyag ára is dinamikusan nő:
májustól augusztusig literenként 100 forinttal (plusz húsz százalék) drágult a gázolaj.
A környező országokban esetenként már olcsóbb a tankolás, a januártól várható jövedékiadó-emelést követően pedig jelentős lehet a különbség, ezért a nemzetközi fuvarozók és a határ menti vállalkozók külföldre vihetik a tankolásaikat.
Ez jelentős adóbevétel-kiesést jelent majd a költségvetés számára. A magas költségek miatt felgyorsul a belföldön tevékenykedő magyar vállalkozások piacvesztése, fokozódik a magyar közúti fuvarozók kiszorulása a hazai és a nemzetközi piacról, miközben erősödik a külföldi, elsősorban harmadik országos cégek jelenléte.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete – egyetértve a kormány inflációs céljaival és a logisztikai ágazat versenyképességét javító intézkedéseivel – szakmai egyeztetést kezdeményez a közlekedési tárcával az útdíjrendszer és a jövedékiadó-szabályok felülvizsgálatáról annak érdekében, hogy növekvő pályán maradjon a magyar logisztikai ágazat, és megvalósuljanak a kormány inflációs célkitűzései.