Változik az útdíjrendszer, bővül a díjköteles hálózat
További Belföld cikkek
- A fejünk is belefájdulhat a szombati időjárásba
- Amerikai elnökválasztások: győztes vesztesek és egyéb furcsaságok
- Megható sorokkal búcsúzott Hadas Krisztától Tóth Krisztina költő
- 24.hu: Használhatatlanná vált az orvosi ügyelet szoftvere, mindent kézzel írnak fel
- Folytatják a Hadas Kriszta által kezdett munkát – üzent a Van Helyed Alapítvány vezetője
Új törvénytervezetet töltött fel honlapjára az Építési és Közlekedési Minisztérium – szúrta ki a hvg.hu. Mint írták, a rendeletet társadalmi egyeztetésre bocsátják szeptember 1-ig. A portál számításai szerint az új rendszerrel a kormány évente 150,7 milliárd forint pluszbevételt szerez.
A díjrendelet egyik legfontosabb módosítása, hogy
AZ AUTÓBUSZOKRA A JÖVŐBEN NEM KELL E-MATRICÁT VENNI.
A másik jelentős változás, hogy bővül a díjköteles útszakaszok listája. Eszerint az eddigiek mellett díjkötelessé válik:
- az M0-s autóút M1 és M5, valamint M4 és M3 közötti szakasza, ezzel a teljes út díjköteles lesz,
- az M44-es a Lakitelek/Tiszakécske csomóponttól Békéscsabáig,
- az M30-as Miskolc-észak és Miskolc-dél közötti szakasza,
- az M6-os Bátaszék és az M6–M60 csomópont között,
- az M4-es Jászberénytől Abony-északig és Abony-kelettől Szolnok-nyugatig,
- illetve az M76-os Balatonszentgyörgytől Keszthely-Fenékpusztáig.
Változások a 3,5 tonna feletti teherautóknál
Az új rendelettel életbe lép a teherautókra vonatkozó külsőköltség-díj, amelyet a levegő- és a zajszennyezés, valamint a szén-dioxid-kibocsátás miatt kell majd fizetni. A külső költséget az alapján határozzák meg, hogy az adott jármű milyen környezetvédelmi besorolású, és hány tengelyes, valamint hogy települések közötti vagy külvárosi úton halad-e.
A hvg.hu kiemeli, a díj összegét eurócentben határozzák meg, a rendeletben szereplő táblázatban nettó összegben, a 27 százalékos áfa nélkül mutatják az árakat.
Hozzátették, az útdíj a gyorsforgalmi utakon némileg csökken, a főutakon viszont nő.
- A J2-es díjkategóriában (vagyis a kéttengelyes járműveknél) gyorsforgalmi úton 72,23 helyett 61,09 forint lesz kilométerenként, főúton 30,71 helyett 33,4.
- A J3-as kategóriában (háromtengelyesek) gyorsforgalmi úton 101,32 helyett 97,66 forint, főúton 53,2 helyett 55,25.
- A J4-es kategóriában (négytengelyesek) gyorsforgalmi úton 156,86 helyett 151,38, főúton 97,83 helyett 94,62 forint.
- A rendelet szerint egy új kategóriát is létrehoznak, a J5-ös kategóriát. Ezek a járművek eddig a J4-be tartoztak, azonban az öt vagy több tengellyel bírók ezután gyorsforgalmi úton 158,5, főúton pedig 98,43 forint útdíjat fizetnek kilométerenként.
Amennyiben a törvényt nem módosítják, akkor a változások 2024. január 1-jétől, a buszokra vonatkozóan pedig februártól lépnek életbe.
Cikkek, esélyek, portrék, eredmények, térképek – minden egy helyen!
Ne maradjon le semmiről, kövesse az Indexen az amerikai elnökválasztás legfontosabb pillanatait és böngéssze a Fehér Ház blog tartalmait!
November 1-től folyamatosan frissülő hírfolyamunkban számolunk be minden fejleményről, a voksolás éjszakáját kiemelt figyelemmel kísérjük. A választás másnapján reggel hét órától élő videós műsorral jelentkezünk, interaktív térképeink segítségével pedig minden információt megtalál!